Dinsdag 17/09/2019

Zes vragen

‘Steden moeten zich de vraag stellen of deelsteps een positieve impact hebben’

Deelstepgebruiker in Brussel. Beeld Tim Dirven

Hive en Wind, twee deelstep-operatoren die respectievelijk 800 en 500 deelsteps verdeelden in Brussel, halen hun vloot weg uit de hoofdstad. De concurrentie is te hard en het vandalisme te groot, klinkt het. Het begin van het einde? Nee, zegt ondernemer Pierre de Schaetzen (Billy Bike).

Bent u verrast?

“Eigenlijk niet. Een paar jaar geleden zag je hetzelfde met Chinese bedrijven die in veel Europese steden zogenaamde ‘strooifietsen’ verdeelden, zonder lokale verankering. Die bedrijven vertrokken weer op het moment dat de cijfers niet goed bleken te zijn. 

“Ik denk dat we met de steps hetzelfde gaan meemaken. Uiteindelijk zullen één of twee grote bedrijven, zoals Lime, overblijven, plus enkele lokale spelers. We zullen zien wie de winnaars en de verliezers zijn van de groei op de deelstepmarkt.”

Waar ligt de oorzaak van het vertrek van Hive en Wind?

“Als je in een stad als Brussel vijf of zes operatoren hebt, dan zit je met te veel spelers op een redelijk kleine markt. De concurrentie is dus groot. 

“Daarnaast dienen de steps vooral om afstanden te overbruggen die mensen anders zouden stappen, of waarvoor ze het openbaar vervoer zouden gebruiken. In dat opzicht is het ook redelijk duur: wie regelmatig een elektrische step gebruikt, zal eerder zelf zo’n step kopen dan steeds te betalen voor een ritje.”

Vandalisme zou ook meespelen: deelsteps worden behandeld als wegwerpproducten.

“De meeste deelsteps gaan blijkbaar maar een tot drie maanden mee. Dat is niet duurzaam. Blijkbaar is het goedkoper om steps voortdurend te vervangen, dan om ze langdurig te onderhouden.”

Dat klinkt onhoudbaar. Is dit het begin van het einde voor de deelsteps?

“Nee. Als je ziet dat bedrijven als Uber en Google investeren in een operator als Lime, dan moet het businessmodel wel interessant zijn, al is het maar voor de data die Google eruit haalt. 

“Maar steden moeten zich nu de vraag stellen of de deelsteps een positieve impact hebben. Veel steden hebben goed gereageerd op de komst ervan: het is een nieuw initiatief, ze laten het toe en onderzoeken hoe het in zijn werk gaat. Nu hebben de steden genoeg ervaring en data om uit te zoeken welke richting ze uit willen.”

In Parijs worden vaste parkeerspots ingevoerd voor de steps, zodat ze andere weggebruikers niet tot overlast zijn. De Brusselse gemeenten willen eenzelfde maatregel invoeren.

“Dat lijkt me een goed idee. In de nieuwe beleidsverklaring van de Brusselse regering staat dat ze een heel aantal parkeerplaatsen voor auto’s gaat schrappen (zo’n 65.000 tegen 2030, EWC). Ik ben er voorstander van om in de plaats parkeerplaatsen te maken voor deelbedrijven, voor zowel steps, fietsen als scooters. Want deelsteps brengen heel wat overlast mee voor de inwoners, die klagen dat ze de voetpaden blokkeren.  

“Als je om de vijftig meter een parkeerplaats kunt invoeren voor die steps, kun je dat oplossen. Maar daarvoor moet de auto plaats ruimen, en dat is niet vanzelfsprekend in Brussel, waar het aanbod van parkeerplaatsen nu al beperkt is. Dat maakt dit tot een heel moeilijk debat.” 

Voor u is het wel een goede zaak: minder deelsteps betekent minder concurrentie voor de deelfietsen.

“Dat is niet zo. De gemiddelde afstand van deelsteps is een kilometer, voor deelfietsen is dat twee à drie kilometer. Bovendien hebben deelsteps een groot voordeel: het is voor veel gebruikers de eerste stap naar de deelmobiliteit. Nu is die markt nog redelijk klein. Iedereen heeft er baat bij als die groter wordt. Hoe meer operatoren, hoe meer mensen worden aangesproken om voor die nieuwe initiatieven te kiezen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234