Donderdag 22/10/2020

Stakende spoorbond zegt sorry: "We hadden geen keuze"

Beeld BELGA

"We hebben veel begrip voor de verontwaardiging van sommige reizigers, en verontschuldigen ons voor de hinder, maar we hadden geen andere keuze dan te staken vandaag."

Dat heeft Marcos Reynhout, Vlaams verantwoordelijke van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), vanmiddag gezegd op een persconferentie in Brussel.

Eisen

"We hebben sinds september tien vergaderingen gehad met de NMBS-directie over onze eisen, maar ze blijven doof en blind", zegt Reynhout. De eisen van het ASTB gaan onder andere over een barema-aanpassing (zeg maar loonsverhoging), en een vereenvoudiging van het ingewikkelde premiesysteem. Volgens Reynhout is een op de drie treinbestuurders lid van het ASTB. "Wij worden afgeschilderd als een kleine, Waalse vakbond", zegt Reynhout. "Maar we tellen in Vlaanderen toch al zo'n 500 leden op een totaal van 1.200 à 1.300 in het hele land."

"De treinbestuurders vragen een aanpassing van de loonschalen, omdat ze een veeleisend beroep hebben met veel verantwoordelijkheden en zware verplichtingen", zegt Arthur Mercier, voorzitter van het ASTB. "We willen dat het loon de specificiteit van het beroep weerspiegelt."

"Acht jaar geleden is beslist om de loonsopslag waar treinbestuurders recht op hadden pas na 18 jaar toe te kennen in plaats van na 12 jaar", verduidelijkt Reynhout. "Dat komt neer op een loonverlies van 9.000 euro op acht jaar tijd. Daarnaast is er het fameuze premiesysteem van de spoorwegen, dat is uitgeroeid tot een complex systeem waar niemand nog wijs uit raakt, en dan is er nog de monitorvergoeding die een treinbestuurder krijgt als hij een jongere collega opleidt. Die willen we optrekken van 7 naar 28 euro. Ten slotte mag het driejaarlijkse examen voor de hercertificering geen invloed hebben op de premies."

Beeld BELGA

Egoïstisch?

Tot daar de eisen. Maar de actie roept toch heel wat vragen op bij het grote publiek. Is het niet erg egoïstisch om opslag te vragen in tijden van besparingen, waarbij aan iedereen offers gevraagd worden? Is een bijkomende stakingsdag bovenop de reeks provinciale actiedagen en de nationale stakingsdag niet wat teveel van het goede? En jagen de stakers de klanten van de NMBS niet weg van het spoor en recht de auto in, met zo nog meer files als gevolg?

"Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat we zelf niet blij zijn met de hinder die onze actie veroorzaakt", zegt Reynhout. "Maar we staan met de rug tegen de muur. Dan blijft niets anders over dan staking als actiemiddel. Sommigen zeggen: 'Er is toch al die staking van volgende maandag, volstaat het niet om daaraan deel te nemen?' Daarop zeg ik, dat onze actie zou verdrinken in het algemene protest. Daarom dus de afzonderlijke actiedag van vandaag. Die was al lang aangekondigd. De treinbestuurders doen dit niet voor hun plezier: ze verliezen een dag van hun salaris en ze krijgen hiervoor ook geen syndicale vergoeding."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234