Dinsdag 15/10/2019

STIJN VAN DE VOORDE

Stijn Van de Voorde is te horen op Studio Brussel, te zien op Canvas en elke woensdag te lezen in Cult.

Dit weekend kun je in het Koninklijk Circus in Brussel naar Flying Bach, 'een halsbrekend spektakel waarbij acht breakdancers het beste van zichzelf geven op muziek van Bach'. Er heeft nog geen enkele danser écht zijn hals gebroken tijdens voorgaande vertoningen, maar de gedachte dat een dergelijk ongeval reëel is, volstaat om ons enthousiasme te wekken. Zo zijn wij, mensen. Ik besef dat er veel mogelijk is op muziek van Bach: een nieuw breiboek lezen, een stempel vervaardigen uit een aardappel, een nieuwe pagina afwerken in Het Kleurboek voor Volwassenen... Maar breakdancen? Daar was ik zelf niet op gekomen. De Duitse barokcomponist Johann Sebastian Bach is de laatste tijd opvallend aanwezig. De man namedroppen lijkt zelfs hipper dan een Stutterheimjas dragen of het Frans-Cubaanse duo Ibeyi nu reeds tot dé muzikale hype van 2015 bombarderen. Enkele maanden geleden ging de Amerikaanse technopionier Jeff Mills nog aan de slag met het werk van de gevierde componist voor het laatste Red Hot + Bach-album. In zijn versie lijkt het alsof er iemand vier minuten lang onhandig met een elleboog op de toetsen van een synthesizer leunt. Gelukkig mag iedereen voor zichzelf bepalen hoe een oprechte hommage moet klinken. Zeker als de opbrengst naar een goed doel gaat. Er hoort ook een app bij het album. Daarmee kun je de gevoelens die je voelt opborrelen bij het beluisteren van het muzikale eerbetoon omzetten in een soort van screensaver- achtige tekening. Ik ga mijn eindresultaat nooit aan een psychiater tonen. Er zijn vast ooit mensen voor minder in een gesloten instelling beland.

Bach was en is een fenomeen. Breakdancers noemen hem een OG, een Original Gangsta. Niet omdat hij twintig kinderen verwekte bij twee vrouwen. Dat was niet zo ongewoon in die tijd. Bach was simpelweg de beste en hij wist het. Leerlingen die trash talk over hem verspreidden werden letterlijk bedreigd met een degen. Bach is misschien niet de Kanye West van de 18de eeuw, maar wie goed zoekt vindt vast een paar raakvlakken. In 1717 werd hij uitgedaagd door de Franse klaviervirtuoos Louis Marchand voor een echte keyboard face off. Bach aanvaardde de uitdaging vol zelfvertrouwen. Hij was dé dude op het klavier. Op de ochtend van het duel bleek er plots geen Marchand meer te bespeuren. Hij had het pand in alle vroegte per koets verlaten. De Fransman besefte net op tijd - of net te laat - dat hij in een volle concertzaal niet omgetoverd wilde worden tot de kleine bitch van een Duitser. Een Duitser met een kniebroek en natte krullen tot op de schouders.

Paul McCartney leerde in zijn jeugd 'Bourrée in E-minor' op zijn gitaar tokkelen en dat inspireerde hem voor het fantastische 'Blackbird'. De zanger van de Amerikaanse föhnmetal-band Skid Row laat zich op het podium als Sebastian Bach aanspreken. Clean Bandit scoorde deze zomer een hitje met 'Rather Be', maar hun 'A+E' begint met een flard uit 'O Haupt voll Blut und Wunden'. In 'Plug In Baby' van Muse zit dan weer een stukje 'Toccata en Fuga in d-moll' verwerkt. Ook bekend als de introtune van het oldschool spelletje Killer Watt op de Commodore 64. Ghostface Killah, Eminem en Crookers sampleden succesvol uit Bachs oeuvre.

Zijn meesterwerken hoor je in afleveringen van The Simpsons, Breaking Bad en The Sopranos. Producenten van actieknallers als Die Hard ('Brandenburg Concerto No. 3'),Bad Boys 2 ('Toccata en Fuga') en Spider-Man 3 ('Minuet') gaven de Duitse cantor een plaats op hun soundtrack. Zelfs in de Playstationgame Gran Turismo 4 race je in je Nissan R89C op de funky sound van 'Jesus bleibet meine Freude' en 'Suite kür Violoncello Nr. 1 C major'.

Het is mooi dat mensen moeite doen om eeuwenoude kunst op een attractieve manier aan te bieden aan een nieuwe doelgroep. Al kan het ook verfrissend zijn om Bachs lange kamermuziekwerken voor de onbegeleide luit (of klavecimbel) rustig te laten zijn wat ze zijn: licht ouderwets en saai, maar dan op een sexy manier. Niet zo gek lang geleden zat ik nog in een kerk aandachtig te luisteren naar een beest van een pijporgel dat gas gaf op de Kirnberger Koralen. Net op het ogenblik waarop ik me afvroeg wat ik daar eigenlijk deed, vloog een witte duif de kerk binnen. Het beest cirkelde exact zeven keer boven mijn hoofd om daarna zijn vlucht af te sluiten met een vette knipoog in mijn richting. Toen besefte ik twee dingen.

Ten eerste: Bach leeft.

Ten tweede: ik moet dringend wat minder crack roken.

I'll be Bach.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234