Maandag 21/09/2020

Stairway to Händel

Eigenlijk hield hij helemaal niet van barokmuziek. Vandaag is de Italiaan Stefano Montanari (47) een van de belangrijkste barokviolisten van het moment. Met dank aan Led Zeppelin. Vanaf vanavond dirigeert hij Händels Agrippina in Opera Antwerpen.

Niets wijst erop dat deze man een van 's werelds grootste experts is van 17de- en 18de-eeuwse vioolmuziek. Als kind speelde de Italiaan piano, maar luisterde hij naar rock. "Ik ben opgegroeid met The Wallvan Pink Floyd, Led Zeppelin, later ook Queen, Genesis en zelfs Metallica en Iron Maiden", vertelt Montanari. "Helaas heb ik nooit geleerd om rock te spelen. Ik heb wel even jazz geprobeerd, maar me dan volledig op klassiek gericht.

"Italië heeft een rijke baroktraditie", zegt hij. "Alleen werd die muziek vaak op erg ouderwets gespeeld. Als tiener hoorde ik een uitvoering van de Vier jaargetijden van Vivaldi: zo saai! Pas enkele jaren later - toen ik Accademia Bizantina hetzelfde hoorde spelen, maar op een heel gekke manier - begreep ik het. Er is niet één manier om iets te spelen. En in deze versie zat gewoon meer leven. Dat wilde ik ook kunnen."

Soap

Het lukte. In 1995 kon Montanari zich als violist verbinden aan Accademia Bizantina. Voor zijn opname van Corelli's Vioolsonates Opus 5won hij een Diapason d'Or, de belangrijkste Franse prijs voor klassieke muziek. En sinds 2012 leidt hij operaproducties over de hele wereld.

Händels Agrippina is de eerste barokopera die Montanari dirigeert. Vanavond gaat het in première in Opera Antwerpen. "Het is een grappige bewerking", vindt hij. "Regisseur Mariame Clément heeft zich gebaseerd op Amerikaanse soaps zoals Dallas. Het verhaal van Agrippina is puur drama, maar daarbinnen is ze op zoek gegaan naar humoristische elementen. Het is de perfecte opstap voor jonge mensen om klassieke muziek te ontdekken."

Want dat hoeft helemaal geen obstakel te zijn, vindt hij. "Muziek is muziek, ritme is ritme. Wanneer ik iets van Henry Purcell speel, voel ik de wortels van de Britse pop- en rockmuziek. In Dido en Aeneas zitten aria's die klinken als Engelse ballades. In de barokdans zit het begin van jazz en blues, maar ook rock en heavy metal, zeker op het vlak van de ritmesectie."

En dat is iets wat de violist/dirigent zijn eigen zoons wil meegeven. Zijn oudste (13) is drummer en houdt van rock. De jongste (10) speelt fluit en zoekt zijn ding in klassiek. "Het belangrijkste is dat ze van muziek houden. Er zit muziek in elk van ons, en onderwijs zou er meer op moeten inzetten. In Italië is dat wat in een hoekje gedrongen. Terwijl jonge mensen er veel aan zouden hebben. Ze moeten niet allemaal muzikant worden, maar muziek opent de geest. En dat is goed voor ons allemaal."

Agrippina, tot 4/4 in Opera Antwerpen, operaballet.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234