Donderdag 26/05/2022

Verkeer

Steeds meer bestuurders op de bon

Alcoholintoxicatie achter het stuur blijft een van de meestvoorkomende overtredingen.  Beeld Photo News
Alcoholintoxicatie achter het stuur blijft een van de meestvoorkomende overtredingen.Beeld Photo News

In het eerste semester van dit jaar werden in ons land 2.465.818 verkeersinbreuken geregistreerd. Dat is 22 procent meer dan in dezelfde periode in 2008. "Toch zijn de cijfers minder slecht dan ze lijken."

JM

Ondanks alle verkeerscampagnes zijn er nu dus meer chauffeurs die de wegcode aan hun laars lappen dan acht jaar geleden. De spectaculairste stijger zijn de betrapte snelheidsovertreders: 1,6 miljoen in de eerste helft van dit jaar.

Maar wie de statistieken van de verkeersinbreuken van 2008 tot 2016 met elkaar wil vergelijken, houdt ook best rekening met een paar andere belangrijke cijfers. Zoals deze: in 2008 waren er in ons land 6,4 miljoen motorvoertuigen ingeschreven, alle categorieën meegerekend. Dit jaar zijn er dat 7,3 miljoen, of 14 procent meer. "Het mag ons dus niet verbazen dat het aantal verkeersinbreuken ook gestegen is. Hoe meer voertuigen op de weg, hoe meer chauffeurs die fouten maken", zegt politierechter Peter D'Hondt.

De snelheidsovertredingen zijn het meest gestegen: van 1,1 miljoen in 2008 naar 1,6 miljoen dit jaar. "Ook dat verwondert me niet", aldus D'Hondt. "Dat is hét item waarop de politie het meest inzet. Als ik van Aalst naar Dendermonde rijd, passeer ik tien flitspalen. Tien jaar geleden stond er geen enkele. Overal in Vlaanderen is het aantal flitsers exponentieel toegenomen."

Ook de pv's voor het negeren van verkeerslichten zijn stevig gestegen, van 39.000 naar 47.000. Reden: ook bij veel verkeerslichten staan nu flitspalen. En meer chauffeurs worden betrapt op het negeren van verkeersborden: van 169.000 inbreuken naar 199.000.

Nog een onrustwekkende toename: drugsgebruik achter het stuur. In de eerste helft van 2016 liepen 3.500 chauffeurs tegen de lamp die onder invloed waren van verdovende middelen. Acht jaar geleden waren er dat nog maar 1.300. "Ook dat is te verklaren door een verscherpte controle", weet D'Hondt. Een andere taaie overtreding is alcoholintoxicatie. Het cijfer bleef de voorbije acht jaar hangen op 25.000 betrapten per semester.

Grote gewestelijke verschillen

De grote verschillen per gewest en per provincie vallen op. In Wallonië werden in de eerste helft van dit jaar slechts 539.000 overtredingen vastgesteld, terwijl in Vlaanderen dat getal drie keer hoger lag. In Brussel noteerden ze in dezelfde periode 319.000 overtredingen. De verklaring: het Waalse Gewest telt 3,5 miljoen inwoners, Vlaanderen 6,4 miljoen en Brussel 1,1 miljoen.

D'Hondt: "Hoe meer volk in een regio woont, hoe meer auto's en hoe meer inbreuken. Maar daarnaast speelt ook de verkeersdensiteit en het aantal kilometer grote wegen een rol. Provincies zoals Oost-Vlaanderen en Antwerpen zijn de koplopers met de autowegen E40, E17, E19, E34 en E313, die veel transit- en vrachtverkeer te slikken krijgen. Natuurlijk noteer je hier meer overtredingen dan op het platteland van Luxemburg."

Meer chauffeurs worden betrapt op het negeren van verkeersborden: het aantal inbreuken steeg van 169.000 naar 199.000. Beeld Photo News
Meer chauffeurs worden betrapt op het negeren van verkeersborden: het aantal inbreuken steeg van 169.000 naar 199.000.Beeld Photo News

"Als je erover nadenkt, zijn de cijfers minder slecht dan ze op het eerste zicht lijken", vindt de politierechter. "Er is een stijging, ja, maar het belangrijkste getal vind ik nog altijd het aantal verkeersdoden. In 1972 telden we 3.100 verkeersdoden met amper 2 miljoen motorvoertuigen op onze wegen. Vorig jaar waren er 730 doden met 7 miljoen voertuigen. Vier keer minder slachtoffers met bijna vier keer meer auto's.

"Dat zegt erg veel over de impact van de controles. Er gebeuren nog steeds veel te veel ongevallen, maar de excessen van vroeger zijn sterk afgenomen. Tot 2003 had België de hoogste tolerantiemarge bij snelheidsovertredingen van heel Europa. Je werd pas gepakt vanaf 135 km/u op de autoweg. Nu is dat gedaald naar 128 km/u.

"En op elke inbreuk volgt ook een straf. Wie niet betaalt, verschijnt voor de rechter. Wie gedronken heeft achter het stuur, komt er ook niet meer goedkoop van af. En vooral: chauffeurs moeten nu écht meer blazen."

5 miljoen overtredingen

Maar de cijfers leggen ook een trieste realiteit bloot. Ondanks alle verkeerscampagnes blijft het aantal chauffeurs dat belangrijke punten van de wegcode negeert, schrikbarend hoog. Als de halfjaarlijkse cijfers zich bevestigen, zullen dit jaar 5 miljoen overtredingen begaan worden.

"Statistisch zullen ook elke dag twee mensen in het verkeer gestorven zijn", drukt D'Hondt ons met de neus op de feiten. "Maar blijkbaar vinden we dat niet zo erg, want we veranderen onze mentaliteit niet en stellen echte oplossingen uit."

"De huidige rijopleidingen zijn te gemakkelijk. Je legt twee examens af en je mag achter het stuur kruipen. Ik zie de resultaten in de rechtbank. Het is ontstellend hoe weinig sommige jonge chauffeurs kennen van de wegcode. Ze zijn geslaagd omdat ze meer geluk hadden dan verstand."

Kort lontje

"Wie met de auto wil rijden, zou een verplichte reeks grondige lessen moeten volgen", gaat D'Hondt door. "Naast theoretische kennis en praktische rijvaardigheden moet de kandidaat ook getest worden op sociale vaardigheden en mentaal evenwicht. Wie een te kort lontje heeft, zou geen rijbewijs mogen krijgen. Jongeren zouden ook via medische tests moeten bewijzen dat ze niet verslaafd zijn aan drugs of alcohol.

"Ook: chauffeurs die voor een gewone rechtbank verschijnen omdat ze aan drugs verslaafd zijn of dealen, zouden als bijkomende beschermingsmaatregel ook hun rijbewijs moeten indienen. En last but not least: waar blijft het rijbewijs met punten? Op korte termijn zorgt dat voor 20 procent minder verkeersdoden. In België zou dat een daling zijn van 140 per jaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234