Woensdag 19/02/2020

Stoffige ode aan de Twin Towers

De beats klinken nog steeds diep en goor, alsof Mixmaster Mike weigert eerst het straatvuil van zijn vinyl af te wrijven

hip hop l Beastie Boys erg wisselvallig HH

Gunter Van Assche

Hoewel 'Rapper's Delight' van The Sugarhill Gang 25 jaar geleden een straatgenre in gang zette, moet het ontstaan van Beastie Boys, zeven jaar later, van groter belang geweest zijn voor de blanke binnenstad. De hiphoppioniers uit New York deden consequent hun eigen zin en lieten zich door niemand dicteren. Daardoor werden platen als Check Your Head of Paul's Boutique eerst tot op de grond afgebrand, maar nestelden die classics zich wel als een schofterig griepvirus in je gettoblaster. Live valt de groep echter nogal eens tegen.

Geschiedenis bijt zichzelf graag in de staart: op de plaat To the 5 Boroughs keren Beastie Boys niet alleen terug naar de rudimentaire rap zonder live-in-strumenten, maar spant The Sugarhill Gang een proces in tegen hen omdat de single 'Triple Trouble' geplagieerd zou zijn. Voor het eerst in zes jaar traden de drie rappers en dj Mixmaster Mike weer op in een uitverkocht Vorst Nationaal.

Het publiek bleek nu meer bij de beesten af dan de jongens zelf: Adam Horovitz, ofwel Adrock, haalde een Franstalige tolk op het podium om een handvol publieksurfers terecht te wijzen. De beats klinken vandaag nog diep en goor, alsof Mixmaster Mike weigert eerst het straatvuil van zijn vinyl af te wrijven. Op een hoog dj-podium kon hij zowel het publiek als de B-Boys overschouwen, maar vaker boog hij zich over zijn indrukwekkende scratch-capriolen. Een gigantische Manneken Pis-award die Mike kreeg na een soloset bewees dat Beastie Boys buitenbeentjes van de hiphop zijn: ze bleken zowaar te weten in welk land ze speelden. Ook toen de supersterren op het eind van de set achteraan in het publiek opdaagden, op vingerafstand van de fans, bewezen ze hun legendarische status.

'No Sleep Till Brooklyn' of 'Fight for Your Right' bleven achterwege, maar de drie rappers maakten een meer dan goede beurt tijdens 'The Brouhah', of 'Three MC's and One DJ'. De show zakte pas in tijdens hun bijzonder stoffig gespeelde in-strumentale songs. Als de nieuwe plaat een ode aan New York was, moest het tweede concertluik een ode aan de Twin Towers geweest zijn. De blanke schoffies bewezen dan wel instrumenten te bespelen en soul, samba of salsa in een perfecte gietvorm te krijgen op plaat, maar live wil dat nogal eens teleurstellen. Nog een euvel bij de drie rijmelaars, en bij mc's in het algemeen, is dat hun raps zelden loepzuiver door de boxen worden gestuurd. Tijdens 'Sure Shot' kreeg je de indruk dat Adrock iets smerig aan het ophoesten was of MCA leek te blaffen tegen zijn micro. Alleen de licht overstuurde gilstem van Mike D. kwam van pas tijdens de manische afsluiter 'Sabotage'.

Dit moeten de beste Beastie Boys geweest zijn die we tot op vandaag zagen in België. Maar net als de naam van de concertzaal deed vermoeden, wilde dat nog niet betekenen dat we er altijd even warm van werden.

WAAR EN WANNEER Vorst Nationaal, Brussel op zaterdag 11 december

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234