Dinsdag 01/12/2020

State of the Union van Bart Meuleman haalt uit naar theater als bedrijf

BRUSSEL l 'Een scheut wereldvreemdheid zou ons goed van pas komen', zo besloot auteur-regisseur Bart Meuleman zijn State of the Union op het Theaterfestival. Hij pleitte voor de kunst en tegen alle bedrijfslogica erover.

DOOR WOUTER HILLAERT

De officiële opening van het Theaterfestival toont elk jaar precies hetzelfde tafereel. Ook gisteren onder de speciaal opgerichte overkapping op de Brusselse Akenkaai sloten acteurs, regisseurs, beleidsmakers en cultuurfunctionarissen elkaar na een zonnige vakantie weer in de armen. Gebruind en gelukkig: het theaterveld aan het begin van een nieuw seizoen. Het gewone publiek duikt altijd pas later op, voor de openingsvoorstelling na de State of the Union. Die speech is traditiegetrouw van en voor de sector.

En net op die 'sector' richtte Bart Meuleman zijn pijlen. Na een lange inleiding over Nine Finger als schoolvoorbeeld van hoe goed theater roekeloos is en gaten in je begrip laat vallen, kelderde hij droog elke verwachting op een scherpe toekomstvisie voor het Vlaamse theater. "Ik heb niet de moeite gedaan om met een schouwende blik de actuele problemen van het theater in kaart te brengen en drastische verbeteringen voor te stellen." Zo'n plan zou zijn onbehagen niet wegnemen, aldus Meuleman.

De theatermaker keert zich net tegen de geprofessionaliseerde neiging van de sector om alles planmatig te rationaliseren en te becijferen. "Het theater is in een theaterbedrijf veranderd. Niet volgens de echte regels van de markt - er zijn tenslotte subsidies - maar toch in die geest. Dus heeft het theater over zichzelf alvast leren spreken in de taal van de markt. Dat er veel te veel voorstellingen worden gemaakt, om een voorbeeld te geven. Flauwekul natuurlijk. Dat is de redenering van een verzadigde consument, of van een misnoegde producer. Het probleem is dat er te weinig voorstellingen worden gemaakt - uit noodzaak."

Zo vindt Meuleman dat de sector zich te zeer laat leiden door de eis om maatschappelijk te werken. "Wie vragen over verantwoording of engagement ter harte neemt, belandt al vlug in een administratief moeras." Omgekeerd roept Meuleman op tot een terugkeer naar de kern van de zaak: de kunst zelf. Die wordt voor hem beter gecreëerd in een onaangepast labyrint als het Studio Herman Teirlinck-gebouw dan op een steriele, hyperfunctionele plek als de nieuwe Kunstencampus waarnaar de opleiding Kleinkunst moet verhuizen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234