Donderdag 12/12/2019

dagboek Vandoorne

Stoffel lacht: "Zo gaat dat, je wint niet meer, dus komen er amper nog twee journalisten opdagen om je te volgen"

Beeld Photo News

Onze F1-verslaggever Jo Bossuyt houdt ook in Shanghai zijn dagboek bij. Beleef vanop de eerste rij wat er in en rond de paddock gebeurt en hoe het is met onze landgenoot Stoffel Vandoorne.

Donderdag 6 april, 13u: Is Senna terug?

Eindelijk in de paddock. Een uur met de taxi naar het circuit. Altijd een avontuur, hier. Miljoenen Chinezen, ook in Shanghai. Wereldstad. Maar geen enkele taxichauffeur die Engels spreekt. Gebarentaal doet het wel, maar dan moet je grenzeloos vertrouwen hebben in de Chinese medemens, en dat is niet altijd een even goed idee. Hopen dus maar dat hij het gesnapt heeft en me naar het circuit brengt. Gelukkig zijn er apps, en brengt de smartphone gemoedsrust: jawel, we gaan de juiste richting uit.

Het circuit ligt in Jiading, buitenwijk van Shanghai. 700 000 inwoners, of zo. Het is er druilerig, en zie: de weerman zegt dat er zondag maar liefst 90 procent kans op regen is. Goed zo. Hoe moeilijker het is om mechanische grip te vinden -banden die tegen het wegdek kleven- hoe belangrijker de stuurslag van de coureur wordt. Vrij vertaald: het deficit in de prestatie van de McLaren zou iets kleiner kunnen zijn dan in normale omstandigheden, zondag. En Vandoorne, jawel, die is top in regenweer. Altijd al geweest, in alle kampioenschappen waarin hij reed. Het doet me terugdenken aan de GP2-race op zondag in Oostenrijk, in 2015. Hoe Vandoorne ze een na een voorbijging, links of rechts, maakte niet uit, toen de hemelsluizen opengingen. Hij wandelde op water terwijl de anderen verzopen. Het was die dag dat ik Engelse collega's, met opengesperde mond naar de monitor kijken, hoorde zeggen: "Senna is back..."

Beeld Photo News
Beeld EPA

15.15u: Stoffel naar Ferrari

Jos Verstappen heeft het weer bont gemaakt. Meningsverschilletje in een nachtclub, vorige week. Avondje in het politiekantoor. Dat soort toestanden. En daarna heeft grootvader Frans Verstappen gesproken in de Nederlandse media, "voor mij bestaat Jos niet meer" en nog meer van dat fraais. Ach ja. Geef ons Jos Verstappen maar aan een rustige tafeltje in de paddock. Altijd interessant kletsen is het, met de vader van Max. Scherpe blik op Formule 1, kennis van zaken. Ervaring. Zegt hij tegen een collega: "Volgend jaar komen plaatsjes vrij bij Ferrari en Mercedes, maar Max heeft een contract van lange duur bij Red Bull. Of Stoffel dat plaatsje bij Ferrari kan krijgen? Waarom niet. Hij is echt top hoor, jullie coureur. Maar hij moet uitkijken: de kans is klein dat hij dit jaar bij McLaren iets kan laten zien. En in Formule 1 ben je heel snel vergeten. Bovendien is hij al 25 jaar, een seizoen als 2017 is bitter tijdverlies voor hem. Max is nog maar 19, heeft nog meer jaren voor zich." En zo gaat het gesprek ook nog over andere aspecten, zoals begeleiding. Verstappen: "Vandoorne kan niet bij de pakken blijven zitten, als ze die McLaren niet op de rails krijgen. Ik zei hem vorig jaar in China al dat hij een manager moest zoeken. Op dit niveau kun je als coureur onmogelijk zelf met alles bezig zijn..."

Beeld photo_news

17.10u: De perszaal loopt leeg

Zes uur verschil met Europa, dat achtervolgt, so what: veel collega's gaan in het hotel hun artikel afwerken, tijd zat nog. Maar uw dienaar heeft nog een afspraak bij McLaren, spreekuur van Stoffel. Eerst met de internationale pers, vooral veel Britten en een Japanner. Het valt me telkens weer op hoe professioneel de West-Vlaming omgaat met de pers, en vaak politiek moeilijke vragen. Alsof hij hier al jaren rondloopt, in de paddock. En dan is het tijd voor de Belgische pers. Stoffel lacht: "Zo gaat dat, je wint niet meer en dan komen er amper nog twee journalisten opdagen om je te volgen." Het Laatste Nieuws en RTBF-televisie zijn inderdaad de enige media die een journalist naar China hebben gestuurd. En opnieuw verbaast Stoffel me. Professioneel, zeiden we al. Maar ook openhartig. "Natuurlijk had ik meer verwacht," zegt hij. Geloof me: in een wereldje als formule 1, waar alles heel politiek en 'corporate' wordt gespeeld, en het een of andere pr-dametje ieder woord dat je zegt op tape vangt, is het een uitspraak die je kwalijk kan worden genomen door het team. Of door de sponsors. Maar het illustreert ook het statuut dat Stoffel in formule 1 al verworven heeft: hij durft spreken en heeft met zijn reputatie recht van spreken. Hij staat er. Bijna al als gevestigde waarde. Na amper een race. Als die McLaren nu toch eens snel kon genezen, denk ik bij mezelf.

Het volledige interview met Stoffel kunt u morgen trouwens lezen in onze krant. Want nu is het voor uw dienaar tijd om ook het hotel op te zoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234