Maandag 24/06/2019

STIJN VAN DE VOORDE

Stijn Van de Voorde is te horen op Studio Brussel en elke woensdag te lezen in Cult.

Morgen is het exact tien jaar geleden dat de allereerste video op YouTube werd geüpload. Zaterdag 23 april 2005, om 20u27, gooide (mede)oprichter Jawed Karim het filmpje Me at the Zoo op de videosite. In het 19 seconden durende clipje vertelt de 26-jarige snaak, live vanuit de dierentuin van San Diego, dat olifanten een opvallend lange slurf hebben. Punt. We komen niet te weten dat de lengte van de slurf 2,1 meter kan bedragen. Er wordt geen woord gerept over het feit dat het ding ruim 130 kilogram weegt en voornamelijk uit bloedvaten, vet, zenuwen, bindweefsel en heel veel spieren bestaat. Kortom, de BBC heeft ooit betere natuurreportages gemaakt over grote zoogdieren uit de familie van de Elephantidae die minder succes kenden.

De twintig miljoen kijkers zochten uiteraard geen inhoud, ze wilden weten hoe het allemaal begon. De allereerste feedback onder het filmpje kwam van een zekere COBALTGRUV. Hij postte op eerder sarcastische wijze: "Interesting..." Op het ogenblik van de opname en het uploaden besefte Jawed Karim niet dat zijn site hem enkele jaren later ruim 140 miljoen euro zou opleveren. Daarmee koop je alle olifanten op aarde.

Iedereen kent YouTube. Het is een begrip. In India werd enkele jaren geleden zelfs een kind naar de videosite vernoemd. Dat is wat schraal, maar zo gaat dat met wereldwijde fenomenen. YouTube is zelfs té populair. Werkgevers blokkeren de site omdat er anders te veel werkuren worden verprutst aan het bekijken van clips met schattige dieren. Er worden dagelijks meer dan vier miljard filmpjes bekeken en dat gebeurt niet enkel thuis. Arbeiders en bedienden willen op het werk ook pandaberen zien niezen.

Elke seconde wordt een uur video geüpload. Sommige filmpjes zullen vijf keer bekeken worden. Andere meer dan 2,3 miljard. Het succes van bepaalde clips is niet voorspelbaar, laat staan verklaarbaar. Wie wist op voorhand dat 'Gangnam Style' van de Koreaanse 'rapper' PSY als eerste (en enige) de kaap van de twee miljard views zou overschrijden? Meer nog, toen de videoclip eind vorig jaar meer dan 2.147.483.647 keer was aangeklikt, sloeg de teller tilt. Dat getal is de grootst mogelijke integer die in een computer met 32 bits kan worden uitgedrukt. Kort samengevat: YouTube kon het technisch niet meer aan. Een kleine, volslanke Koreaan vernielde de teller van een miljardenbedrijf met een paardendansje. Een groep techneuten verhielp na enig denkwerk en een ingewikkelde update het probleem.

Dat is funny en creepy tegelijk. Er wordt geregeld onderzoek gedaan naar de meest bekeken filmpjes op aarde. Het is vanuit maatschappelijk en sociologisch oogpunt interessant om te bestuderen wat de mensheid écht bezighoudt. De resultaten blijven meestal opvallend geheim. Ik vrees dat ze te choquerend zijn. We kijken liefst naar baby's die genadeloos hard in vingers bijten, trouwpartijgerelateerde flashmobs en lipdubs van teenagers die we niet noodzakelijk persoonlijk kennen. Dat maakt ons geen achterlijke wezens, maar het bevestigt wel wat wetenschappers al lang vermoeden; we zijn raar.

Hypes komen en gaan. Tijdelijke fenomenen als planking, owling, de Harlem Shake en de Ice Bucket Challenge verdwijnen even snel als ze komen. We beleven er een week plezier aan. Dan kunnen we ze niet meer uitstaan. Behalve de Rickroll, die blijft fantastisch. Sinds 2007 maken nogal wat grapjassen er een sport van om de indruk te wekken dat er via een bepaalde link iets interessants te zien is. In werkelijkheid beland je automatisch op de clip 'Never Gonna Give You Up' van eightiesfenomeen Rick Astley. YouTube koppelde op een zonnige 1 april ooit zelf alle aanbevolen links op hun homepage naar de clip van het nummer. Daar worden wij, mensen, ook gelukkig van.

We hebben geen boodschap aan inspirerende politieke speeches, videokunst van Bill Viola of akoestische sessies van Ierse singer-songwriters. Wij willen Kinder Surprises zien worden uitgepakt (44,5 miljoen views)! Geef ons een hond die verkleed als spin toevallige voorbijgangers de daver op het lijf jaagt (137 miljoen views) of Justin Bieber die 'Baby' zingt (1,1 miljard views). Dat interesseert ons echt.

In theatercafés zullen we weleens het tegendeel beweren, maar zodra we weer veilig achter de computer zitten, weten we wel beter. Als het erop aankomt kun je de mensheid het best omschrijven als een bende crazy mofo's. En daar mogen we trots op zijn. Daarom ben ik blij als ik lees dat het nieuwe Canvas een 'verbredende crosschannel wordt met mobile content'. Dat klinkt wat als YouTube, al ben ik daar niet zeker van.

Ach, als er af en toe eens een hond met een broek aan te zien is, ben ik allang tevreden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden