Dinsdag 15/10/2019

Stoere jongens: Winch & XIII

Met XIII en Largo Winch werd in respectievelijk 1984 en 1989 geschiedenis geschreven. Scenarist Jean Van Hamme, die beide series opstartte, ziet dat zijn twee lievelingsreeksen ondertussen niet kapot te krijgen zijn.

Van Hamme houdt zijn handen al een tijdje af van XIII, maar voor Largo Winch (Dupuis) maakt hij een uitzondering. "Die reeks heeft mijn hulp nog nodig, meent hij. Dat hij zich ook bezighoudt met de films rond Winch en voor de derde het script schrijft, heeft daar wellicht ook mee te maken. 'Rode woede' is het achttiende album en het slot van het tweeluik dat begon met 'Zwarte Zee'. Largo raakt daarin verwikkelt in een zaak van internationale wapenhandel, wordt door de FBI beschuldigd van medeplichtigheid en ziet geen andere uitweg dan te ontsnappen, ditmaal richting Turkije.

'Rode woede' begint met een flashback die kan tellen: voor het eerst wordt inzicht gegeven in het leven van Winch' vader Nerio. Het verhaal speelt zich bijna volledig af op een containerschip. In de buik van het schip wacht de ene verrassing na de andere.

Je moet het tekenaar Francq nageven dat hij met een ongelooflijke nauwkeurigheid tekent, wat de geloofwaardigheid van het verhaal ten goede komt. Van Hamme zet financiële en economische constructies op waardoor het verhaal dat van een doordeweekse thriller doet uitstijgen. Zonder meer spannend zonder hoogdravendheid. Puur entertainment, maar evenzeer kwaliteit.

Winch is er wellicht nog net te jong voor en zijn geestelijke vader te traag, maar grote broer XIII kreeg ondertussen al wel een spin-off. In XIII Mystery (Dargaud) wordt sinds 2008 telkenmale het verleden van één van de hoofdrolspelers, behorend tot zowel het goede als slechte kamp, uitgevlooid met de bedoeling puzzelstukken aan te beiden die zowel de moederreeks begrijpelijker maken als dat ze er nieuwe elementen aan toevoegt. Tot nu toe verschenen alzo verhalen over kolonel Amos, de Mangoest, Irina en majoor Jones, maar de meest cruciale is deze: Steve Rowland, een van de pseudoniemen waartoe XIII zich bediende in de originele reeks. Scenarist Guérineau ('Er was eens') heeft een subliem verhaal afgeleverd dat doet denken aan de eerste cyclus van XIII, oftewel de vijf beste albums uit de reeks. Het publiek wordt op bijzonder vernuftige wijze bespeeld door het verleden van Rowland te openbaren als zijnde een agressieve bruut met fascistische gedachten en grootheidswaan. Maar zoals altijd in deze reeks: de waarheid is gefingeerd, en het verleden van mensen een geniaal opgezette constructie met als doelstelling sporen uit te wissen die leiden naar de omstandigheden van de moord op de president van de VS. Van alle spin-offs is dit het album dat er het meest toe doet en het meest zin geeft om de moederreeks te herlezen. Het verhaal, gecombineerd met de tekeningen van Nury ('De zang van de vampiers'), leest als een trein. Wie XIII beu was - toegegeven: de laatste jaren werd het verhaal nodeloos uitgerekt - mag een herkansing overwegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234