Woensdag 27/10/2021

STIJN VAN DE VOORDE

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde geeft hedendaagse kunstwerken iedere week van dit jaar een eerlijke kans.

Het is vandaag exact 25 jaar geleden dat Nirvana zijn tweede album Nevermind uitspuwde. De mensheid is het er intussen over eens dat deze plaat tot de belangrijkste rockplaten ooit behoort. De nummers klinken op het eerste gehoor wat vuil, maar de energie en catchy melodieën zorgen nog steeds voor een brede toegankelijkheid.

Zelfs de donkere teksten van Kurt Cobain vormen geen probleem. In 1991 was men zelfs opgelucht dat er eindelijk gepraat én gezongen mocht worden over het effect van lithium, oprechte neerslachtigheid en zelfs feminisme. Klungelige teenagers in versleten truien werden niet meer weggezet als depressieve weirdo's. Ze schopten het tot onverhoopte helden van de hitlijsten.

Tijdens elke historische herdenking van het meesterwerk heb ik te doen met Spencer Elden, de naakte baby op de albumhoes. De jongen is nooit uit vrije wil poedelnaakt in de platenkast van bijna 30 miljoen mensen gekropen. Zijn ouders wisten een kwarteeuw geleden niet dat hun kind zou uitgroeien tot de mascotte van de grunge-generatie.

Spencer werd geboren op 7 februari 1991. Vader Rick was een goede vriend van fotograaf Kirk Weddle. Toen deze laatste een baby zocht voor een onderwaterfotoshoot, leende Rick Elden zijn vier maanden oude zoon een middag uit. Een vriendendienst.

Kinderen bezitten tot de leeftijd van één jaar een zwemreflex. Duw ze onder water en ze sluiten spontaan hun mond, blokkeren hun ademhaling en bewegen rustig hun ledematen. Spencer werd heel even losgelaten en de fotograaf flitste 18 frames per seconde. De middag werd afgesloten met een etentje in een tacorestaurant. De familie Elden hield 200 dollar over aan het avontuur. Het koppel had weleens van Nirvana gehoord, maar ze bezaten geen van de 40.000 albums die de band tot dan had verkocht. Weddle maakte foto's van vijf verschillende baby's: twee jongens en drie meisjes. Spencer haalde het uiteindelijk, omdat Kurt Cobain absoluut een piemeltje op zijn cover wilde. Hij had de grootste.

Geen weldenkend mens heeft een ethisch probleem met een blote baby op een platenhoes, maar Amerikanen blijven Amerikanen. De platenfirma stelde voor om Spencers gevoelige zone te bedekken met een sticker, uit schrik voor een boycot van de verdelers. Cobain vond het best, op voorwaarde dat de tekst op de sticker zich beperkte tot: 'Als dit jou choqueert, ben je vast een verborgen pedofiel.'

Ik heb even gebeld met Spencer om te vragen hoe het met hem gaat. Goed, zo bleek. De vriendelijke stoner is een kunstenaar geworden. Hij mocht als stagiair aan de slag bij Obey, het merk van activist/illustrator Shepard Fairey, die het cool vond om 'de Nirvana-baby' op kantoor te hebben. Zo zit het leven van Spencer al een kwarteeuw in elkaar. Hij geniet van de kansen die hij krijgt dankzij die foto. Anderzijds worstelt hij met de gedachte dat hét hoogtepunt van zijn bestaan zich wellicht al 25 jaar geleden afspeelde. Spencer zit met een hoop vragen. Waarom willen de overgebleven Nirvana-leden hem niet ontmoeten? Waarom wil Frances Bean (Cobains dochter) geen kunstwerken van hem op haar webshop?

Hij voelde zich betrokken en toch buitengesloten. Een advocaat probeerde op zijn verzoek portretrechten op te eisen, maar dat draaide op niets uit.

Ondanks een hoop dubbele gevoelens is Spencer Elden toch trots dat hij op het belangrijkste Nirvana-album is beland. Het kon veel erger: "Voor hetzelfde geld stond ik naakt op de cover van een Backstreet Boys-album."

Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal nooit tevreden zijn met wat hij krijgt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234