Dinsdag 03/08/2021

standpunt

Het is een interessante week geworden voor liefhebbers van de institutionele architectuur van het kaartenhuis België. De week begon met een boeiend onderzoek dat een voortschrijdend inzicht blootlegde over de limieten van de defederalisering van het land. Dat betere samenwerking nog niet voor morgen zal zijn, bleek evenwel uit de politieke strijd over de tunnelcrisis in de hoofdstad.

Er zit iets dieptreurig in dat jij-bakken tussen de Brusselse en federale regering, en met name tussen de PS en MR-leiding ervan. De waarheid is dat alle betrokkenen een politieke draai rond de oren verdienen. Het Brussels Gewest zeer zeker, voor het afleveren van het zoveelste bewijs dat haar hoofdstedelijke assertiviteit niet bepaald rijmt met haar prestaties. Om het weekoverzicht compleet te maken: het zeer politieke en dubieuze verzet van de Brusselse rechtbankvoorzitter getuigt van dezelfde versteende arrogantie. Aan de hoeveelheid politiek personeel in de hoofdstad zal het alvast niet liggen, dat de zaken niet altijd gesmeerd lopen. Een beetje dimmen mag dan wel.

Maar ook de federale overheid heeft jarenlang gefaald. Zij is het die met haar antistedelijk fiscaal beleid honderdduizenden pendelaars in file door de versleten smeerpijpen van de Brusselse stadsring jaagt. Hoe twintigste-eeuws is dat?

Voorbij het kleinzielig politiek gevecht zijn de tunnels een mooie metafoor voor het mentaal kantelpunt waar dit land voor staat. De kwestie is: gaan we als kleine jongens blijven ruzie maken in de overlegcomités van deze wereld, of gaan we eindelijk een keer als volwassen mensen leren samenwerken? Concreet: gaat de rest van het land werkloos toekijken hoe Brussel zijn tunnels renoveert, zodat we er opnieuw decennialang files kunnen doorduwen, of gaan we eens samen nadenken over een hedendaags mobiliteitsbeleid? Dat vereist dan wel dat politici de emotionele omslag maken die burgers allang achter de rug hebben, namelijk dat samenwerken in Belgisch verband niet des duivels is. Niet vanuit belgicisme - god beware ons - maar omdat dat maatschappelijke winst oplevert.

Een mooie testcase is de metrolijn die Brussel graag wil doortrekken tot net in het Vlaams Gewest. Mag dat, om pendelaars en bezoekers van de hoofdstad ter wille te zijn? Of overheerst de oude gedachte dat geen morzel gronds bezoedeld mag worden? Het antwoord is aan de Vlaamse regering.

Metrofederalisme met pragmatische samenwerking of vechtfederalisme met gewestgrenzen als loopgraven: wat zal het zijn? Elk opinieonderzoek bewijst dat een meerderheid van de bevolking alvast zijn keuze heeft gemaakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234