Dinsdag 28/09/2021

interview

"Stop met stad volledig autovrij te maken"

Het Beursplein in Brussel, een van de straten in de hoofdstad die autovrij worden. Beeld BELGA
Het Beursplein in Brussel, een van de straten in de hoofdstad die autovrij worden.Beeld BELGA

Een verwittiging dat de slinger niet mag doorslaan, zo noemt de architect Stéphane Beel zijn oproep dat we beter ophouden onze steden compleet autovrij te maken. "De stad is er toch niet enkel voor de toeristen?"

Stéphane Beel is Gentenaar en stadsbewoner, zowel qua werken als wonen. Beide doet de ontwerper van onder meer het Gentse gerechtsgebouw, het Leuvense Museum M en de Balk van Beel in een autoluw deel van de binnenstad. Toch stuit het hem tegen de borst, liet hij zich dit weekend in De Tijd ontvallen, dat beleidsmakers in hun stadsplannen quasi automatisch de auto uit de stad bannen.

Waaraan merkt u dat?
Beel: "Aan de parkeerquota die steden opleggen, aan het almaar meer afsluiten van straten. Aan het feit dat men een gigantische omweg moet maken om een stad als Gent binnen te rijden. Pas op: ik vind dat bepaalde gebieden zeker autovrij kunnen zijn. Maar nu is het een soort automatisme geworden om de auto uit de stad te weren. Dat vind ik nogal gemakzuchtig. Er zouden bij stadsontwikkeling geen a priori's mogen zijn."

Wat is er fout aan een compleet autovrij centrum?
"Dat de mix van wonen, werken en winkelen verdwijnt. Almaar meer wordt de stad monofunctioneel, enkel nog bestaand voor de toeristen. Je kan niet verwachten dat iedereen de fiets of het openbaar vervoer neemt. Handelaars hebben het lastig met laden en lossen, stadsbewoners geraken moeilijk met boodschappen tot bij hun woning. Bovendien wordt het winkelen ontmoedigd. Als bezoekers niet meer met hun auto in de buurt van winkels kunnen, komen ze niet meer."

In autoluwe steden als Leuven en Gent blijft het op zaterdagen toch koppen lopen.
"Vandaag misschien nog wel, maar ik zie het verergeren. Wie een te grote afstand moet afleggen gaat naar de winkelparadijzen in de rand. Dat is jammer voor de steden. Bovendien is het wraakroepend hoeveel gebouwen boven winkels leegstaan."

Hoe krijgen we de slinger weer naar het midden?
"Er is geen algemene remedie. Maar we zouden weer het debat moeten voeren, en met open vizier naar iedere stad kijken zonder naar de geijkte oplossingen te grijpen. Op het eerste gezicht onverzoenbare zaken zullen dan combineerbaar blijken. Ik denk aan het viaduct waarlangs je Gent binnenrijdt. Dat is de mooiste entree in de stad, en je zou eronder de beste woningen kunnen bouwen, waar je minder last hebt van het verkeerslawaai dan wanneer je errond woont."

Lees meer in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

Stéphane Beel:
Stéphane Beel: "Het is wraakroepend hoeveel woningen boven winkels leegstaan."Beeld Tim Dirven
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234