Dinsdag 25/02/2020

Tottenham-AA Gent

Stijn Vlaeminck viert mee met Gent-supporters in Londen: "Wembley is van ons!"

Beeld REUTERS

AA Gent neemt het vanavond op het heilige gras van Wembley op tegen Tottenham, in de aanwezigheid van 8.000 Buffalo's. Stijn Vlaeminck sprong vanochtend mee op een van de 47 supportersbussen naar Londen. Dit is zijn verslag.

Wembley is van ons!, 23.24 uur.

Gent zegeviert, en de 7.000 Gentenaars in het Wembley-stadion gaan door het lint. "Wembley is van ons!" De supporters wacht een nacht vol feestgedruis.

Stadion loopt leeg, 22.48 uur.

Wanneer AA Gent de gelijkmaker scoort, gaat het dak eraf in de Gentse tribune. Het stadion loopt stilaan leeg, nu de Tottenham-fans vertrekken. De 7.000 Gentenaars zingen daarentegen voor 80.000.

Mia in Wembley, 22.12 uur.

Luc De Vos had het moeten horen: zijn 'Mia' weerklinkt in het Wembley-stadion.

Rust. Wembley, 22.00 uur

Rust. De Buffalo-supporters zingen alsof de kwalificatie al binnen is. Nog drie kwartier alles geven en het worden Gentse feesten in Londen.

Onwaarschijnlijk. Wembley, 21.31 uur

En toen werd het 1-1.

Bloody amazing. Wembley, 21.03 uur.

Het was een helse reis, maar we zijn eindelijk waar we moeten zijn. En het is bloody amazing

Na 12 uur eindelijk aangekomen. Wembley, 19.41 uur.

Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar na een reis van 12 uur zijn we eindelijk aangekomen aan Wembley!

Chaos alom. Greenwich Peninsula, 18.16 uur.

De weg naar Wembley ligt bezaaid met hindernissen. Na problemen met de ferry, zijn er nu problemen met de Londense files. We laten de supportersbus achter op de autosnelweg en zoeken in alle haast een metrostation om op eigen houtje het stadion op tijd te bereiken.

"Alsof de Britten ons willen saboteren", oppert een Gent-supporter. "Maar we moeten en zullen er geraken." Wordt vervolgd.

Nog steeds onderweg. Supportersbus 31, 17.27 uur.

We zijn vanmorgen om 7 uur vertrokken in Lochristi, maar zijn nu nog altijd onderweg naar Wembley. Ik had al in Zuid-Afrika kunnen zijn.

Na vertraging bij het vertrek kon de ferry ook niet aanmeren door een defect bij een andere ferry. Geraken we er op tijd?

Op de ferry. Supportersbus 31, 13.40 uur.

We zijn uiteindelijk – na een vertraging van anderhalf uur – allemaal op de ferry geraakt. Er is veel storm op zee. Maar we gaan er geraken!

AA Gent-supporters op de ferry.Beeld stijn vlaeminck

Calais. Supportersbus 31, 10.30 uur.

Autostrade. Supportersbus 31, 10 uur.

"Seg, zet ne keer ne goeien Boccacio op, Kurt!" De dame naast mij op de bus wil er een onvergetelijke en feestelijke dag van maken. Op het ritme van de beats die door de supportersbus galmen, drinken de fans al enkele bakken Jupiler leeg. De dame naast mij heeft haar persoonlijke fles cava mee. "Want ik lust geen bier.” Haar zelfgemaakte broodjes kaas en hesp gaan ook vrolijk naar binnen. "Ik moet genoeg eten vooraleer ik op een boot kruip. Met een lege maag is dat geen goed idee. Ik heb zelfs pilletjes mee. Die moet ik een uur op voorhand slikken."

En dan krijgt ze telefoon van haar mama met het onrustwekkende bericht dat het stormweer wel eens roet in het eten kan gooien. 8 Beaufort op het Kanaal. Sommige havens zijn gesloten. P&O vaart misschien ook niet uit. Dat zou een ramp zijn voor al die supporters van KAA Gent die de overzet maken met de boot.

Eens in Calais aangekomen, blijkt het onheilspellende bericht iets te voorbarig. De P&O-vlaggen staan strak. Een fluitende wind omsingelt de bus. Maar de boten varen toch uit. De opluchting is groot. De blauw-witte armada passeert de Franse en Engelse grenscontrole. Het stormweer zorgt wel voor een vertraging van minstens anderhalf uur. "Allee, dan hebben we nog wat tijd voor wat cava. Ik mag wel mijn pilleke niet vergeten pakken straks", aldus de dame naast mij op de bus.

Onderweg naar Wembley in de vroege ochtend.Beeld Stijn Vlaeminck

Lochristi. Café Picasso, 6 uur.

De eerste Buffalofans arriveren. Blauw-witte sjaals en vlaggen in de aanslag. Tickets worden verdeeld. Bakken bier worden in de laadruimte van de vele bussen geladen. Koffie en koffiekoeken worden geschonken aan de supporters met nog veel te kleine oogjes. Hier en daar is er een wakkere fan die al een pintje of een Duvel achterover kapt. "Wembley, here we come!", wordt gezongen.

Het vertrouwen is groot. Kurt Verelst, een man met kaal hoofd en een megafoon in de hand, is ervan overtuigd dat KAA Gent zich zal kwalificeren. "We gaan Europa en de wereld eens laten zien wie de Buffalo's zijn. Wembley zal grote ogen trekken! Het niveau van de Gantoise zijn ze daar niet gewoon."

Gebrul en gelach. Hier en daar toch wat ongeruste fans. De bus zal in Calais de boot richting Dover nemen. Er wordt storm op zee verwacht. Dat het een woelige, bewogen dag wordt, is dus zeker. Dat het een dag wordt die zal eindigen in het legendarische Wembleystadium weten we ook. Een stadion waar al veel voetbalgeschiedenis is geschreven. Hopelijk kan ook KAA Gent meeschrijven aan die geschiedenis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.