Dinsdag 15/06/2021

Sterfhuisconstructie nekt metaalbouwbedrijf Brec

Brec Cy, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de constructie van zware en speciale voertuigen, werd op 20 juli jongstleden door de Brusselse handelsrechtbank failliet verklaard. Tachtig werknemers dreigen hun job te verliezen. De vakbonden beschuldigen de aandeelhouder van 'een moord met voorbedachte rade' en van het opzetten van een sterfhuisconstructie.

Brussel

Eigen berichtgeving

Georges Timmerman

Brec (Belgian Railway Equipment Company), gevestigd in Lot-Beersel, is een dochterbedrijf van de West-Vlaamse groep Mol uit Hooglede. Drie jaar geleden werd de onderneming in twee vennootschappen opgesplitst. De gebouwen, terreinen en machines bleven eigendom van Brec. Het personeel en de bedrijfsexploitatie werden ondergebracht in Brec Cy. Het is alleen de tweede vennootschap die failliet werd verklaard. "Wij roken toen al onraad", zegt Gui Heyrman van ABBV-Metaal. "Hetzelfde scenario had zich reeds voorgedaan bij Usiflex, een ander bedrijf van de groep, waarna het faillissement aanvaard werd. Juridische stappen werden ondernomen, een voorlopig bewindvoerder werd aangewezen, maar uiteindelijk werd de constructie beschouwd als een normale manier van zaak voeren. Met enkele jaren vertraging komt onze voorspelling nu helaas uit."

Sinds april heeft Brec Cy geen RSZ en belastingen meer betaald, de facturatie werd stopgezet en een aantal bedrijfswagens is verdwenen, weet Heyrman. Ondertussen waren er ook onderhandelingen aan de gang over een herstructureringsplan. De uitspraak van het faillissement, in volle vakantieperiode, kwam toch nog als een verrassing. "Het enige verweer dat ons rest", aldus Heyrman, "is een klacht bij het Fonds voor sluiting van ondernemingen wegens het onttrekken van activa uit de onderneming voor het faillissement."

Toppunt van cynisme noemen de vakbonden het gegeven dat de enige serieuze kandidaat-overnemer die zich bij de curator heeft gemeld, de huidige directeur is van Brec en wellicht als stroman optreedt voor de groep-Mol. "Indien dit scenario doorgang vindt", fulmineert de vakbondsman, "worden alle schulden, sluitingspremies en opzegvergoedingen afgewenteld op kosten van de overheid en kan de groep met een propere lei herbeginnen. Dat noem ik legale diefstal."

Het is niet de eerste keer dat het metaalconstructiebedrijf in moeilijkheden komt. Oorspronkelijk heette het Gregg Europe en was het een filiaal van een Amerikaanse multinational. In 1980 kwam de onderneming, die toen vooral spoorwegmateriaal produceerde en grotendeels afhankelijk was van overheidsbestellingen, in zware financiële problemen en volgde een bedrijfsbezetting. Op bevel van de Vlaamse regering werd het bedrijf toen overgenomen door de Vlaamse overheidsholding Gimv.

In 1988, toen Brec opnieuw in de nesten zat, verscheen de Libische zakenman Bilal ten tonele. Hij beloofde een Libisch contract voor de productie van zestig zware woestijnvoertuigen, die zogezegd bestemd waren voor de petroleumindustrie in zijn land. Op langere termijn stelde Bilal monstercontracten voor de productie van duizenden trekkers en opleggers in het vooruitzicht. Voor dat type voertuigen bestond geen uitvoerembargo en was geen exportvergunning nodig. Volgens toenmalig Vlaams parlementslid Mieke Vogels (Agalev), die over de kwestie gewezen Vlaams minister van Economie Norbert De Batselier (SP) interpelleerde, ging het nochtans om "zeer verfijnde computergestuurde opleggers, die kunnen worden gebruikt als mobiele raketlanceerbases". De Libische zakenman bleek uiteindelijk niet in staat om de nodige bankwaarborgen voor te leggen, zodat de zaak niet doorging. Het prototype van de omstreden vrachtwagen verliet nooit de fabriek.

Vakbonden beschuldigen aandeelhouder van 'moord met voorbedachte rade'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234