Woensdag 02/12/2020

Black Lives Matter

Standbeeld slavenhandelaar vervangen door beeld van Black Lives Matter-demonstrant

Het standbeeld heet ‘Een golf van macht (Jen Reid) 2020.’Beeld AP

In het Britse Bristol haalden betogers in juni het standbeeld van slavenhandelaar Edward Colson neer. Op die sokkel, die sindsdien leeg bleef, pronkt nu  een nieuw beeld. Het gaat om een symbolisch sculptuur van protestante Jen Reid met als bijschrift ‘Black lives still matter’ (zwarte leven zijn nog steeds van belang).

Net zoals in België de discussie over de Leopold II-beelden onlangs weer losbarstte, worden ook elders ter wereld standbeelden uit het koloniale verleden vernield door demonstranten. Onder meer in de havenstad Bristol werd het het standbeeld van slavenhandelaar Edward Colson neergehaald en in het water gegooid door de Black Lives Matter-betogers.

De sokkel waar de 17de-eeuwse Colson tot voor kort stond, bleef sinds die bewuste dag leeg. De burgemeester zei een “conversatie met de hele stad” te willen over wat er met de fel bediscussieerde locatie moest gebeuren. Maar dat was buiten de betogers gerekend: “Het kan decennia duren voordat er iets uit dat publieke debat komt, dat hebben we al eerder gezien.” Volgens kunstenaar Mark Quinn was het daarom tijd voor “directe actie”.

De voorbije weken werkte de kunstenaar achter de schermen samen met betoger Jen Reid. Net nadat de slavenhandelaar tegen de grond werd geworpen, klom zij op de sokkel en maakte ze er met haar gebalde vuist een onmiskenbaar signaal. Volgens de artiest werd met die iconische foto het standbeeld al geboren, en moest hij het als kunstenaar alleen nog in metaal gieten. 

Jen Reid poseert voor haar standbeeld.Beeld AP

“Daar staan, met mijn vuist in de lucht, gaf me kriebels in mijn buik”, blikt Reid terug. “Het was een fantastisch moment, en dit beeld geeft dit gevoel opnieuw weer. Het geeft me kippenvel.” Ze is blij dat ze met het standbeeld een voortrekker kan zijn voor de BLM-demonstranten, “maar dat het even belangrijk zou zijn als iemand anders hetzelfde zou voorstellen.” “Dit houdt de conversatie gaande, dit wordt niet snel weggehaald.”

Gedogen standbeeld

Het beeld werd deze ochtend in de vroege uurtjes op de lege sokkel geplaatst na wekenlang stiekem overleg tussen Quinn en Reid. Volgens de artiest werd het door een professioneel team op zo’n manier geïnstalleerd “dat het erg moeilijk zou zijn het te verwijderen”. In een kwartiertje stond het stalen standbeeld er, waarna het team zich uit de voeten maakte. 

Hoewel er nadien meerdere passanten halt hielden, reageerde de politie nog niet. “Het enige wat dit had kunnen tegenhouden was een soort van officiële interventie, maar dat gebeurde niet, vertelde Quinn aan The Guardian. “Het is alsof dit beeld hier al altijd staat.” De burgemeester van Bristol, Marvin Rees, reageerde dat hij geen criminele schade kon tolereren, maar dat hij de actie beschouwde als een “stukje historische poëzie”. 

België

Ook in België is er discussie over de standbeelden uit het koloniale verleden van Leopold II die nog steeds her en der in het land staan. De KU Leuven haalde vorige maand nog een buste weg uit haar bibliotheek en in Gent werd een standbeeld na herhaalde vernielingen weggehaald door het stadsbestuur. 

In verschillende steden buigen werkgroepen zich nu over de polemische beelden, maar een algemeen beleid is er nog niet. Het is evenmin duidelijk of er een nieuw historisch of symbolisch kunstwerk komt op de lege sokkels die nu ontstaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234