Zaterdag 14/12/2019

STIJN VAN DE VOORDE

Mocht ik een 18-jarig meisje zijn, dan zou ik volgende vrijdag naar de Lotto Arena treinen voor het concert van Lorde. Dat bedoel ik niet verkeerd. Op goede muziek staat in essentie geen geslacht of leeftijd. Aanstellers die beweren dat hun getrainde oor niet meer kan genieten van luchtige popmuziek zijn zielig. Een perfect popliedje schrijven behoort nog steeds tot de hoogste kunstvormen op deze planeet.

Toch reken ik mezelf niet onmiddellijk tot de doelgroep. Ik ben fan van Ella Marija Lani Yelich-O'Connor, maar daarom hoef ik in mijn vrije tijd niet naar haar albums te luisteren. Een mens is meer dan de muziek die hij/zij produceert.

De Nieuw-Zeelandse singer-songwriter bracht vier jaar geleden haar debuutsingle 'Royals' uit. Een wereldhit scoren op 16-jarige leeftijd is geen unicum in de popgeschiedenis. Michael Jackson, Britney Spears en onehitwonder Tiffany waren ook zeer jong. Al is er een verschil: Lorde schreef haar Grammy-winnende hit zélf.

Op 16-jarige leeftijd maakte ik mijn huiswerk en daarna fietste ik wat door de wijk. Liefst op één wiel. Ik testte de brandbaarheid van klein huishoudelijk materiaal met behulp van lucifers en haarlak. Voorts ondernam ik geen enkele actie die een Grammy, Oscar of Gouden Schoen verdiende. Precies daarom heb ik extra veel bewondering voor het talent en de ondernemingszin van adolescenten die wél iets wereldschokkends realiseren. Probeer op die leeftijd alle aandacht, druk en meningen (op diverse sociale media) maar eens te relativeren. Wie na drie jaar niet in een afkickkliniek eindigt, mag zichzelf als 'zeldzaam' omschrijven.

Drie jaar geleden verscheen Lorde in twee afleveringen van South Park. Volgens het verhaal was Randy Marsh, een 45-jarige geoloog mét snor, de echte mens achter de beroemde zangeres. Lorde bleek niet helemaal vertrouwd met de humor van South Park, maar ze begreep dat het een eer was. Een immens verschil met pakweg Kanye West, die zich na een verschijning in de satirische animatiereeks 'gekwetst' voelde.

Wie op die leeftijd presteert en relativeert, gaat een grote toekomst tegemoet. Voeg daar 'amuseren' aan toe en je mag dromen van een lange carrière. Misschien verscheen Lorde daarom wel in Most Influential Teenagers of the World-achtige lijstjes in Time Magazine en Forbes.

Begin deze zomer stal de zangeres helemaal ons hart toen ze zich outte als het brein achter @onionringsworldwide, een gespecialiseerde Instagram-account die gefrituurde ajuinringen beoordeelt op smaak en kwaliteit. Lorde postte de foto's aanvankelijk enkel voor 24 bevriende volgers. Toen haar betrokkenheid bij het project duidelijk werd, verdween alles op mysterieuze wijze. Plots werden vier foto's van gefrituurde ajuinen wereldnieuws. Omdat alles gebeurde in de weken na de release van haar tweede album Melodrama zou je bijna geloven dat er iets meer achter zat. Marketingboys (en -girls) zijn slim, maar niet zo slim. De mooiste dingen ontstaan omdat de mensen die ze veroorzaken van nature fantastisch zijn.

Het is niet erg dat ik technisch gesproken niet meer voor de volle 100 procent tot de doelgroep van Lorde behoor. Elke generatie heeft recht op haar eigen rolmodellen. Toen ik haar op Rock Werchter in een 'Dior Addict'-T-shirt hoorde speechen over eenzaamheid en authenticiteit, besloot ik mijn plaats in het vervolg af te staan aan iemand anders. Daarom zal ik er niet bij zijn in de Lotto Arena.

Ik zal echter wel blijven benadrukken dat frisse teenagers die wat inhoud in popmuziek duwen, de max zijn. Laat haar maar wat feminisme verspreiden op een natuurlijke manier. Laat haar maar wat overtuigd houterig dansen op haar eigen muziek en gefrituurde uien evalueren.

De term 'stem van een generatie' wordt soms wat snel gebruikt, maar niet in het geval van Lorde. Waarschijnlijk spring ik daarom vrijdag toch eens binnen in de Lotto Arena.

Gewoon, uit gepaste sympathie. Dat houdt mij jong. Denk ik.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234