Maandag 06/04/2020

Stille auto's levensgevaarlijk voor voetgangers en fietsers

Elektrische en hybride wagens moeten meer lawaai maken, zodat voetgangers en fietsers ze beter horen aankomen. Dat vindt het Europees Parlement in Straatsburg. Blinden- en seniorenverenigingen wijzen al langer op het gevaar van 'stille moordenaars' op de weg.

Het is één van de betere scènes uit de documentaire 'Heerlijke hernieuwbare wereld': wetenschapsjournalist Dirk Draulans probeert de voetbalspelers van Standard warm te maken voor de elektrische Tesla Roadster, in een poging hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Aanvoerder Jelle Van Damme scheurt over het circuit van Zolder. Hij weigert beleefd, maar stellig: "Vroem. Dat mis ik toch, zo'n klein lawaaike."

Al decennia proberen constructeurs hun wagens stiller te maken. Populaire hybrides als de Toyota Prius en de Citroën C3 e-HDI worden alom geprezen voor hun lage brandstofverbruik en hun geruisloze motor. Maar nu hybride en elektrische wagens steeds vaker opduiken in het straatbeeld, dwingt een vraag zich op: zijn elektrische wagens niet té stil?

Blindenverenigingen wijzen al langer op het gevaar voor blinde en slechtziende voetgangers. "Slechtzienden moeten terugvallen op het geluid van auto's bij het oversteken van een drukke baan. De trend om steeds ecologischere en stillere wagens te ontwikkelen, vormt in die zin een bedreiging voor de veiligheid en onafhankelijkheid van slechtzienden", verklaart Alfons Alen van de Vlaamse Blindenraad vzw.

Meer lawaai

Het Europees Parlement besliste op 5 februari dat elektrische wagens meer lawaai moeten maken. Als alles goedgaat, wordt de geluidslimiet tegen het einde van 2014 omgezet in een wettelijke norm. Daarmee zou de Europese Unie het voorbeeld van de Verenigde Staten en Japan volgen, waar al langer wetten bestaan tegen te stille motoren.

De bedoeling is de veiligheid van alle voetgangers en fietsers te verhogen. Volgens sectorfederatie Febiac reden er in 2011 263 elektrische en iets meer dan 6.000 hybride auto's op de Belgische wegen. Een onderzoek van het Transport Research Laboratory, een Britse onderzoeksinstelling, toont aan dat voetgangers meer risico lopen om aangereden te worden door zo'n wagens dan door een conventionele wagen.

"Zwakke weggebruikers gaan voor een groot stuk af op hun gehoor. Hoewel elektrische auto's goed zijn voor het milieu, hebben ze dus ook een belangrijk nadeel", benadrukt Roel De Cleen van de Fietsersbond. "Naarmate er meer elektrische wagens worden verkocht, dwingen maatregelen zich op." Fietsers zullen ook zelf meer geluid moeten maken, vindt het Europarlement. Zij worden aangeraden om een fietsbel te installeren, al is dat niet verplicht.

Het ideale autogeluid

Rest de vraag: welk geluid moeten de wagens maken? Het Europees Parlement denkt aan het geluidsniveau van een gewone motor, al staat dat nog niet vast. Ondertussen zoekt de autoindustrie zelf al volop naar het ideale autogeluid. Dat is niet alleen cruciaal voor het rijgedrag van de bestuurder, maar ook voor het imago. Het gespecialiseerde bedrijf Harman doet zelfs beroep op de Britse producer Steve Levine, de man achter Motörhead en The Beach Boys.

Terwijl stille wagens méér lawaai moeten maken, moet het geluidsniveau van andere wagens omlaag. Volgens de Europarlementariërs wordt de helft van de Europese stadsbewoners blootgesteld aan een verkeerslawaai boven de 55 decibel. Dat zou jaarlijks aan 50.000 Europeanen het leven kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234