Donderdag 21/10/2021

'Stel amateurs!'

David Millar boos op fiets en manager

Parijs

Van onze verslaggever

Walter Pauli

'Mijn ketting liep eraf... mijn ketting.' Na de aankomst van de proloog stamelde David Millar wel tienmaal dezelfde zin voor de camera's van France 2, nadat hij in volle proloog al fietsend zelf zijn afgelopen ketting op het tandwiel legde, en aan de finish vernam dat hij het geel met amper acht honderdsten van een seconde had gemist. De Cofidis-leiding moest het ontgelden: 'Stel amateurs.'

r was niks meer van het beroemde Brits flegma te merken bij David Millar, eenmaal hij de omvang van de 'ramp' kon inschatten. Schelden, verwensingen, de dure tijdritfiets tegen de grond gekwakt, een beschuldigende vinger naar ploegleider Alain Bondue: "Jij hebt een professionele fout gemaakt."

De woede van David Millar is begrijpelijk. Halfweg de inleidende tijdrit lag hij niet minder dan vijf seconden voor op nummer twee, een hallucinant groot tijdverschil in deze discipline. David Millar is dan ook een specialist. In 2000 won hij al de Tourproloog in Futuroscope, en ook in Parijs vond hij een parcours dat perfect op zijn maat gesneden leek: vlak met een paar gevaarlijke bochten waar je risico's moet durven nemen.

Tot zijn ketting dus van zijn fiets liep. Het publiek keek met open mond toe, toen ze David Millar al fietsend zijn ketting zagen vastpakken, hem met de hand terug op het tandwiel zagen leggen om vervolgens zich opnieuw op gang te trekken. Helaas voor Millar bleek hij luttele acht honderdsten van een seconde trager dan Bradley McGee. Die had in de laatste rechte lijn af te rekenen met een platte band, naar eigen zeggen zonder al te veel hinder - McGee merkte het trouwens pas na de finish. Alle woede en frustratie van David Millar richtte zich tegen zijn team, Cofidis. "Ik eis dat er hier iets verandert. Hier wordt niet gewerkt met liefde voor het vak. Hier streeft men niet naar de perfectie. Dit is niet meer professioneel."

Voor Millar spreekt dat het niet de eerste keer is dat hij deze kritiek uit. Hij zei hetzelfde, in even scherpe bewoordingen, al tijdens de Vuelta van vorig jaar. Ook toen eiste hij van alle betrokkenen een maximale professionele inzet, die er te vaak niet zou zijn. En ook aan het begin van dit seizoen zat het er bovenarms op. Manager Bondue had zijn renners immers laten weten "dat Campagnolo slechts een beperkt aantal fietsen zou kunnen uitrusten". Campagnolo is zowat de Rolls Royce van de fietsonderdelen, versnellingsapparaten incluis. Millar: "Alain Bondue is verantwoordelijk voor het materiaal. Hij moet ervoor zorgen dat wij hier met op en top uitgeruste fietsen kunnen starten. Dat is duidelijk niet gebeurd, en ik verwijt hem dus een professionele fout."

Voor Millar pleit ook dat vijf van de negen Cofidis-renners niet zonder brokken aan de streep raakten. De 'Grote Prijs Cofidis', zoals we het maar zullen noemen, werd gewonnen door ploegmaat Luis Perez. Die moest al na tien meter van fiets veranderen. Vijf op negen, van toeval kan er geen sprake meer zijn. Eerder van een kettingreactie. Er vielen dus harde woorden in het Cofidis-hotel. Het was Millars ambitie om de gele trui minstens tot de ploegentijdrit van woensdag vast te houden. De pech van Millar ging ook zondagmorgen, bij de start aan het Stade de France, over alle tongen. Andere ploegleiders en mecaniciens vonden dat David Millar het zelf had gezocht. Want wat bleek: om gewicht te sparen, had hij zelf zijn versnellingsapparaat 'geoptimaliseerd'.

Slechts één versnellingshendel, één kamwiel vooraan ook. "Zo vraag je om problemen", zei een mecanicien van Quick Step. "Zeker op dit parcours, waar ze over kasseitjes rijden zodat de ketting voortdurend opspringt. Bij het minste loopt die eraf. En dat voor dertig gram. Dan moet er hier ook niemand met een zonnebril rijden of een te zware oorbel dragen." Ook volgens adjunct-sportdirecteur Wilfried ligt daar mogelijk een verklaring voor de vele ongelukken bij Cofidis. "Ik weet hoe het er in zo'n ploeg aan toe gaat. De eerste renner pakt uit met een snufje, en een uur later moeten ze het allemaal hebben."

Twintig meter verder zegt Cofidis-manager Alain Bondue exact hetzelfde. Zaterdag wilde hij "niet polemiseren", zondag verweerde hij zich wel. "Millar wil al een paar jaar met maar één kamwiel rijden. Ik heb het hem altijd afgeraden, omdat de mogelijke nadelen groter waren dan het kleine voordeel."

Heeft Millar zijn ongeluk zelf gezocht? Feit is dat hij een geweldige prestatie neerzette. In zijn column in L'Equipe stak Laurent Jalabert de loftrompet over Millar: "Zoals die zijn koelbloedigheid heeft bewaard. Want stel je maar voor: een hartslag van 180, en op minder dan een kilometer van de aankomst overkomt je dit. Millar was nog zo lucide om in een fractie van een seconde te begrijpen dat van fiets wisselen gelijk stond aan niet finishen binnen de eerste tien, en vond zelfs de kracht om meteen voluit te gaan. Zijn zelfbeheersing is formidabel. Hij was echt de sterkste."

De kritiek van David Millar is nochtans wel aangekomen bij de Cofidis-directie. Iedereen, ook François Migraine, nummer één van Cofidis, ziet al jaren dat de prestaties van dat team te weinig zijn in verhouding met de budgetten die de Franse kredietverzekeraar in de ploeg pompt. Wat David Millar overkwam, is de spreekwoordelijke druppel te veel, ook omdat het in de Tour gebeurde natuurlijk. Alain Bondue kreeg van Migraine te horen dat hij de Tour nog mag uitdoen als manager, maar dat na de Ronde van Frankrijk de structuur van de ploeg doorgelicht zal worden. Nu al staat vast dat Bondue geen manager meer zal zijn.

Voor Cofidis is het nu al duidelijk: na afloop van de Tour is Alain Bondue manager af

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234