Maandag 14/06/2021

Stoffige nek-aan-nekraces in Acropolisrally

Temperaturen overschrijden tijdens de maand juni vlot de kaap van de dertig graden Celcius in Griekenland. Maar dat was gisteren niet zozeer het probleem voor de deelnemers aan de Acropolisrally. Er stond immers slechts één KP van amper tweeëneenhalve kilometer op het programma. Het vele stof dat door de stevige wind flink opwaaide, vonden sommigen heel wat lastiger.

Anavissos.

FREDDY CARREMANS

Athene gaat gebukt onder de vervuiling. Ook nu nog heeft de stad niet de meest frisse reputatie. De verontreiniging dreigt zelfs het voortbestaan van de nationale monumenten in gevaar te brengen. Toch startte de 46ste Acropolisrally traditiegetrouw aan de voet van het Parthenon onder een stralende zon, waarna koers oostwaarts werd gezet om zo'n veertig kilometer verder de eerste superspecial in Anavissos af te werken.

Niet tot grote vreugde van alle deelnemers trouwens. De basis van de rally is immers het honderdtwintig kilometer verder gelegen Agii Theodori, te bereiken langs het centrum van Athene. Velen stelden zich de vraag of een proef van amper tweeëneenhalve kilometer zo'n verre verplaatsing rechtvaardigt. Toch werd er zonder morren gestart in het centrum van de Griekse hoofdstad. In Anavissos kwamen intussen de eerste assistentiewagens aan en werd alles in gereedheid gebracht om de wagens te ontvangen. Bij de Mitsubishi-stand maken vlaggen van Tommi (Mäkinen) en Freddy (Loix) diets wie hun rijders zijn. Mäkinen staat vrij ernstig afgebeeld, Loix pakt sympathiek zijn petje vast. Verderop profiteert een mecanicien van de weinige vrije tijd om nog even een dutje te doen op zijn krik, zijn overall doet dienst als kussen. Zijn collega is beter geëquipeerd: hij heeft een hangmat in de vrachtwagen hangen.

De toeschouwers zoeken zich een plaatsje naast het parcours. Ook de Acropolisrally wordt aangevat met een superspecial. Een korte proef op een geheel overzichtelijk parcours met enkele tribunes, waar de wagens twee aan twee het traject afwerken. De rallyfans zien hun favorieten in rechtstreekse concurrentie met elkaar. Een proef die vooral om de televisiekijkers ter wille te zijn werd ingevoerd. Om de tijd te doden tot de eerste deelnemers aankomen, wagen de kijklustigen zich aan 'To be the co-driver', een stand van het sponsorende sigarettenmerk, voorzien van enkele spelconsoles. Of er is gratis bier. Enkele lokale waarden geven Duits gerstenat voor wie wil. Gezien de geringe aandacht drinken Grieken niet graag bier ofwel hebben ze het opzet niet door.

Intussen is de nulwagen, die voor de deelnemers uitrijdt, op het traject gekomen. Terwijl hij rondtoert, stellen fotografen en cameralui zich op. Het zijn de leiders in de WK-stand Mäkinen en Auriol die de spits mogen afbijten. Al snel verandert het zanderige parcours in een grote stofwolk. Toeschouwers springen achteruit wanneer de wagens passeren, maar het zand waait overal. De Fransman werkt de KP sneller af dan de wereldkampioen, maar dat is nauwelijks zichtbaar. De vijfde sessie is voor Freddy Loix. De Limburger was vorig jaar vijfde in Griekenland en is erop gebrand zich dit jaar opnieuw te tonen. Hoewel het team geen druk wil leggen op de piloot, wil hij toch het onderste uit de kan halen. Loix werkt het traject sneller af dan Liatti en blijkt op een tiende van een seconde van de eerste plaats te stranden. Met een gerust hart kan de Mitsubishi-piloot maandagochtend het tweede deel van de eerste ronde aanvangen.

Grote commotie ontstaat er onder de toeschouwers wanneer even later de eerste Griekse deelnemer aantreedt. Leonidas Kirkos moet het helaas afleggen tegen Matthis Kahle. Duchtig wordt er met de armen gezwaaid en commentaar geleverd. Het wordt erger wanneer in de volgende sessie hun landgenoot Papadimittriou uitkomt tegen Volkan Isik van het Turkse Toyota-team. Aan het gefluit en het gejuich te horen kan je meteen raden wie van de rijders gepasseerd is. Ook zijn er twee Belgische duels te bewonderen. Renault-piloot Kris Princen moet het opnemen tegen Joost Boxoen, aan de slag met een Mitsubishi van Guy Colsoul. Princen is snel weg en Boxoen wordt gehinderd door het stof dat de tweewielaangedreven Megane achterlaat. De West-Vlaming zit er echter niet mee. Guy Colsoul zelf blijkt een aandachtig toeschouwer te zijn. Niet alleen Boxoen rijdt er voor zijn team, ook zijn zoons Bob en Tom zijn aanwezig. Zij rijden tegen Gaby Goudezeune. De younsters moeten het wel afleggen tegen Goudezeune maar leveren een niet onaardige prestatie.

Dan wordt de wedstrijd besproken, de wagen opgekalefaterd, en de weg naar Agii Theodori wordt ingezet. Morgen wacht deel twee van de eerste ronde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234