Zondag 13/06/2021

Steve Shelley over 'Murray Street', de nieuwe cd van Sonic Youth

Wie in New York City door Murray Street wandelt, zou een van de leden van Sonic Youth tegen het lijf kunnen lopen, want daar bevindt zich het zenuwcentrum van deze band. We vertellen geen geheim, want Murray Street is gewoon de titel van de nieuwe plaat van de New Yorkse groep, haar beste in jaren. Een gesprek met drummer Steve Shelley.

'We bepalen nooit op voorhand wat we willen'

Brussel

Van onze medewerker

Christophe Verbiest

Sonic Youth leek de voorbije jaren wat op drift. Elk van haar platen bevatte nog schitterende songs, maar de groep ging ook steevast uit de bocht, waardoor je na Washing Machine, A Thousand Leaves en NYC Ghosts & Flowers telkens met een onvoldaan gevoel achterbleef. Het in 1981 opgerichte viertal, dat meer dan een decennium in de voorhoede van de Amerikaanse rock had geopereerd en een pad had geëffend voor tientallen, neen honderden navolgers, werd ingehaald door (een deel van) de concurrentie. Maar Sonic Youth is terug. Murray Street is hun beste cd in bijna tien jaar. Niet dat de groep even vernieuwend is als in de jaren tachtig, maar de songs op de nieuwe plaat zijn - op een uitzondering na - verdomd goed: van gemene, perfide rock tot bijna poppy songs, al blijft de gitaarnoise immer prominent aanwezig

Links en rechts viel te lezen dat Murray Street het tweede deel is van een trilogie over New York City, maar drummer Shelley doet dat af als een wel zeer dichterlijke vrijheid van de man die verantwoordelijk is voor de bio, dat is de informatie die journalisten bij een nieuwe plaat geleverd krijgen. "We hebben zeker geen trilogie gepland, zo werken we niet. We bepalen nooit bij voorbaat wat we zullen doen. Een plaat maken is een erg intuïtieve bezigheid." Het is wel zo dat de titel voor de tweede keer op rij verwijst naar de Amerikaanse grootstad. "Thurston (Moore, ChrV) had een foto met verwrongen verkeersborden en een straatnaamplaatje van Murray Street. De hele buurt heeft het na 11 september hard te verduren gehad. Die foto staat op de hoes, vandaar de titel."

De opnamestudio en repetitieruimte van Sonic Youth ligt dus in Murray Street, een straat die na de aanslagen een tijdje werd afgesloten. "De studio is amper twee huizenblokken verwijderd van de plek waar het World Trade Center heeft gestaan. Voor ons was het ook een raadsel of onze studio er na de aanslag nog stond of niet." De instrumenten lagen onder een laagje stof, maar voor het overige kon de band gewoon voortwerken. "De plaat is zeker niet beïnvloed door 11 september, want zowat alle muziek was voordien al af. Als mensen zijn we wel veranderd, dat spreekt vanzelf."

Voor het eerst in 17 jaar is de bezetting van de groep gewijzigd. Jim O'Rourke (ex-Gastr Del Sol, en maker van boeiende soloplaten als Eureka en Insignificance) heeft Sonic Youth vervoegd. De twee partijen hadden al enkele keren samengewerkt, blijkbaar tot beider tevredenheid. "We waren niet op zoek naar een extra kracht. Het klikte in het verleden, we werkten almaar vaker samen en vonden dat leuk. Zijn aanwerving was bijna een natuurlijke evolutie." Het was dus niet moeilijk om voor het eerst sinds 1985 de line-up aan te passen? "Klopt. Ik denk niet dat er veel mogelijke nieuwe Sonic Youth-leden rondlopen, maar Jim was zeker geschikt. Hij voelt perfect aan wat wij doen en het klikt met ieder lid van de band. Hoelang hij bij ons zal spelen, valt niet te voorspellen. Over zoiets discussiëren wij niet. Misschien blijft hij wel altijd, dat gebeurt ... Of niet"

Sonic Youth heeft essentiële delen van de soundtrack van Demonlover geschreven, de jongste film van de Franse regisseur Olivier Assayas. Shelley, die de prent nog niet heeft gezien, beseft het belang van de muziek voor de film niet. "Olivier had ons geëngageerd lang voordat hij begon te draaien. Wij stuurden hem stukken muziek op, hij vertelde welke hij goed vond en vroeg ons om bepaalde ervan uit te werken. Dat was heel leuk. Toen hij aan het filmen was, heeft hij ons wel eens enkele scènes getoond."

Voor een groep die niet graag de touwtjes uit handen geeft, lijkt dat een erg losse aanpak. Maar blijkbaar is het niet moeilijk om als regisseur Sonic Youth voor je kar te spannen. "Als het op papier een boeiend project lijkt én we denken dat we er iets aan kunnen bijdragen, dan proberen we dat." De soundtrack van Demonlover zal dit jaar verschijnen, maar de releasedatum staat nog niet vast. En de fans van Sonic Youth kunnen maar beter het spaarvarken vetmesten, want de groep plant de heruitgave van drie van haar sterkste platen (Dirty, Goo en Daydream Nation), telkens aangevuld met een bonus-cd met b-kantjes en demo's.

Een paar jaar geleden werd de vrachtwagen met al het materiaal van Sonic Youth gestolen. En dat was niet gering, want wie de band al aan het werk zag, weet dat de twee gitaristen Thurston Moore en Lee Ranaldo voor bijna elk nummer een andere gitaar gebruiken, vaak vintage modellen waar een bepaalde geschiedenis aan vasthangt. Shelley was ook zijn trommels, hi hats en andere cimbalen kwijt. "Dat was natuurlijk een grote schok. We gingen er echt van uit dat het nieuwe materiaal het geluid van de groep drastisch zou veranderen. Maar toen we weer aan de slag konden, bleek het verschil toch veel kleiner dan we hadden gevreesd. Al bij al zijn het niet de instrumenten die de muziek maken, maar wijzelf. Zoiets vermoed je natuurlijk wel, maar na de diefstal was je daar zeker van."

Murray Street is verschenen op Geffen en wordt gedistribueerd door Universal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234