Woensdag 27/05/2020

Start 2 Run

Start 2 Run beleeft runner’s high dankzij lockdown

Sinds de coronacrisis gaan de mensen op zoek naar lichaamsbeweging en verschijnen er veel meer lopers in de parken.Beeld Tim Dirven

De combinatie van lockdownmaatregelen en mooi weer heeft ertoe geleid dat veel mensen voor het eerst (weer) hun loopschoenen hebben aangetrokken. Dat blijkt uit cijfers van de app Start 2 Run.

Loopschoenen aan en weg. In principe is het dat. Na een lange dag thuiswerk en kinderopvang balanceren, kan een uurtje gaan lopen de perfecte uitlaatklep zijn. Niet enkel bossen of weilanden kunnen mooie parcours bieden voor een sessie. Nu er minder auto’s door de straten rijden, behoren zij ook tot het koninkrijk van de loper.

De laatste weken is de Start 2 Run-app dan ook dan veel meer gedownload dan anders. Al van in de eerste week lockdown ging het aantal gebruikers naar omhoog. In één klap van 6.600 naar 20.000. 

“In de maanden maart en april hebben we een verdubbeling vastgesteld van het aantal nieuwe gebruikers ten opzichte van januari en februari”, zegt Paul Van Den Bosch, mede-oprichter van Energy Lab, de organisatie achter Start 2 Run. “Zeker op zondagen zien we het aantal downloads enorm stijgen.”

De toename is volgens hem mede te verklaren omdat de sportclubs gesloten zijn. Maar ook omdat veel mensen sinds de lockdown voor het eerst zijn gaan sporten. Onderzoek van de VUB, KU Leuven en UGent heeft aangetoond dat vooral ‘niet-actieven’ – mensen die minder dan een keer in de week bewegen – nu gestart zijn met sporten.

Overbelastingskwetsuren

Maar voor wie te snel te veel wil, zijn de risico’s volgens experts heel groot. “Zeker bij beginnende lopers zien we dat er heel wat overbelastingskwetsuren kunnen voorkomen”, zegt Dirk De Clercq, emeritus professor Bewegingswetenschappen (UGent).

Bij elke pas die een loper zet, krijgen de voeten en knieën een klap van twee tot drie keer het lichaamsgewicht te verwerken. De typische lopers­kwaaltjes zijn legio. Bijvoorbeeld de lopersknie, pijn aan de voorzijde van de knie die verschillende oorzaken kan hebben, of een ontsteking van de achillespees. Om die blessures te vermijden is het belangrijk om de trainingen heel geleidelijk op te bouwen en zeker niet te snel te lopen. Ook goede schoenen spelen een rol. 

Met het trainingsschema van Start 2 Run kunnen beginnende lopers hun eerste vijf kilometer leren afleggen door de instructies van Evy Gruyaert te volgen. Wie van nul naar vijf kilometer wil gaan, doet dat in het begin door een minuut lopen af te wisselen met een minuut wandelen. “Het Start 2 Run-schema is laagdrempelig bedoeld”, zegt Van Den Bosch. “Maar je moet het echt volgen. Zelfs als je uithoudingsvermogen aangeeft dat je meer kan. Je moet niet direct bij de vierde training beginnen.”

Om tot vijf kilometer te geraken zijn volgens het schema tien weken nodig. Met drie trainingen per week en best met één rustdag ertussen. Behalve het strakke trainingsschema zien veel lopers nog een voordeel in Start 2 run. Met Evy Gruyaert in de oren loop je nooit alleen. “Zij is bijna een personal coach die je aanspreekt en stimuleert”, zegt Van Den Bosch. 

Voor veel beginnende lopers is sociaal contact nodig om de motivatie erin te houden. Daarom bestaan er in steden als Brussel of Antwerpen running  crews met als doel om in groep op een gezapig tempo een aantal kilometers af te  werken. Maar die liggen in coronatijden natuurlijk stil. Al is het wel nog steeds toegelaten om met een coronabuddy te gaan sporten. 

Nog een andere manier om de moed erin te houden is om te pronken met je prestaties op sociale media. Even een fotootje maken van je loopparcours en delen via Instagram of tijden bijhouden op de sportapp Strava zijn voor sommigen ook een grote opsteker. 

Virtuele Antwerp 10 Miles

Bob Verbeeck, ceo van sportevenementenorganisator Golazo ziet de loopsport door corona steeds virtueler worden. Grote evenementen als de Antwerp 10 Miles zijn afgelast, maar kunnen nog steeds online gelopen worden. “Al bijna 10.000 mensen hebben zich ingeschreven voor de virtuele Antwerp 10 Miles”, zegt Verbeeck in Het Laatste Nieuws. “Ze lopen de 16 kilometer van aan hun eigen deur, in één of meerdere keren, en achteraf krijgen ze hun medaille.”

Door alle snufjes zou je bijna vergeten dat je ook analoog kunt lopen. Zonder loophorloge of apps, maar net om technologie te ontvluchten. “Luister naar je lichaam”, zegt De Clercq. “Als je buiten adem bent, of nadien zware spierpijn hebt, dan ga je te ver. Je moet nog altijd kunnen praten, terwijl je loopt. Maar als je het goed aanpakt, dan komt die runner’s high wel vanzelf.” 

De runner’s high, dat is die befaamde euforie die uit het lopen voortkomt. De mentale opkikker als resultaat van fysieke activiteit. Maar dat is volgens inspanningsfysioloog Wim Derave (UGent) niet de enige reden om te gaan sporten. 

“Bij veel mensen is de beweging die ze krijgen door bijvoorbeeld met de fiets naar het werk te gaan nu volledig weg”,  zegt Derave. “Dan moet je daar een alternatief voor zoeken. Ik kan niet meer gaan tennissen, maar maak nu veel meer gebruik van mijn loopband. In quarantaine gaat het aantal stappen dat we per dag zetten serieus naar beneden. Maar als je maar duizend stappen haalt per dag, is dat een serieuze aanslag op je lichaam. Denk maar aan astronauten die in de ruimte broze botten krijgen en minder spieren. If you don’t use it, you lose it.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234