Maandag 14/10/2019

Stephen King: 'Of ik feminist ben? Natuurlijk'

Wijd en zijd staat dezer dagen de Amerikaanse thrillerauteur Stephen King volop in the picture. Niet enkel ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag, maar ook vanwege zijn nieuwe boek Schone slaapsters, dat hij samen met zijn zoon Owen schreef.

In interviews haalt hij uit naar de agressiviteit van mannen, een van de thema's van de roman. "Ik zie mannen als de meer agressieve sekse, degenen met kortere lontjes, die geneigd zijn de confrontatie te zoeken", aldus King in een interview in het Algemeen Dagblad. King voert de Amerikaanse president Trump als voorbeeld op: "(...) kijk naar hem en Kim Jong-un, twee alfamannetjes die elkaar uit de tent lokken richting een soort ultieme botsing. Maar als de mannen in slaap zouden vallen en vrouwen alleen overbleven, is er geen verhaal. Vrouwen zouden goed samenwerken."

In Schone slaapsters bewandelt King de omgekeerde route. Hij zoomt in op een gemeenschap ergens op het Amerikaanse platteland waar alle vrouwen overleden zijn en mannen noodgedwongen maar met elkaar leven.

"De politieke boodschap is maar net wat je er zelf uit wilt halen. Er zijn natuurlijk genderkwesties, als we beschrijven wat er gebeurt met mannen als alle vrouwen in slaap vallen", aldus King.

King groeide overwegend zonder vader op. Hij vindt dat de wereld om hem heen bij elkaar gehouden wordt door vrouwen. "Ik ben opgevoed door vrouwen. Mijn moeder was een alleenstaande moeder voordat dat acceptabel was. (...) Ze had vijf zussen, die altijd in de buurt waren. Ik ben getrouwd met een hele sterke vrouw, die ook vijf zussen heeft. De uitgeverswereld wordt draaiende gehouden door vrouwen. Schrijven over vrouwen voelt vertrouwd. Of ik feminist ben? Natuurlijk."

Telex

►Ongewoon verschijnsel: al ruim een maand prijkt de thriller Wat jij niet ziet van Sarah Pinborough op nummer één in de Top Tien van de Standaard Boekhandel in Vlaanderen. Veel kans dat een promotiestunt van de uitgevers hiervoor mee verantwoordelijk is. Op de eerste pagina van het boek worden de lezers uitgenodigd een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen. "De uitgever gebiedt de lezer te erkennen dat de inhoud van het boek het exclusieve eigendom is van de auteur; hij belooft ook het einde van het boek geheim te houden voor wie het boek niet gelezen heeft." Dat idee zou de mond-tot-mondreclame rond Pinborough moeten aanzwengelen. En dat schijnt te werken. Die clausule stond niet in de originele versie, maar was een idee van de Nederlandse uitgeverij The House of Books. De lezers extra prikkelen is in Vlaanderen zeker gelukt. Nergens is de thriller - een 'domestic noir' die behoorlijk ontspoort - zo hoog in de verkoopstabellen beland, meldt het Spanningsblog.

►De Nederlandse debutante Inge Schilper-oord maakt kans op de Franse Prix Fémina Etranger, waarvoor dertien buitenlandse romans zijn genomineerd. Inge Schilper-oord is de enige kandidaat uit het Nederlandse taalgebied, met La tanche, de vertaling van haar succesvolle debuut Muidhond. Andere kanshebbers zijn Karl Ove Knausgård, Colson Whitehead, Margaret Atwood en Paolo Cognetti. Op 8 november is de winnaar bekend. In 1995 schreef Jeroen Brouwers de prijs op zijn naam met Rouge Décanté.

►De wegen van de Nederlandse topauteur A.F.Th. van der Heijden en uitgeverij De Bezige Bij scheiden definitief. Er zal geen nieuw werk meer van Van der Heijden bij De Bij verschijnen.
Acht jaar geleden stapte A.F.Th. van Querido over naar de Bij. Nu werden de twee partijen het niet eens over "de zakelijke en creatieve aspecten" van nieuw te publiceren werk. Vermoed wordt dat Van der Heijden en zijn uitgebreide backlist (met cycli als De tandeloze tijd en Homo Duplex) onderdak krijgen bij Hollands Diep, waar Robbert Ammerlaan aan het roer staat, ex-directeur van De Bezige Bij die A.F.Th. destijds bij de Bij binnenhaalde.

►Op 29 september verschijnt bij De Bezige Bij Antigone in Molenbeek. Stefan Hertmans schreef hiermee het prangende relaas van een jonge vrouw die op zoek gaat naar haar dode broer. Zij wil niets liever dan hem kunnen begraven, maar dat blijkt onmogelijk. Verwijzend naar de tragedie van Sophocles, schreef Stefan Hertmans deze actuele en poëtische theatermonoloog over medeleven met iemand die helemaal alleen is komen te staan: de zus van een zelfmoordterrorist.
Op 3 oktober wordt het stuk opgevoerd en het boek gepresenteerd in het Kaaitheater in Brussel. Actrices Romy Lauwers (in het Nederlands), Selma Alaoui (Frans) en Réhab Mehal (Arabisch) lezen een fragment, schrijfster en psychologe Birsen Taspinar geeft haar kijk op de tekst, waarna Stefan Hertmans in gesprek gaat met dramaturg Johan Reyniers.

►In het boek Het oog van de dichter bundelt Anton Korteweg 25 duetten van gedichten en schilderijen. De schilderijgedichten vormen samen een denkbeeldig museum waarbij de lichtvoetige essays van Korteweg het commentaar van de eigenwijze directeur in de catalogus zijn.
Dichter en podiumkunstenaar Maud Vanhauwaert gaat op vrijdag 29 september in Brussel bij een kop dampende soep met Anton Korteweg in gesprek over zijn bloemlezing. Dichters Linda Carolien Veldman en Luuk Gruwez dragen bij deBuren een selectie voor van de schilderijgedichten uit het boek, aangevuld met eigen werk. (deburen.eu)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234