Vrijdag 23/07/2021

Review

Stadt in deSingel: en de rest was parking

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

In Antwerpen bediende Stadt zich net als elke gonzende metropool van een onstuimig temperament en een ongestadige architectuur. Met hun audiovisueel schouwspel dat wispelturig kronkelde, knetterde en doorheen je oren denderde, verveelde de Gentse groep geen moment.

"You travel the world only to see what's left behind," horen we Fulco Ottervanger haast mechanisch herhalen, in het begin van de voorstelling. De toon van de avond is gezet: deze Gentse grand cru van de muziekscene, zoals Stadt al eens wordt genoemd, neemt je mee op een tocht waarbij de leden hun sound lijken te willen vertakken naar alle uithoeken van het universum. Maar tegelijk blijven de nieuwe songs die ze voorstellen schatplichtig aan hun verleden.

Wélk verleden, vraag je je af? Uit de asse van Marvelas Something - en elfendertig andere groepen - verrees Stadt een paar jaar geleden. Vier in de jazz gepokt en gemazelde muzikanten die op hun vorige plaat Escalators de nissen en kiertjes verkenden van de psychedelica, prog en krautrock. Bij Stadt ogen songs als drukke verkeersaders, in neonlicht badende straten, zielsverlaten steegjes en morsige achterwijken waarin je eindeloos kan verdolen. Hier ontsporen ritmes als denderende treinen en voeren de visuals van het videocollectief Circle Ø Stripe je afwisselend naar het platteland, een betonnen jungle, industriële sites en luchthavens. Om nog te zwijgen van de geometrische figuren en visuele ruis die geplamuurd worden tegen een weirdness galore op orgel en gitaar. In deze Stadt biedt een zebrapad of een verkeerslicht weinig soelaas: je wordt sowieso van je sokken gereden.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

De Gentse groep had de voorbije weken een residentie in deSingel. Daar timmerden ze in alle stilte aan een nieuwe plaat en een visuele liveshow, waarmee ze later eventueel willen touren. Naar eigen zeggen zag Stadt deSingel als een lab waarin een nieuwe taal kon uitgewerkt worden. Hun doel? "Zien of de verhouding song-improvisatie lineair is," gaven ze vooraf mee. En zien of een song zomaar ter plekke heruitgevonden kan worden.

In Antwerpen leek het in de aanlegfase nog te vroeg om daar een afdoend antwoord op te kunnen formuleren. Maar Stadt overtuigde wél nadrukkelijk met een muzikale trip die terabytes aan inspiratie deed vermoeden, net als een penchant naar straffe melodieën, zenuwslopende ritmes en experimentele overgangen. Stadt valt je beurtelings in de schoot als een oord met de allures van een uitgewoond scharminkel, maar ook als een excentrieke metropool die zijn geheimen pas na een jaar leven en feesten prijsgeeft.

Drummer Simon Segers kreeg naar het eind toe de kans om solo uit te blinken, maar het bleek toch vooral Ottervanger die de kleuren van Stadt goeddeels bepaalde. Een enkele keer delfde hij in de 60s-psychpop echo's van The Beatles, waarbij je op de achtergrond zicht kreeg op de Britse countryside terwijl er gezongen werd over "History of people living yesterday". Die beekjes-en-kreekjesnostalgie moest wat later evenwel terug plaats ruimen voor ontregelende ritmes en een hallucinante beeldenstroom.

Stadt toonde zich - net als elke medina - van een zinnelijke schoonheid, maar ze verwelkomde je zelden met open armen. Aan jou om de groep op de hielen te zitten. Wie op de parking stationair bleef draaien, miste de trip volledig. Misschien was het wel net dàt wat hun concert eens zo onweerstaanbaar maakte. Anderhalf uur lang geloofde je in deSingel ook echt wat er wel eens over Antwerpen wordt gesnoefd: deris just 't Stadt, en de rest is parking.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234