Vrijdag 23/07/2021

Stop motion staat in de startblokken

In de reclame is stop motion nog onbekend. Adverteerders denken dat de techniek moeilijk of duur is. 'Nochtans is het niet duurder dan computeranimatie', zegt producente Pilar Torres

Beast Animation hoopt met eigen producties adverteerders warm te maken voor animatietechniek

Beast Animation, zo heet het Brusselse productiehuis dat achter de nieuwe spot van de Super Lotto zit. Beast Animation is gespecialiseerd in stop motion, een animatietechniek waarbij met poppen gewerkt wordt. 'Met stop motion creëer je een speciale sfeer', zegt producente Pilar Torres, 'maar het is niet eenvoudig om adverteerders te overtuigen. Met onze eigen producties moeten we daar stilaan in slagen.' Door Melanie De Vrieze

Beast Animation, de enige stop-motionstudio in ons land, ligt op een boogscheut van Thurn & Taxis. De oppervlakte van zevenhonderd vierkante meter staat momenteel volgestouwd met poppetjes en decors voor de langspeelfilm Paniek in het dorp, gebaseerd op een reeks animatiefilmpjes die vroeger vooral in Wallonië en Frankrijk succes hadden.

Tot voor enkele weken werd een gedeelte van de studio gebruikt voor het inblikken van de nieuwe tv-spot voor de trekking van de Super Lotto. Beast Animation werd door het reclamebureau Lowe ingeschakeld om de commercial in stop motion te maken. Het was niet de eerste keer, eerder had Beast Animation al een tv-spot gemaakt voor de Nationale Loterij. "De eerste spot voor de Loterij maakten we in december 2006", vertelt Pilar Torres. "Het was heel moeilijk om de adverteerder te overtuigen dat stop motion de juiste techniek was om zijn verhaal te vertellen. Maar eenmaal we alles tot leven gebracht hadden, was hij heel tevreden."

Beast Animation mocht daarna alle Super Lottotrekkingen in stop motion doen. Deze keer vormt een drukke bakkerij het decor van de tv-spot. Daarin wordt alles groter, zoals de eieren, de bloemzakken en de verjaardagstaart. In de pot van de Nationale Loterij zit immers 10 miljoen euro. "We hebben het idee zelf voorgesteld aan de klant", zegt Torres. "Op basis van de storyboards maakten we de animatietekeningen en stelden het materiaal voor, zoals het keukengerei in de bakkerij."

De voorbereiding startte in december, begin februari was de tv-spot klaar. "Een reclamespot in stop motion vraagt inderdaad veel tijd, alles moet kloppen", zegt Torres. "Niet alleen de bakkerij moet er echt uitzien, ook de broodjes, de gebakjes en de slagroom op de taart. We hebben het decor gebouwd, alle personages geschuurd en geschilderd en alle taartjes met deegzout gemaakt." Het eigenlijke draaien nam zeven dagen in beslag, gevolgd door drie weken postproductie en een week stemopnames.

Beast Animation, opgericht in 2004 door Ben Tesseur en Steven De Beul, werkte mee aan verschillende (inter)nationale stop-motionproducties, soms als hoofdanimator, maar soms ook als poppenmaker of regisseur. Daarnaast levert het bedrijf gespecialiseerde opnameapparatuur en stelt het een professionele opnameruimte en volledig uitgerust poppen- en decoratelier ter beschikking.

Tijdens hun gezamenlijke studies aan het RITS in Brussel ontstond bij Tesseur en De Beul de droom om ooit een stop-motionstudio te beginnen. Na hun studies trokken ze naar Nederland en Frankrijk om er mee te werken aan internationale producties als animator en decorbouwer.

"Pas afgestudeerd talent wordt vaak gedwongen om in het buitenland aan de slag te gaan. In België is er immers geen constante workflow van stop-motionprojecten", zegt Ben Tesseur. "Aangezien er ook een schrijnend gebrek was aan een degelijk uitgeruste stop-motionstudio in België werden opnameruimtes en ateliers op de meest onmogelijke plekken geïmproviseerd of werd er noodgedwongen uitgeweken naar andere landen."

Een eerste project onder de vlag van Beast Animation was de middellange film Elegant, een combinatie van live action en stop-motionanimatie. Daarna volgde Le Cid, een 26 minuten durende film van Emmanuelle Gorgiard. Maar in april vorig jaar richtten de twee vrienden samen met Pilar Torres Beast Productions op, want het maken van eigen producties is cruciaal. "Het is een manier om je eigen techniek te promoten, bijvoorbeeld bij reclamebureaus", zegt Pilar Torres. "Daarmee tonen we aan dat we een productie kunnen maken van concept tot eindproduct."

In de reclamewereld is stop motion nog vrij onbekend. Aangezien alles met de hand gemaakt wordt, leeft bij adverteerders en reclamebureaus de gedachte dat stop motion moeilijk of duur is. "Nochtans is de techniek niet duurder dan computeranimatie", meent Torres. "Daarnaast kunnen adverteerders zich moeilijk voorstellen hoe het resultaat er zal uitzien."

Het belangrijkste voordeel van stop motion zou de sfeer zijn. "Alles is gemaakt uit echt materiaal, wat een magische sfeer creëert. In de spot van de Super Lotto hebben we de taarten uit écht deeg gemaakt. Ook de grote verjaardagstaart met slagroom was met een echte patissierspuit versierd. Op die manier geef je de juiste structuur van de taart weer. Bij computeranimatie krijg je toch soms een artificiële indruk."

Maar de techniek heeft ook haar beperkingen. Een decor of een pop kan niet zomaar veranderd worden. Eenmaal de camera's draaien, staat het referentiebeeld vast. Voorbereiding is dus cruciaal. "Je moet op voorhand heel goed weten wat je wil doen met het decor en de accessoires", legt Torres uit. "Eens je beeld gemaakt is, kun je niet meer terug, want je krijgt nooit meer hetzelfde effect of verlichting."

Beast Animation is de enige Belgische stop-motionstudio waar alles onder één dak gebeurt. Er zijn wel onafhankelijke animatoren en decorbouwers die het bedrijf concurrentie bezorgen, maar het is een kleine wereld.

"Soms gaan we voor een reclamespot in competitie met een studio in Nederland of Frankrijk, terwijl we op een ander moment juist samenwerken aan een project of mensen uitwisselen", zegt Ben Tesseur. 3D-animatie zien ze bij Beast Animation wél als concurrent. De meeste reclamebureaus werken met computeranimatie en hebben weinig ervaring met stop motion. "Bij Belgacom TV hadden we een voorstel ingediend om stop motion te gebruiken, maar ze konden zich moeilijk voorstellen hoe we alle elementen zouden kunnen integreren."

Beast Animation doet zowel artistieke projecten als reclamefilms. Het zijn twee verschillende manieren van werken en redeneren, en daarom een ideale leerschool, vindt Ben Tesseur.

"We steken veel op van de wisselwerking. "Bij artistieke projecten zijn de regisseurs zich niet altijd bewust van de financiële realiteit. Ze moeten met minder middelen werken en daar komen vaak mooie resultaten uit. Bij reclamespots heb je dan weer een hoger budget maar minder tijd. Hierdoor leren we vaak andere materialen te gebruiken of met bepaalde mensen te werken."

Wat is stop motion?

Stop motion is ook bekend onder de naam volumeanimatie. Ben Tesseur: "Tastbare objecten, zoals poppen of mensen, worden in een decor voortbewogen en beeld per beeld gefotografeerd. Daarna worden de beelden na elkaar gemonteerd als bij een tekenfilm. Er zijn 25 beelden of foto's nodig voor één seconde film. Daardoor wordt de illusie van een vloeiende beweging gewekt. Een van de bekendste voorbeelden van stop-motiontechnieken zijn de films van Wallace & Gromit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234