Zaterdag 11/07/2020

Coronavirus

Sterk stijgende vraag naar auto’s in China hoopgevend voor de hele wereld

Auto’s voor een veerpont in de Chinese stad Haikou. De door de coronacrisis getroffen autoverkoop in China veert verrassend snel terug.Beeld ANP

Autofabrikanten melden een opmerkelijk herstel van de vraag in China. Een lichtpuntje in donkere tijden, want de auto-industrie wordt beschouwd als de kanarie in de kolenmijn van de wereldhandel.

Tesla, dat kort geleden een nieuwe fabriek opende in China, meldt recordverkopen over maart. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s verkocht meer dan tienduizend auto’s, voornamelijk Models 3. Ook Mercedes-Benz en Volkswagen zien de verkopen aantrekken na een dramatische terugval in de eerste maanden van het jaar.

Chef financiën bij Mercedes, Harald Wilhelm, verklaarde gisteren dat de verkoopaantallen in maart alweer bijna het niveau van een jaar geleden bereikten. Volkswagen deed vorige week al kond van een krachtig herstel. De Duitse autobouwer heeft inmiddels 32 van zijn 33 fabrieken heropend.

Voor april ziet het er nog gunstiger uit: bij de presentatie van sombere cijfers over maart (min 41 procent voor de hele autosector) verklaarde de Chinese autokoepel CPCA vandaag dat de verkopen in april ‘veel hoger’ zullen zijn.

Hoopgevend

De geluiden vanuit China zijn hoopgevend voor de rest van de wereld: de auto-industrie wordt beschouwd als de kanarie in de kolenmijn van de wereldhandel. Vanwege de sterke verwevenheid met toeleveranciers wereldwijd wordt ze vaak als een van de eerste getroffen door verstoringen. Omgekeerd worden tekenen van herstel hierdoor ook snel zichtbaar.

Inmiddels wordt de roep om het heropenen van productielijnen in Europa en de Verenigde Staten sterker. Het Amerikaanse General Motors zegt de kunst om medewerkers veilig te laten werken te hebben afgekeken bij webwinkel Amazon, waar magazijnbedienden vaak dicht naast elkaar werken. Het autoconcern wil net als de webwinkel de temperatuur opmeten van werknemers voor ze aan de slag gaan. Ook worden lopende banden anders ingericht, zodat medewerkers grotere onderlinge afstand kunnen bewaren. Hiermee moeten mensen veilig aan de slag kunnen, aldus GM.

Wat meespeelt bij de oproep om de boel snel weer aan de gang te krijgen, is de grote financiële nood waarin autofabrikanten zijn geraakt. Ze verkeerden al in zwaar weer, vanwege handelsconflicten en steeds strengere CO2-normen. Volgens topman Herbert Diess van Volkswagen verliest zijn concern elke week dat de productielijnen stilstaan 2 miljard euro. Overigens kan zijn concern wel een klap verdragen: VW boekte in 2019 een winst van 16,9 miljard euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234