Zondag 28/11/2021

Stiepelzat

Op zijn 54ste heeft Erik Van Looy het drukker dan ooit. Zo presenteert hij een gloednieuw seizoen van De Slimste Mens én blikte hij De Premier in. "Stiepelzat zijn op je eigen première, ik heb gehoord dat dat fantastisch is."

Je films doen erg Amerikaans aan, maar zijn ook typisch van bij ons. Kan je daar je vinger op leggen?

"Er zit een soort speelse, Antwerpse humor in, waar een Amerikaan van terugdeinst. Het resultaat van The Loft heeft dat trouwens bewezen. Hier werd de film fantastisch bevonden, en ook in Nederland en Duitsland deed hij het goed. Dat de film over vijf mannen gaat die geen helden zijn, lag moeilijk in Amerika. Voortdurend kregen we de vraag: who is the hero? Terwijl het net een verhaal is over mensen die fouten maken. De grote Amerikaanse films hebben een echte held aan de ene en een bad boy aan de andere kant, terwijl mijn films zich afspelen in de grijze zone daartussen. Ik geloof niet in louter goede en slechte mensen, zo zit ik niet in elkaar."

The Loft werd neergesabeld in de VS. Heeft dat nog nagezinderd?

"Verrassend genoeg niet. De kans is groot dat ik voor De Premier opnieuw telefoon krijg uit Amerika, omdat het zo'n meeslepend scenario is en het verhaal over de moord op de president gaat. Laat ze maar bellen! Maar ik heb geen zin meer in een remake van mijn eigen film. Ik heb het één keer gedaan, maar een tweede keer komt er niet."

Met vergelijkingen met James Bond en Jason Bourne leg je de lat opnieuw erg hoog.

"Als me gevraagd wordt welk genre De Premier is, kan ik toch niet zeggen: het is iets als Daens. Nee, De Premier doet denken aan de Bourne-films, aan 24 en House of Cards, aan James Bond. Die Bondvergelijking gebruik ik ook om de film weg te halen uit de realiteit. De film gaat over de ontvoering van de premier door terroristen en met de terreurdreiging vind ik het belangrijk te zeggen dat het niet om een reëel gevaar gaat. Op reële terreur zitten mensen niet te wachten in de cinema. Deze film gaat over wereldterreur zoals James Bond, een andere toon dus. Bovendien vind ik dat Koen De Bouw een straffe James Bond zou zijn."

Steunden je ouders je toen je naar het RITCS wou?

"Ze hadden vrij snel door dat er met mij niet veel anders te doen was. Mijn vader werkte als diamantair, hij had misschien gehoopt dat ik de zaak zou overnemen, maar een job in de sector zei me niets. Pas op, ik heb vier dagen als sorteerder gewerkt. Tot bleek dat ik twee diamanten was kwijtgespeeld. Niet dat ik ze in mijn zak had gestopt, ik was ze echt kwijt. Probeer dat maar eens recht te trekken als jonge snaak met een nagenoeg lege bankrekening. Nee, diamant en ik, het zou nooit iets worden. Erg vond ik dat niet, ik wist toen al lang wat ik wilde doen. In de Calypso in Antwerpen zag ik Jaws voor het eerst. Twaalf was ik en ik was zo blij dat ik naar binnen mocht, want de meeste films in die tijd waren kinderen niet toegelaten. Die film begeesterde mij van begin tot einde. Ik rilde van de spanning, maar tegelijkertijd ervaarde ik een intens genot. Vanaf dat moment wist ik: dat wil ik ook kunnen."

Ben je één brok zenuwen in de montagecel?

"Op de set ben ik nerveus, omdat er veel beslissingen worden genomen die niet evident zijn. In de montagecel word ik de rust zelve. Daar voel ik de film werkelijkheid worden, dat is het moment waar ik het meest van geniet. Voor de try-out met een testpubliek van 300 man was ik zenuwachtig, maar toen bleek dat bijna iedereen hem even goed vond als Loft en De zaak Alzheimer, viel de stress van me af. Bij de première van mijn vorige film dronk ik nog geen alcohol, maar ik heb gehoord van regisseurs dat het enorm plezant is om je stiepelzat te drinken op je eigen première."

Heeft je schuchtere aard je belemmerd?

"Pas op mijn 42ste ben ik tv-presentator geworden. Misschien had ik meer gepresenteerd en meer films gemaakt als ik assertiever was geweest. En vroeger AN had geleerd. (lacht) Nu weet ik wat ik kan, maar er is een tijd geweest dat ik niet kon geloven dat ik films zou maken die ik als klein ventje zo graag zag. Ik moest huilen toen ik op mijn 20ste Indiana Jones and the Temple of Doom zag, ik wist: dat ga ik nooit kunnen. Terwijl ik met Loft en De zaak Alzheimer films heb gemaakt die in de buurt komen."

De Premier, vanaf 26 oktober in de bioscoop.

"De kans is groot dat ik telefoon krijg uit Amerika"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234