Dinsdag 07/12/2021

STIJN VAN DE VOORDE

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde geeft hedendaagse kunst iedere week van dit jaar een eerlijke kans.

De tentoonstelling Andres Serrano, Uncensored Photographs in Brussel doet me op een melancholische manier terugdenken aan de film Bloodsport met Jean-Claude Van Damme. Beide culturele fenomenen zetten (elk op hun eigen manier) populaire thema's als seks, dood en geweld centraal.

Door het +16-advies was ik in 1988 niet welkom in de cinema voor de actieknaller met JCVD. Tegenwoordig ben ik oud genoeg voor expliciete vetzakkerij met een boodschap.

Daarom bezocht ik vorige week de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten voor een kennismaking met het werk van de Amerikaan Andres Serrano, een van de belangrijkste en meest controversiële figuren uit de hedendaagse kunstwereld. De man nam foto's in een lijkenhuis en hij gooide een christusbeeldje in een glas urine.

Serrano's tentoonstellingen worden overal extra streng bewaakt omdat zowel fundamentalistische christenen als neonazi's zijn werken soms letterlijk van de muur trekken. Een artiest die een hoop mensen woedend maakt en die toch wordt gevraagd door de belangrijkste musea ter wereld: dat interesseert mij.

Metallica-gitarist Kirk Hammett merkte Serrano reeds halfweg de jaren 90 op. Precies twintig jaar geleden overtuigde hij de rest van de band om Semen and Blood III (1986) als cover voor het album Load (1996) te gebruiken. De foto toont het bloed van een koe gemengd met wat sperma van de kunstenaar.

Zanger James Hetfield strubbelde tegen. Hij wist dat grote Amerikaanse supermarktketens het album uit hun familievriendelijke rekken zouden halen als klanten het verhaal achter de cover hoorden.

Zijn protest kwam te laat. Hetfield liet het niet na om zijn ongenoegen over de ontwerper van zijn eigen platenhoes te uiten; 'There's art and then there's just sick motherfuckers, and he's one of them'. Toch prijkte Serrano een jaar later opnieuw op de cover toen de opvolger ReLoad (1997) uit kwam. Piss and Blood toont een mengsel van urine en bloed tussen plexiglas.

De Metallica-leden hebben in hun carrière over ongeveer alles ruzie gemaakt, dus ook over moderne kunst. Dat is mede te danken aan Andres Serrano. De metalband werkt deze zomer trouwens een nieuw album af. Binnenkort mag de discussie over de cover weer losbreken.

We zijn niet snel meer gechoqueerd door expliciete seks en geweld. Misschien maakt de reeks aangrijpende portretten van dakloze mensen die Serrano in Brussel maakte daarom wel de grootste indruk op de tentoonstelling. Armoede is zeer confronterend, zeker als het zich voor onze neus afspeelt. Dat verteren we minder goed dan een cocktail van de minst evidente lichaamsstoffen. Soms heeft een mens een portie gore moderne kunst nodig om dat te beseffen.

Het werk van Andres Serrano is nog tot 21 augustus te bewonderen in Brussel. De toegangsprijs bedraagt 14,5 euro. Bloodsport met Jean-Claude Van Damme is te koop op dvd via bol.com voor 7,99 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234