Dinsdag 29/11/2022

Stop moreel verval en waanzin in wielersport

Harmen Malderik is schrijver en publiceerde verschillende boeken over wielrennen. Zijn laatste boek is de dichtbundel Het zwarte gat, met onder meer 23 wielergedichten.

In de negende etappe van de Tour de France van dit jaar smakten Richie Porte en Geraint Thomas, renners uit de top vijf van het algemeen klassement, in verschillende afdalingen zo hard tegen het asfalt dat beiden gewond naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd. Het verwonderde me niet, ik ken die afdalingen toevallig. Waarom worden dit soort levensgevaarlijke afdalingen in het parkoers van de Tour opgenomen? Volgens de organisatoren omdat het publiek dat wil. De niet door veel wielerkennis gehinderde sponsors brullen het hen na. Het tekent het morele verval van de volledig door de commercie beheerste Tour de France.

Over commercie en Geraint Thomas gesproken: Nadat Thomas in de eerste etappe van de Tour van dit jaar - een tijdrit - al vroeg de snelste tijd had geklokt, was hij verplicht om de finish van de andere renners af te wachten op een stoel voor een mobiel bord met tientallen reclame-uitingen. Verplicht! Het is zo'n bord dat zelfs bij een protocollaire ceremonie van een schaatswedstrijd of een interview op het voetbalveld snel achter de sportman of -vrouw wordt gereden. Ik denk dat Thomas, na de vermoeienissen van zijn snelle tijdrit, wel wat beters had te doen dan de tientallen sponsoren nog een tijdlang te plezieren. Dat ook een renner na een overwinning van een etappe de pers te woord staat, lijkt me meer dan normaal. Maar dat hij door de organisatie wordt verplicht om een interview te geven voor een met tientallen reclames gevuld mobiel bord, dat is smakeloos. Alsof de renner zelf al niet krom loopt van alle reclame-uitingen.

Angst

Wielrenners verdienen onze waardering voor hun prestaties. Helaas herhalen ze in interviews meestal wat hen door de sponsor is ingefluisterd. Ze protesteren dus niet als ze zich als publicitaire clowns of als fietsende sandwichmannen over de cols van de Alpen of Pyreneeën moeten hijsen. Ze storten zich met alle gevaren van dien in krankzinnige afdalingen over de smalle, voor de gelegenheid geasfalteerde koeienpaden, met snelheden van meer dan 70 kilometer per uur. Het is hun vak, dus klagen ze niet.

Het contract van een profwielrenner staat vol met verplichtingen die een fatsoenlijk gedrag van de renner moeten garanderen - fatsoen jegens de sponsor wel te verstaan. Reclame op de borst, de rug, op hun kont - ja, overal waar nog een plekje vrij is. Zij accepteren om sportieve en financiële redenen ongeveer alles van sponsoren en organisatoren van wielerwedstrijden. Niet alleen buitensporige reclame-uitingen, maar vooral ook levensgevaarlijke parkoersen. Moreel verval en fysiek gevaar gaan goed samen in de wielersport, het heeft met elkaar te maken. Zonder geld geen gevaar.

Wie staat er in het peloton eens op en heeft de moed om te zeggen dat deze waanzin moet stoppen vooraleer er in de wielersport nog meer doden en gewonden vallen? Waar zijn de tijden van Bernard Hinault gebleven (de wielrenner Bernard Hinault wel te verstaan), die zijn mond nog wel eens opendeed als er met de renners werd gesold? Er heerst in het peloton angst: angst voor de sponsoren alsook voor de organisaties van professionele wielerkoersen die steeds meer aan de wens van het publiek tegemoetkomen, opdat er bij het koffieapparaat weer gesproken kan worden over de 'sensationele' etappe van de vorige dag. Sensationeel, inderdaad. Brood en spelen.

Deze bijdrage verscheen eerder in de Volkskrant.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234