Donderdag 26/11/2020

Onderwijs

Steeds meer meisjes volgen techniek en wetenschap

Beeld Illias Teirlinck

In het secundair en hoger onderwijs kiezen steeds meer meisjes voor een technische of wetenschappelijke opleiding. Ze dromen van een job als ingenieur, laborant of elektricien, vroeger uitgesproken ‘mannenberoepen’. ‘We werken aan een nieuw STEM-actieplan voor de volgende 10 jaar. Daarin zal specifiek aandacht zijn voor nog meer ICT-meisjes’, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).

Safaa Bou-Chejra (14) uit Wilrijk start volgende week aan het derde jaar Wetenschappen/STEM aan he OLV Pulhof in Berchem. Vorig jaar zat ze in een klas met zes meisjes en zeventien jongens die de STEM-richting (Science, Technology, Engineering and Mathematics) volgden. “Een aantal meisjes haken nu af en kiezen  voor Wetenschappen, Humane Wetenschappen en Economie”, vertelt Safaa. “Ik ben altijd goed geweest in wetenschappen en vind het fantastisch om bijvoorbeeld robotjes te programmeren. Dat is intussen geleden van in de maand maart en ik kijk daar enorm naar uit om opnieuw in de techlabo van de school te zitten. Frans ligt me het minst, ik hoop later ingenieur te worden.”

Dat treft, want Vlaamse werkgevers zijn op zoek naar arbeidskrachten die kennis hebben van exacte wetenschappen, technologie, techniek en wiskunde. Daarom is het cruciaal dat genoeg jongeren hun weg vinden naar de zogenaamde STEM-opleidingen om zo de toekomstige ingenieurs, laboranten, technici, wetenschapster, ICT-ers te vormen. Binnen de zogenaamde STEM-opleidingen blijft het aandeel meisjes groeien. Dat blijkt uit de nieuwe STEM-monitor, die de cijfers schetst van het schooljaar 2018-2019.

Ten opzichte van 2010-2011 is hun aandeel toegenomen met 4 procentpunten (van 27,5 naar 31,5%). Het aantal STEM-meisjes in het eerste leerjaar van de 3 de graad piekt zelfs op 51%. Ook in het hoger onderwijs vinden studenten vlotter de weg naar technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen. In de academische bachelor is het aandeel STEM-vrouwen ondertussen meer dan 40%. Opmerkelijk is de stijging van het aantal meisjes die met een STEM-diploma het secundair onderwijs verlaten en daarna voor een STEM-opleiding in het hoger onderwijs kiezen

“De STEM-doelstellingen voor 2020 liggen nu binnen handbereik, maar we mogen nog niet op onze lauweren rusten. Er is nog veel ruimte voor groei”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We werken aan een nieuw STEM-actieplan voor de volgende 10 jaar. Daarin zal specifiek aandacht zijn voor nog meer ICT-meisjes”.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234