Zaterdag 27/11/2021

'Stoppen met die vulling voor adverteerders'

Hannes Coudenys, die als digitale man onder ander voor de VRT en Mortierbrigade werkt, was vroeger een fervent lezer van Humo. "Ik las het van A tot Z, maar nu koop ik het nooit meer. Als ik nog stukken lees, is dat via Blendle. Dat vind ik wel een goede formule. Zo lees ik vaak ook stukken van 360 Magazine, dat artikels bundelt uit media wereldwijd." Maar hoe makkelijk Blendle ook is, het is daarom niet het toekomstmodel voor de tijdschriften. "Magazines kunnen er ook niet van leven."

Toch gelooft Coudenys niet dat tijdschriften gedoemd zijn om te verdwijnen. "Tenzij ze zo voortdoen zoals ze nu bezig zijn, dan is het onvermijdelijk. Ze moeten gewoon back to basics gaan en kiezen voor de goede verhalen in plaats van de vulling die er nu al te vaak in staat om de adverteerders blij te maken. Kijk bijvoorbeeld naar wat Wired doet of Monocle. Dat zijn bijna boeken of die geven een gids uit waarin ze een blik werpen op de toekomst. Voor zulke dingen wil ik geld geven, dat biedt een

meerwaarde. Ik wil niet meer het gevoel hebben dat er daar gewoon een tijdschrift ligt dat je uiteindelijk gewoon wegwerpt."

Kiezen voor goede verhalen betekent volgens hem ook dat het soms wat trager moet gaan. "Nu duwen ze elke week oneindig veel op de markt. Misschien moeten ze gewoon wat wachten op de vraag op plaats van zo te pushen." En het internet als redmiddel? Coudenys vreest dat jongeren niet gaan betalen voor wat ze daar kunnen lezen. "Een hele generatie is opgegroeid met het idee dat je alles gratis kunt lezen, gewoon omdat alles gratis aangeboden werd. Het is te laat om dat te keren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234