Maandag 25/01/2021

Gamenieuws

'StarCraft', het epische sluitstuk van een trilogie waarin niemand een ware slechterik is

Beeld Blizzard

Videogamereeks 'StarCraft' zette de moderne eSports-beweging in gang, maar het is ook een epische 'space opera', waarvan het sluitstuk 'Legacy of the Void' zonet in de winkelrekken verscheen. Hoe rijmt producent Blizzard Entertainment, na het afsluiten van zijn trilogie, nu de twee kernelementen van zijn games - een verhaal vertellen én een platform zijn voor competitief gamen - verder met elkaar?

Met 'StarCraft II: Legacy of the Void' sluit het Amerikaanse gamebedrijf Blizzard Entertainment een verhaalcyclus af die het in 2010 begon, door zijn nieuwe game 'StarCraft II' meteen op te vatten als een trilogie. Samen met verre voorloper 'StarCraft' (1998) vormt het de tweede belangrijkste gameserie van de maker, naast de nog iets bekendere 'WarCraft'-reeks en 'World of Warcraft', diens belangrijkste component. Sinds 2010 werden er meer dan 6 miljoen exemplaren van de twee voorgaande 'StarCraft II'-delen, 'Wings of Liberty' en 'Heart of the Swarm', verkocht. En nu zetten ze dus een punt achter de trilogie, met een episch sluitstuk.

'StarCraft II' was zo'n enorme vertelling dat zijn voorganger uit 1998 eerder op een proloog lijkt, en het ook maar de vraag is hoe het verder moet met de serie. "We hebben het onszelf moeilijk gemaakt door 'Legacy of the Void' voor te stellen als het sluitstuk van een trilogie", zegt gameproducer Tim Ismay. "Het lijkt nu alsof we zeggen: we zijn er klaar mee, en dat is niet zo. We ronden hier een verhaal af dat we al hadden uitgetekend ten tijde van de eerste 'StarCraft', toen we samen met het ontwerp van ht universum ook een epische visie voor een trilogie op poten hadden gezet. Die vormde tot nu toe de ruggegraat van 'StarCraft II', en ja, ze zal helemaal afgerond zijn aan het einde van 'Legacy of the Void'. Maar we houden daarna niet op met het vertellen van verhalen binnen dat universum dat we hebben geschapen."

Tim Ismay.Beeld Blizzard

Strategie in het echt

'StarCraft' is een reeks zogeheten 'real time strategy'-games, waarin de speler veldslagen moet uitknokken in vogelperspectief, door militaire eenheden te produceren vanuit zijn basis, en die vervolgens uit te zetten om het thuishonk of de troepen van zijn tegenstander uit te schakelen. Snel klikken met de muis is de boodschap. Tussen de missies door loopt er vervolgens dat zonet genoemde, breedvoerige verhaal, waarin een intergalactische oorlog tussen de onder een fascistoïde Aardse overheid gebukt gaande mensheid en twee buitenaardse rassen wordt verteld, en de liefdeshistorie tussen menselijke leider Jim Raynor en diens in een Zerg-alien veranderde ex-lief Kerrigan als een emotionele rode draad door de gebeurtenissen loopt.

De grootste kracht van dat centrale verhaal is dat het de gebeurtenissen in een woeste oorlog vanuit drie oogpunten laat zien: in het eerste deel stond de mensheid centraal, in het tweede de buitenaardse Zerg, en in derde episode 'Legacy of the Void' draait het rond de Protoss, een tweede buitenaardse mogendheid die zware verliezen heeft geleden in een oorlog die door andere rassen werd gestart, en terugslaat om zijn thuisplaneet terug in te palmen. De speler kruipt in de drie episodes van 'StarCraft II' ook telkens in de huid van een leider van elk van die drie partijen: de protagonist van de vorige afleveringen kan nu dus een slechterik zijn. Het is een ongewone perspectiefshift, die in het verleden tout court nog niet vaak gebruikt is, zelfs niet in andere media als film: alleen Clint Eastwoods WOII-tweeluik 'The Flags of our Fathers' en 'Letters from Iwo Jima' komt min of meer in de buurt.

"Je kunt dit soort verhalen ook erg efficiënt in andere media vertellen, maar videogames verlenen er toch nog een extra dimensie aan", zegt Ismay. "Games hebben het voordeel dat ze de speler meteen kunnen engageren: je kunt keuzes maken, en zelf onderdeel worden van het verhaal. Het personage dat je inneemt is er een waar je sowieso enorm veel sympathie voor zult voelen. In de vorige aflevering voelde je mee met de Zerg, en die hun drijfveren in het conflict, en zag je de Protoss als een gevaarlijke vijand. Maar in dit sluitstuk bèn je ineens de Protoss. Niemand is een ware slechterik in onze games."

eSports

'StarCraft II' is een belangrijke sterkmaker voor games die uitsluitend op de pc worden gespeeld. Meer nog: de game drijft een hele industrie aan 'professionele' toetsenborden en gamingmuizen aan, van fabrikanten als Logitech en Razer, die erop gericht zijn om zo snel en efficiënt mogelijk te reageren in het spel. Echt virtuoze 'StarCraft II'-spelers kunnen zelfs het zogeheten eSports-circuit induiken: de game zorgde, samen met andere onlinegrootheden als 'League of Legends', ervoor dat competitief gamen een enorme rage is geworden. De opbrengsten die jaarlijks uit eSports komen, onder meer met reclame en abonnementen op streamingdiensten als Twitch en YouTube, benaderen al het miljard euro, en het publiek dat afstemt op de kampioenschappen loopt snel op. In 2014 zagen eSports-diensten als Twitch hun publiek al groeien naar 102 miljoen kijkers wereldwijd, en tegen 2020 moet dat zijn opgelopen naar 310 miljoen. Ter vergelijking: Formule 1-autoraces, een 'echte' sport, kreeg in 2014 zo'n 400 miljoen kijkers voor het scherm.

Een belangrijke rol in dat eSports-succes was de allereerste StarCraft, die de eSports in zijn moderne vorm hielp opstarten: voor die game waren er in essentie alleen maar wereldkampioenschappen 'Donkey Kong' op een speelhallenkastje. De game in kwestie, bijna twintig jaar oud, wordt overigens nog steeds in competitief verband gespeeld. "We hadden, toen we de eerste StarCraft lanceerden, niet het minste idee dat dit niet alleen een game zou zijn, maar ook een competitieve sport", zegt Ismay. "Dat die vervolgen na al die jaren nog overeind blijft bij spelers, ook al zijn we zelf ondertussen verdergegaan naar nieuwe dingen en het eSports-publiek ook daarvoor warmliep, dat is toch geweldig?"

Beeld Blizzard

Verder met het verhaal

Die groei in eSports maakt dat de 'StarCraft'-reeks niet meer honderd procent 'van' Blizzard is: de prijzenpotten die wereldwijd worden uitgedeeld aan het sterkste team, de tv-zenders die er rond eSports zijn ontstaan en andere initiatieven maken dat er erg veel belangen zijn ontstaan rond de game. "We kunnen niet zomaar dingen veranderen in onze games zonder dat die een grote impact hebben", geeft Ismay toe. "Er gaan heel wat geld en uren verloren in het beter worden in onze game, dus is het niet meer dan fair dat we ook niet ineens de hele mechaniek van een eenheid veranderen. Wanneer we dat doen, hebben we dat eerst doorgepraat met leden van de 'community' die zich rond eSports heeft gevormd."

Wie 'StarCraft II' niet in competitief verband wil spelen, en ook de trilogie heeft uitgespeeld, krijgt binnenkort nog de uitbreiding 'Nova Black Ops', een 'serie' van drie kortere missiepakketten, die de gebeurtenissen na de epische finale nog wat verder zetten, zij het op een kleinere schaal. Het is een eerste schot voor de boeg in een hele resem aan nieuwe verhaaluitbreidingen die eraan komen. En ook een 'StarCraft III' is altijd nog een mogelijkheid in de verdere toekomst. "De trilogie was het originele verhaal dat we wilden vertellen", zegt Ismay. "Maar we hebben ondertussen dit enorme universum geschapen, en miljoenen spelers houden dat erg levendig. Dus nee, we sluiten ook niet uit dat er een nieuwe 'StarCraft'-game komt."

'StarCraft II: Legacy of the Void' is nu uit op pc en Mac.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234