Zaterdag 22/01/2022

Stevaert geeft Doel nog enig respijt

Minister zit gevangen tussen industrie- en milieubelangen

BRUSSEL.

VAN ONZE MEDEWERKER

De bestuurders van de Antwerpse haven willen dat de bouwaanvraag voor de nieuwe containerdokken in het polderdorp Doel versneld wordt afgeleverd. Dat kan wanneer de nieuwe terminal als een project van openbaar belang wordt erkend. Op die manier wordt een nog lopend onderzoek naar een wijziging van het betrokken gewestplan omzeild. Minister van Ruimtelijke Ordening Steve Stevaert (SP) wil echter niet zo hard van stapel lopen. Eerst wil hij alle adviezen van de administratie inwinnen, en dat kan theoretisch 120 dagen duren.

In 1998 keurde de Vlaamse regering principieel de wijziging van het gewestplan Sint-Niklaas-Lokeren goed. Daarbij werd ruimte geschapen voor de aanleg van de nieuwe containerterminal. Deze gewestplanwijziging en de duizenden bezwaarschriften die erop volgden moeten nu echter nog door de gewestelijke adviescommissie onder de loep worden genomen. Ook lopen nog twee procedures bij de Raad van State over de "onwettelijke inkleuring van Doel".

"Wij verwachten de komende weken onze bouwvergunning", zegt voorzitter Bruyninckx van het Antwerps stedelijk havenbedrijf. "Het kan toch niet dat wij nog op het onderzoek van die duizenden bezwaarschriften moeten wachten. Aan alle ons door de regering opgelegde voorwaarden, zoals het sociaal begeleidingsplan voor de inwoners van Doel, is nu voldaan."

"We zullen ons niet onder druk laten zetten bij de toekenning van de bouwvergunning", klinkt het dan weer op het kabinet van Stevaert. "We gaan gewoon de procedure volgen en alle adviezen afwachten."

De verdwijning van Doel staat volgende week op de agenda van de bevoegde adviescommissie. Principieel kan die de beslissing nog drie tot vier maanden laten wachten. Als dat zo is, en Stevaert wacht op dat advies, dan kan de bouwvergunning pas door de volgende regering worden afgeleverd.

Daar hebben de bouwheren van de nieuwe containerterminal, het Antwerps havenbedrijf en de Vlaamse administratie voor havenbeleid, geen oren naar. Volgens hen zijn de duizenden bezwaarschriften allemaal identiek en kunnen ze een project van openbaar belang niet stoppen.

Maar anderzijds staat Stevaert onder zware druk van de milieubeweging. De Bond Beter Leefmilieu dreigt ermee naar de Raad van State te stappen als de adviezen niet worden gevolgd. "De eerste containerterminal heeft de Antwerpse haven via een concessie aan één rederij toegewezen", zegt Bart Martens van de Bond Beter Leefmilieu. "Ook als die rederij weinig handelsverkeer heeft, kan niemand anders zomaar containers bij die dokken lossen. Alleen al daarom zou het bedenkelijk zijn dat de Vlaamse regering de bouwvergunning door zou drukken met het 'openbaar belang' als argument." (CC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234