Dinsdag 15/06/2021

Emissiefraude

Stikt Volkswagen in zijn eigen dieselleugen?

null Beeld AFP
Beeld AFP

Machtsstrijd in de top, marges onder druk en een dreigende miljardenboete wegens fraude met de uitstoot. Straks stikt Volkswagen nog in zijn eigen dieselleugens.

Ist es nicht Zeit für Deutsche Ingenieurskunst? Met deze slagzin adverteert Volkswagen in de Verenigde Staten voor zijn 'schone diesels'. Dat de Duitse ingenieurskunst ook regelrechte manipulatie omvat, is pijnlijk duidelijk geworden, constateerden Duitse kranten gisteren cynisch.'s Werelds grootste automaker hangt een boete van mogelijk 18 miljard euro boven het hoofd omdat hij moedwillig heeft geknoeid met de emissies van de dieselauto's die hij in de Verenigde Staten verkoopt. De Amerikaanse justitie is een strafrechtelijk onderzoek begonnen.

De paniek moet afgelopen weekend groot zijn geweest in de bestuurskamer in Wolfsburg, waar werd overlegd over te nemen stappen. Maandag bereikte de consternatie haar hoogtepunt toen het concern op de beurs van Frankfurt ruim 20 procent van zijn waarde verloor. Daarop maakte de leiding bekend dat ze alle viercilinderdiesels uit de Amerikaanse showrooms haalt, net als de tweedehandsjes van de betrokken modellen.

Het gaat verhoudingsgewijs maar om een handjevol auto's waarmee is gesjoemeld: een half miljoen - ongeveer alles wat VW aan diesels heeft verkocht in de VS sinds 2009. Zo'n aantal produceert de Duitse autofabrikant normaal gesproken in krap drie weken. Het concern is ook nauwelijks een speler van betekenis in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van minder dan 4 procent, dat bovendien afkabbelt.

Dat de gevolgen op de beurs niettemin groot zijn, komt door de enorme boete die dreigt, maar ook doordat kansen op groei in de belangrijke Amerikaanse markt voorlopig zijn verkeken. Misschien nog wel belangrijker zijn de mogelijke gevolgen in andere delen van de wereld, vooral in Europa, waar Volkswagen heer en meester is op dieselgebied.

Hier is een op de vier auto's afkomstig van het Volkswagenconcern, waartoe ook onder meer Audi en Seat behoren. Daarvan loopt een flink deel op diesel, dat populair is in Europa. Ruim de helft van alle personenauto's heeft hier zo'n motor. Dat is te danken aan Europese overheden, die de brandstof hebben gestimuleerd omdat de uitstoot van het klimaatgas kooldioxide lager is dan bij vergelijkbare benzineauto's.

In Frankrijk bijvoorbeeld zijn ruim zes op de tien nieuwe auto's diesel. In Duitsland bijna de helft. De stilzwijgende overeenkomst tussen vooral de Franse en Duitse overheid en de Europese autofabrikanten (ook het Franse PSA verkoopt er veel) was: jullie maken je dieselmotoren schoner, dan hindert Brussel de verkoop niet.

null Beeld vk
Beeld vk

Europa

Grote vraag is nu of Volkswagen en andere fabrikanten ook in Europa met hun diesels hebben gesjoemeld. De belangenorganisatie Verkehrsclub Deutschland, die al jaren onderzoek doet naar uitstootverschillen tussen de officiële specificaties en de praktijk, zegt vrijwel zeker te weten dat naast Volkswagen ook andere automobielmakers zich schuldig maken aan zulke fraude.

De Verkehrsclub wil dat Brussel dieselauto's aan een praktijkproef onderwerpt, iets dat nu nog niet gebeurt maar wel op de rol staat voor 2017. Ook heeft het Duitse ministerie van Verkeer gisteren duidelijkheid geëist van de Duitse autobouwers over eventuele malversaties.

De druk wordt dus opgevoerd. Beleggers maken zich grote zorgen: ook Mercedes-Benz en BMW kregen gisteren klappen op de beurs.

Als inderdaad blijkt dat VW ook in Europa en China heeft gesjoemeld, zijn de gevolgen niet te overzien. Dieselbezitters zullen de fabrikant aanklagen omdat de restwaarde van hun auto's lager zal uitvallen (Amerikaanse consumentenorganisaties hebben al stappen aangekondigd), en mogelijk zullen in sommige regio's tijdelijke dieselverboden worden afgekondigd. Naast eventuele boetes zal het concern enorme imagoschade oplopen en zullen de verkoopcijfers wereldwijd dalen.

De vraag is wat te doen. VW zag tot voor kort weinig in hybride-benzineaandrijvingen; het concern brengt pas sinds enkele jaren mondjesmaat hybriden op de markt. Volledig elektrische auto's heeft het nauwelijks.

null Beeld vk
Beeld vk
null Beeld AFP
Beeld AFP

Elektrisch

Toeval of niet, vorige week kondigde VW-topman Winterkorn een elektrisch offensief aan op de tweejaarlijkse autobeurs van Frankfurt. Nog voor de decenniumwisseling wil het concern twintig nieuwe elektrische en hybride modellen in de showrooms hebben.

Hoewel VW in technologisch opzicht achterloopt bij de grootste concurrent Toyota, dat al bijna twee decennia hybrides verkoopt, zou deze dieselgate de omschakeling weleens kunnen versnellen. Als door de fraude ook in Europa de rem op diesel gaat, is VW gedwongen in korte tijd fors te investeren in schonere technologieën.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Analisten achten de kans groot dat door het schandaal koppen zullen rollen in de top van het concern, waar de afgelopen maanden al sprake was van onderlinge strijd en waar kortgeleden de president-commissaris Piëch het veld moest ruimen. Een verdere slachting in de top zal een koerswijziging richting hybride en elektrisch niet bepaald helpen. Volkswagen lijkt daarmee te stikken in zijn eigen dieselleugen.

undefined

Slinkse software beperkt alleen uitstoot bij keuring

Viercilinder Volkswagens die in de Verenigde Staten verkocht zijn, blijken software te hebben ingebouwd die ertoe leidt dat deze auto's alleen tijdens een keuring aan de strenge Amerikaanse uitstootnorm voldoen. Zodra de software merkt dat de uitstoot wordt gemeten (bijvoorbeeld doordat alleen de voorwielen draaien en niet de achterwielen - een aanwijzing dat de auto op de rollenbank staat), worden de systemen ingeschakeld die zorgen voor minder uitstoot van stikstofoxiden. De Amerikaanse milieutoezichthouder EPA had de verschillen tussen praktijk en keuringstation opgemerkt en vond de antwoorden van VW op vragen daarover onbevredigend. Uiteindelijk gaf Volkswagen toe dat sprake was van manipulatie. Volgens persbureau Bloomberg ligt de oorsprong van de fraude in Duitsland en niet bij de Amerikaanse afdeling van VW.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234