Dinsdag 23/07/2019

prostitutie

Steeds meer studenten laten zich betalen voor seks

Steeds meer studenten laten zich betalen voor seks. Vooral prostitutie via het internet is aan een opmars bezig, met dank aan de vele websites en apps. "De meesten doen het uit nieuwsgierigheid."

Steeds meer studenten zouden zich laten betalen voor seks. Beeld Thinkstock

1.800 Brusselse studenten, zo'n 2 procent van de Brusselse studentenbevolking, zou zich prostitueren. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek dat onderzoekers Renaud Maes en Chedia Leroij van de Université Saint-Louis uitvoerden in opdracht van Brussels minister van Levenskwaliteit Céline Fremault (cdH) en waarover Le Soir bericht. Een cijfer dat doet duizelen. Is prostitutie bij studenten dan geen marginaal fenomeen meer?

Maes en Leroij verzamelden 25 getuigenissen. Om de omvang van het fenomeen in kaart te brengen, extrapoleerden ze hun resultaten op basis van onderzoek uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zo kwamen ze bij een totaal van 2 procent, of 1.800 Brusselse studenten. Dat is niet bij de haren getrokken, meent Katrien Symons van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen. Zij werkte in 2015 mee aan een Brits onderzoek dat bijna 7.000 studenten bevroeg. Ook daaruit bleek 2 procent van de studentenbevolking zich te laten betalen voor seks. Opvallend: het bleek om iets meer mannelijke studenten te gaan.

Ook Lyle Muns (23), die aan de universiteit van Amsterdam studeert, is al enkele jaren sekswerker. Dat begon toen hij als 18-jarige in zijn laatste jaar secundair in Bilzen zat. "Ik wou mijn seksualiteit vrij kunnen beleven en had geld nodig omdat ik steeds meer ging reizen. Ik was nerveus toen ik het voor het eerst probeerde, maar ik vond het leuk en ik ben het blijven doen."

Laagdrempelig

Volgens Maes en Leroij zetten steeds meer studenten dezelfde stap, een toename die ze in belangrijke mate aan het internet toeschrijven. Het groeiende aantal websites en apps verlaagt immers de drempel om de stap naar prostitutie te zetten, zo luidt de redenering. "Het is duidelijk dat de internetrevolutie seksualiteit bij jongeren verandert", zegt KU Leuven-econoom Stef Adriaenssens, die onder meer onderzoek deed naar de omzetcijfers van prostitutie. "Dat zie je bij apps als Tinder en Grindr maar werkt ook bij commerciële seks. Als je het online doet, kan je het makkelijker verbergen. Het is zeer laagdrempelig geworden."

Ook het taalgebruik speelt volgens het Saint-Louis-onderzoek een rol. Websites proberen hun commerciële doeleinden vaak enigszins te verhullen door er een glamourlaagje over te leggen. Denk aan de 'Sugar daddy'-campagne van de website RichMeetBeautiful die eerder deze week heel wat stof deed opwaaien. 'Studentenlening? Ontmoet een sugar daddy', klonk het. Nergens valt het woord 'seks', wel eufemismen als 'gezelschap', 'affectie' of 'tederheid'. Op die manier wordt op een publiek gemikt dat zich in geen duizend jaar zou laten overhalen om te tippelen op straat.

Experiment

Vraag is of studenten werkelijk niet door die façade heen zien. Dat betwijfelt Adriaenssens. "Eufemismen zijn zo oud als prostitutie zelf. Ik geef dagelijks les aan 18- tot 22-jarigen. Ik kan me niet voorstellen dat zij zo naïef zijn. Hiervan een lokverhaal maken, lijkt me overdreven."

Dat denkt ook Symons. De waarheid is volgens haar veel eenvoudiger. "De meesten doen het uit nieuwsgierigheid, om het eens uit te proberen." Ook het feit dat ze door sekswerk een wat luxueuzere levensstijl – duurdere restaurants of exotische tripjes - kunnen veroorloven, werd door de studenten vaak als argument aangehaald.

"Voor mij is sekswerk een job als een ander", zegt Muns. "Zoals je je hecht aan je collega's, ben ik gehecht geraakt aan mijn klanten. En daarom is het niet vanzelfsprekend om ermee te stoppen, ook niet nu ik een vaste job heb."

Daarmee is hij wel een uitzondering, zegt Symons. In de meeste gevallen blijft het immers bij een kortstondig experiment. "De meerderheid doet het maximaal zes maanden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden