Zondag 22/09/2019

Mobiliteit

‘Stadstol is beter dan een kilometerheffing’

Beeld Tim Dirven

Wie Brussel met de wagen binnenrijdt, moet daar straks voor betalen, ook de Vlaamse pendelaars. Het Brussels Gewest voert nog deze legislatuur een variant in op de omstreden kilometerheffing. Mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) vindt het een goed idee. ‘Eigenlijk zou Vlaanderen dit ook moeten invoeren.’

De nieuwe Brusselse regering kiest voor een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. Dat verklaart Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt woensdag in De Tijd en op Bruzz. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld) noemt in een reactie de uitlatingen ‘voorbarig’. 

In het Brusselse regeerakkoord wordt ook een hervorming van de verkeersbelasting in het vooruitzicht gesteld. De Brusselaar zal bijgevolg van een korting kunnen genieten, terwijl de Vlaamse of Waalse pendelaar die met de auto naar de hoofdstad komen de volle pot moeten betalen. “Dit kan de druk verhogen om ook in de andere gewesten een kilometerheffing in te voeren”, denkt mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB).

Is de invoering van een dergelijke tolheffing voor Brussel een goede zaak?

“Ik begrijp dat er in het Brusselse regeerakkoord over het principe wel een akkoord is, maar dat er nog geen concrete uitwerking is vastgelegd. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat Brussel meer inkomsten zou generen uit een stadstol dan uit een kilometerheffing. Die laatste kost meer dan dat ze opbrengt, omdat het aantal kilometers dat je in Brussel kan afleggen beperkt is, en als je werkt met onboard units de installatiekost hoog is.”

Is zo’n tolheffing een antwoord op het fileprobleem?

“Het is een van de antwoorden die je als bestuur kan nemen voor minder autoverkeer, maar ook voor een betere luchtkwaliteit en het klimaat. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot met 35 procent verminderen. Dat is veel, en dus moet je meer doen dan enkel de auto’s aan banden leggen. In Europa zijn er inmiddels genoeg voorbeelden die aantonen dat de stadstol tot positieve effecten leidt. Kijk naar Oslo, Stockholm, Göteborg of Londen. Daar is de filedruk afgenomen en de luchtkwaliteit verbeterd.”

Cathy Macharis, professor transporteconomie, VUB. Beeld Tim Dirven

Het Brussels Gewest koppelt aan de tolheffing een hervorming van de autofiscaliteit. De pendelaars genieten niet van zo’n korting?

“Ik denk dat Brussel hiermee vooral de druk wil opvoeren om alsnog met de andere gewesten tot een gezamenlijk akkoord te komen voor de invoering van een kilometerheffing. Maar intussen staat Brussel vast, en het wil vooruit. Brussel staat ook al verder in zijn mobiliteitsshift, en biedt veel mogelijkheden. Naast het openbaar vervoer heb je ook al deelwagens of elektrische steps. Het is voor de Brusselaar dus makkelijk om de auto aan de kant te laten. Voor pendelaars is dat minder het geval, maar het zal de druk verhogen voor meer investeringen in het openbaar vervoer, waar de capaciteit naar omhoog moet.”

Ziet u het haalbaar om dit nog deze legislatuur ingevoerd te zien?

 “Er is een duidelijke wil, en het is praktisch haalbaar. Er staan nu al zo’n 190 camera’s in het kader van de lage-emissiezone. Die wordt gecontroleerd door een cameraschild met nummerplaatherkenning en een database. Eigenlijk heeft Vlaanderen ook een slimme kilometerheffing nodig om de transitie naar duurzame mobiliteit in te zetten. De tegenstand groeit op het moment dat je zo’n maatregel invoert, maar eens de gevolgen duidelijk zijn, neemt ook de tegenstand af. Dat hebben we in het buitenland gezien. Veel mensen denken trouwens dat het hen meer gaat kosten, maar voor velen zal het net minder zijn.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234