Donderdag 24/06/2021

Start een groene revolutie van Texas tot Tel Aviv

Wat gebeurt er als je de groene oliemiljardair T. Boone Pickens samen zet met Shai Agassi, de Joodse Henry Ford? Je krijgt de start van een energierevolutie

Thomas L. Friedman kent twee bedrijfsleiders met grote ambitie om olie te vervangen door hernieuwbare energie

@5 INFO Opinie:Thomas L. Friedman is columnist bij The New York Times.

Wat krijg je als je J.R. Ewing uit Dallas kruist met Carl Pope, de baas van de Sierra Club? T. Boone Pickens. Wat krijg je als je Henry Ford kruist met Yitzhak Rabin? Shai Agassi. En wat gebeurt er als je T. Boone Pickens, de groene Texaan en oliemiljardair met een obsessie voor windenergie, samen zet met Shai Agassi, de Joodse Henry Ford die erop gebrand is van Israël de wereldleider in elektrische auto's te maken?

Je krijgt de start van een energierevolutie.

De enige positieve kant aan de alsmaar stijgende olieprijzen is dat ze innoveerders en investeerders uit andere velden aansporen om zich op groene energie te storten, met een brandende ambitie om olie te vervangen door hernieuwbare energie. Twee van de interessantste figuren van deze nieuwe generatie groene wildcatters zijn Boone en Shai.

Agassi, veertig jaar oud, is een Israëlische whizzkid die het tot de hoogste rangen van de Duitse softwaregigant SAP schopte. In 2007 liet hij de informaticasector achter zich en stortte zich op zijn nieuwe droom: Israël model maken van hoe een land kan afkicken van benzine en op elektrische auto's overschakelen. Hij oordeelde dat geen enkel land er meer baat bij had om de afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten terug te dringen. Tijdens een bezoek aan Israël in mei mocht ik op een parkeerterrein aan de kust van Tel Aviv een proefritje maken in het prototype van Agassi's elektrische auto, terwijl zijn zus op de uitkijk stond voor de politie - het prototype heeft namelijk nog geen licentie voor de Israëlische wegen.

Agassi's plan, dat de steun kreeg van de Israëlische regering, bestaat uit een volledig "netwerk" voor elektrische auto's, dat min of meer functioneert als een gsm-netwerk, alleen betalen klanten voor hun maandelijkse aantal kilometers, en niet voor het aantal minuten. Elke klant krijgt een auto, een batterij en de toegang tot een nationaal netwerk van herlaadposten in heel Israël. En mocht je batterij de geest geven, dan kun je terecht in garages in het hele land, waar je je dode batterij kunt ruilen voor een nieuw exemplaar.

Better Place, zijn bedrijf, zou het netwerk beheren dat de auto's oplaadt en is nu met verschillende Israëlische bedrijven contracten aan het afsluiten voor voldoende zonne-energie - 2 gigawatt in tien jaar - om de vloot van stroom te voorzien. "Israël zal in de Negevwoestijn 's werelds eerste virtuele olieveld hebben", zegt Agassi. Zijn eerste vijfhonderd elektrische auto's, gefabriceerd door Renault, zullen volgend jaar over de Israëlische wegen rijden.

Agassi is een gepassioneerde verkoper met vista, van het type dat kamelen aan Saoedi-Arabië zou kunnen verpatsen. "Vandaag de dag geef je in Europa 600 dollar per maand uit aan brandstof", legt hij uit. "Wij hebben een elektrische auto die je 600 dollar per maand kost", met al de elektrische benzine die je maar wilt. En als je de auto niet meer nodig hebt, geef je hem gewoon terug. Geen extra kosten, en geen CO2-uitstoot.

Zijn doel, zegt Agassi, is om zijn elektrische auto "zo goedkoop en zo triviaal te maken dat je er niet eens over nadenkt om een auto op diesel of benzine te kopen". Als dat eenmaal gebeurt, voegt hij eraan toe, ben je eindelijk af van je olieverslaving. Je bent "afgekickt van heroïne", verwoordt hij het, en "verslaafd aan melk".

T. Boone Pickens is tachtig. Hij heeft al miljarden dollars verdiend met olie. Hij was betrokken bij de politieke intriges rond de militaire carrière van John Kerry. Maar nu heeft zijn carrière een nieuwe wending genomen: hij wil Amerika's afhankelijkheid van olie doorbreken met een grootse toename van windenergie in de VS en door onze overvloedige voorraden van natuurlijk gas, die nu gebruikt worden om elektriciteit op te wekken, om te zetten in transportbrandstof. Doel? De buitenlandse olie in onze auto's, bussen en vrachtwagens vervangen door binnenlandse brandstof.

Pickens wordt gedreven door Amerikaans nationalisme. Al het geld dat we naar het buitenland verschepen om voor onze olieverslaving te betalen, zo zegt hij, zorgt ervoor dat "we op het punt staan om onze status van supermacht te verliezen". Zijn visie wordt samengevat op zijn website: "We importeren 70 procent van onze olie. Kostprijs: 700 miljard dollar per jaar. Ik ben mijn leven lang een olieman geweest, maar dit is een probleem waar we ons geen weg uit kunnen drillen. Pas als we een netwerk van hernieuwbare energie creëren, kunnen we onze verslaving aan buitenlandse olie breken."

Tijdens een ontbijt vorige week maakte Pickens me duidelijk dat hij het wachten op een serieus energieplan vanuit Washington beu was. En dus is zijn bedrijf, Mesa Power, bezig aan de bouw van 's werelds grootste windmolenpark in de Texas Panhandle, waar hij 2 miljard dollar spendeerde aan land en de zevenhonderd windturbines van General Electric - de grootste bestelling van turbines ooit. De VS kunnen zich alleen al met windenergie verzekeren van 20 procent van de elektrische noden.

Maar Pickens weet dat hij alleen staat. Tenzij, zo zegt hij, "het Congres een duidelijk, betrouwbaar beleid vastlegt" met belastingspremies en infrastructuur op lange termijn, zodat duizenden investeerders de overstap naar zuivere energie kunnen maken, zullen we nooit de schaal bereiken die nodig is om van onze verslaving af te raken. En al een jaar lang wordt precies dat soort premies voor wind- en zonne-energie geblokkeerd door de Republikeinen in de Senaat. Volgende week stemmen ze opnieuw.

Hadden we maar een president en een Congres die gewoon samen zouden zitten met Boone en Shai en hen één vraag zouden stellen: "Welke wetten hebben we nodig om duizenden zoals jullie te doen opstaan?" Om vervolgens die wetten te creëren, en dan op te krassen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234