Zondag 25/09/2022

Stalen Verlosser tegen wil en dank

Met Man of Steel werd niet geopteerd voor een remake of een sequel, maar voor een zogenaamde reboot. Met andere woorden: 'Laat ons doen alsof al die vorige Supermanfilms nooit gemaakt zijn. We beginnen gewoon helemaal opnieuw!' Maar wel nog altijd met Superman in de rol van Messias.

De vorige bioscoopavonturen van Clark Kent, alias Kal-El, alias Superman, dateren inmiddels al van 2006. Dat was in Superman Returns van regisseur Bryan Singer met Brandon Routh in de titelrol. Hoog tijd om de legendarische stripheld nog eens af te stoffen, moet men bij DC Comics en Warner Bros. gedacht hebben. De gekozen aanpak werd die van de origin story - het allerprilste begin. Waar komt Superman vandaan? En wat doet hij hier? En vooral: weet hij zelf wel het antwoord op die vragen? Op die manier krijgt men dus de paradoxale situatie waarbij de kijker van bij het begin al meer weet dan de protagonist. Wij weten allemaal dat zijn roots op de planeet Krypton liggen en dat hij hier op aarde rondloopt en -vliegt om de mensheid te beschermen tegen allerlei megalomane boosdoeners en aanverwant onheil.

Dat messiascomplex is wel een constante in de hele Supermanmythologie, maar in Man of Steel wordt het nu wel erg sterk benadrukt. Beweren dat baby Kal-El, de naam waarmee hij op Krypton geboren wordt, het resultaat is van een onbevlekte ontvangenis, zou net iets te kort door de bocht zijn, maar er wordt wel gesuggereerd dat het om geen gewone conceptie ging. Meteen na de geboorte wordt de baby door zijn vader Jor-El (rol van Russell Crowe) naar de aarde gestuurd, want het leven op Krypton blijkt een aflopend verhaal. Moeder Lara Lor-Van vreest dat haar zoon op aarde als een verschoppeling beschouwd en behandeld zal worden, maar vader Jor-El stelt haar gerust: "He'll be a god to them."

Er gebeurt nog veel meer in die op Krypton gesitueerde proloog, maar dat zou ons te ver leiden. Toch nog meegeven dat dit eerste luik meteen ook het personage van Generaal Zod (opnieuw een even intense als intimiderende vertolking van Michael Shannon) als een zeer te duchten tegenstander introduceert. En dat regisseur Zack Snyder, bekend van 300, Watchmen en Sucker Punch, direct laat zien dat hij vast van plan is om ook in deze film zijn bijna maniakale voorliefde voor met CGI-effecten volgestouwde actiescènes te demonstreren.

Op aarde blijkt Kal-El, die nu Clark Kent heet, al helemaal volwassen, maar er volgen ook nog wel enkele flashbacks, bijvoorbeeld naar zijn tienerjaren, waarin de jonge Clark reeds in staat blijkt tot bijzonder heldhaftige exploten, zoals het uit het water tillen van een schoolbus die van een brug is gereden. Toch voelt Clarkje zich zwaar gefrustreerd want a) hij weet nog niet wat die bovennatuurlijke krachten te betekenen hebben, en b) hij moet er van zijn aardse stiefvader (rol van Kevin Costner) zo discreet mogelijk mee omspringen.

Bijbels

Ook de volwassen Clark (efficiënte vertolking van Henry Cavill) heeft het op existentieel vlak niet makkelijk. Enerzijds kan hij het niet laten om mensen in nood te helpen, maar anderzijds vindt hij het ook wel zo'n gedoe. Hij is met andere woorden een reluctant hero, een verlosser tegen wil en dank. Weer zo'n beetje zoals Christus dus, die in de Bijbel aan zijn goddelijke vader vroeg om die kelk aan hem voorbij te laten gaan. Niet dus, want ondertussen is de stoute Generaal Zod ook op onze mooie planeet afgekomen en kunnen de gevechten, vol cartooneske destructie, pas goed beginnen.

Voorbeeldje? Als Superman en Zod op de vuist gaan, meppen ze elkaar niet zomaar tegen een muur, maar meteen dwars door het gebouw. Niet één, maar vele keren. Of ze doen een benzinestation exploderen. Van die dingen. Véél van die dingen. Tijdens deze zoektocht naar zichzelf zorgt Superman toch wel voor extreem veel collateral damage. Maar misschien is dat ook wel typisch voor striphelden met een messiascomplex.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234