Maandag 21/09/2020

Hello Fresh

Steeds meer kritiek op opdringerige voedselboxleveranciers als Hello Fresh

Beeld RV

Beschimmeld voedsel, late leveringen of tientallen opdringerige telefoontjes. HelloFresh, het bedrijf dat elk week boodschappen en recepten aan huis levert, krijgt van ontevreden klanten op sociale media lik op stuk. "Ik herinner me nog goed een druipend rottend bosje sperziebonen. Getver."

Het principe van HelloFresh is eenvoudig: elke week komt een koerier langs met een doos vol ingrediënten en bijhorende recepten. De klant moet niet meer naar de supermarkt hollen en hoeft zich niet langer het hoofd te breken over wat precies op tafel moet komen. Daarbij belooft HelloFresh gezonde, makkelijke maaltijden met verse en lokale producten.

Een concept dat kan bekoren, want volgens de jongste cijfers van het Duitse bedrijf steeg hun aantal klanten met 429 procent. De omzet ging met 408 procent omhoog tot 112,5 miljoen euro. Hoeveel Belgen elke week een kookbox krijgen, is volgens HelloFresh vertrouwelijke informatie.

Burgerlijke rechtbank

Toch komt er ook kritiek op de voedselboxgigant. Zo uitte de Nederlandse copywriter Sidney Vollmer vorig weekend in een blogpost zijn ongenoegen over hun diensten. De man beschrijft hoe hij verschillende keren schimmel ontdekte op de producten en hoe hij regelmatig dezelfde, goedkope ingrediënten zag passeren.

Een andere Nederlander liet op Facebook enkele maanden eerder eenzelfde geluid horen. "Met enige regelmaat vergat je een ingrediënt en kon ik op mijn fietsje langs de supermarkt om een alternatief te halen", getuigt Ronnie Duinkerken in een 'brief aan Maartje van HelloFresh'. "Af en toe waren de dingen die je in de doos had gestopt ook gewoon niet zo fris als je had beloofd. Ik herinner me nog goed een druipend rottend bosje sperziebonen. Getver. Of die beschimmelde aardbeien. Bah."

Helemaal problematisch werd het volgens de mannen toen ze hun abonnement probeerden op te zeggen. Er volgde een lawine aan telefoontjes en mails, telkens om hen van een nieuwe kookbox te overtuigen. "Fuck you, HelloFresh", besluit Vollmer. "Voedseljehova's!" Zijn post werd inmiddels 290.000 keer gelezen en talloze keren gedeeld. "Herkenbaar", klinkt het in de vele reacties.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft voorlopig nog geen onderzoek gevoerd naar de kookboxleveranciers. "Over HelloFresh hebben wij vier klachten binnengekregen", zegt woordvoerder Simon November. "Dat is natuurlijk niet veel. Anderzijds: de klachten die tot bij ons raken zijn meestal het topje van de ijsberg."

De grieven die Test-Aankoop ontving, liggen in lijn met wat online circuleert: vervallen ingrediënten, ontbrekende producten, irritant veel telefoons en boxen die toch nog arriveerden nadat het abonnement was stopgezet.

Wie dit soort verkooptelefoontjes liever mijdt, kan zich altijd registreren op Belmijnietmeer.be. "Telemarketeers zijn verplicht om die lijst te consulteren", zegt Chantal Depauw van de FOD Economie. "Wie op die lijst staat, mag niet meer gebeld worden. Wie daarna toch nog telefoon krijgt, kan bij ons klacht indienen."

Met klachten over slechte of ontbrekende producten kun je altijd terecht bij de Consumentenombudsdienst. Depauw: "Die ombudsdienst zal dan gratis bemiddelen tussen de klant en het bedrijf. Lukt dat niet, dan kan de consument nog altijd naar een burgerlijke rechtbank stappen."

Onderzoek gestart

HelloFresh is naar eigen zeggen een onderzoek gestart naar wat precies is fout gelopen bij blogger Sidney Vollmer. "Uiteraard zit dit ons niet lekker en willen we dit zo snel mogelijk oplossen", zegt woordvoerster Marlies Jongman. "Voor ons is het een duidelijk signaal dat er bij ons iets niet goed gaat. We zijn weer op scherp gezet en zorgen ervoor dat niemand het nog een keer zo ervaart als Sidney."

Vollmer mag inmiddels bij HelloFresh op de koffie "om mee te denken".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234