Zaterdag 19/10/2019

Bedrijven

Start-uppen doe je zo

Net als de vijftien andere start-ups zullen Ruth en Stijn van Small Teaser in New York gelijkgestemde ondernemers bezoeken. Beeld Senne Van der Ven

Zestien Belgische start-ups stappen vandaag op het vliegtuig naar New York, waar ze een week lang ondergedompeld worden in de 'start-upscene'. Een overvolle agenda met ontmoetingen en bedrijfsbezoeken moet hen helpen zich uit de Vlaamse klei los te trekken. We stellen u alvast drie jonge initiatieven voor.

Spelenderwijs dyslexie aanpakken

Kinderen die kampen met dyslexie moeten nu lange en vaak saaie oefensessies doorstaan om hun lees- en schrijfproblemen aan te pakken. Bovendien zijn de huidige toepassingen en technieken al jaren oud. Kan en moet beter, vond Hannes Hauwaert, die zelf zware dyslexie had en extra oefeningen moest doen terwijl andere kinderen konden spelen. "Hannes had als afstudeerproject het idee om een game te ontwikkelen die motiverend en leuk is voor de kinderen en tegelijkertijd hun leesproblemen aanpakt", legt Gilles Goessens uit, die onder andere samen met Hauwaert Happs oprichtte. Het idee groeide uit tot een start-up die de applicatie verder wil ontwikkelen.

Happs werkt aan een avonturengame waarin de kinderen hun leerstoornis kunnen aanpakken zonder dat het als een plicht aanvoelt, ook al omdat er humor in zit. De eerste betaversie is bijna klaar, zegt Goessens. "Binnen een dikke maand kunnen we die laten gebruiken door kinderen en logopedisten. Aan de hand van hun feedback kunnen we de applicatie op punt stellen." Die zou dit najaar klaar moeten zijn.

Happs heeft hier een samenwerking met de Hogeschool Gent, die zorgt voor de academische onderbouwing van hun toepassing. "Maar ons doel is dit uit te breiden naar andere talen. Voor de Engelse versie zouden we een partner willen die mee voor de academische ondersteuning zorgt. Hopelijk kunnen we in New York al wat contacten leggen."

Beeld Senne Van der Ven

Ieder zijn digitaal magazine

Hoe maak je als studentenclub of kleine voetbalclub een volwaardig digitaal magazine? Op het web bestaan er al verschillende toepassingen, maar geen enkele is ideaal, vond Stijn Janssens. Toen hij twee jaar geleden de vraag kreeg van iemand die een digitaal magazine over en voor skydivers wou oprichten waar mensen van overal ter wereld makkelijk aan konden meewerken én waar ze advertenties op konden plaatsen, zette hij zich aan het schrijven van de software. "Na een paar maanden zagen we dat dat magazine een succes was", zegt zus Ruth, die instaat voor de marketing en sales. Small Teaser was geboren.

Sinds enkele weken is Small Teaser beschikbaar voor iedereen die dat wil: clubs, partijen, scholen,... "Eens je een digitaal magazine hebt, kan iedereen er aan meeschrijven", zegt Ruth Janssens. "Sponsors kunnen ervoor zorgen dat je nog wat centen verdient aan het magazine. Iedereen kan er immers op adverteren, ook de lokale superette. Al hebben we hier in België nog een achterstand weg te werken op het vlak van digitale reclame."

Lees de gedachten van uw poes

Niet alle nieuwe apps en technologieën hebben de brandende ambitie om de wereld te verbeteren. Soms kan een leuke toepassing al prima zijn. Neem nu Telekitty, een app die de gedachten van je kat leest. Je neemt een foto van je kat, Telekitty 'analyseert' die en voorziet de foto van een spitante opmerking en een tekening van Eva Mouton. Een app op maat van de vele kattenliefhebbers die nu sociale netwerken laten vollopen met foto's van hun geliefde huisdier.

"Telekitty is heel beredeneerd", zegt Stefan Vandegehuchte, die samen met Pieter van der Helst Hey Hey Apps vormt. "Dit is niet ontstaan uit mijn grote liefde voor poezen, maar we waren op zoek naar een app die makkelijk te pitchen en onthouden is en ons ook internationaal aandacht kon geven. Als je dit voorstelt tussen aantal andere start-ups, blijft dit plakken."

Een bedrijf bouwen op een app die alleen in België verkoopt, is zo goed als onmogelijk. "We hebben hier al een succesvolle app gehad (Eva Mouton Pix, waarmee je je foto's kan versieren met tekeningen van de illustratrice, red.), maar dat is niet voldoende. Je moet voet aan de grond krijgen op de internationale markt." En dat is wat nu in New York moet gebeuren, waar onder meer ontmoetingen met een kattencafé en -blogop de agenda staan.

Beeld Senne Van der Ven
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234