Donderdag 05/08/2021

Stadstheaters gaan eerste van twee overgangsseizoenen in

De drie stadstheaters kijken hoopvol vooruit naar de toekomst. De Brusselse KVS/de bottelarij zal in mei 2004 zijn intrek nemen in de vernieuwde schouwburg aan de Lakensestraat. Het Gentse Publiekstheater wacht blij de komst af van nieuw artistiek directeur Johan Simons, in september 2005. En het Antwerpse Toneelhuis begint langzaam afscheid te nemen van Luk Perceval om over twee jaar Josse De Pauw en over drie jaar Guy Cassiers te verwelkomen aan het hoofd van het gezelschap. Je zou bijna vergeten dat er dit theaterjaar ook nog heel wat te beleven valt op de planken zelf.

Brussel / Gent / Antwerpen

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Wat er allemaal te zien zal zijn, moet in grote mate begrepen worden vanuit het feit dat over enkele maanden de vierjaarlijkse structurele subsidieronde plaatsvindt. Minister van Cultuur Paul Van Grembergen wond er in zijn slotspeech op het recente Theaterfestival geen doekjes om. Er zal voor die ronde geen extra geld beschikbaar gemaakt worden voor de podiumkunsten. Wel integendeel, begreep de goede verstaander. De minister voegde eraan toe dat de sector zelf de verantwoordelijkheid kreeg om het veld te reorganiseren. Lees: er zijn te veel gezelschappen, werk dus samen.

Die boodschap lijken de stadstheaters goed begrepen te hebben. Meer dan ooit kiezen ze er dit seizoen voor om een paar kleinere spelers onder hun vleugels te nemen voor een handvol coproducties. Het Publiekstheater doet dat zelfs vrij letterlijk. Onder de projecttitel Vleugels doorbreekt het zijn isolement binnen het Gentse kader en gaat het na de Angels van vorig seizoen twee nieuwe producties maken met de Kopergietery. De familievoorstelling T ijlland (regie Johan De Smet) speelt in het Groot Huis, terwijl Eva Bal voor kleuters Wilde dingen regisseert in de Kopergietery.

Ook met andere gevestigde waarden gaat het Publiekstheater in zee: met Victoria voor White Star, met Malpertuis voor Racing Sladek en met Tonic voor Lear. Hopelijk kan al dat nieuwe bloed voor een doorbraak zorgen in de halsstarrige artistieke status-quo waarmee het Gentse stadstheater sinds het overlijden van Jean-Pierre De Decker nog steeds worstelt. De eerste test wordt De Leeuw van Vlaanderen, waarmee aan het jonge allochtone gezelschap Union Suspecte de kans geboden wordt om voor het eerst een productie te verwezenlijken in een professionele structuur.

Het multiculturele gezicht van de stad zichtbaar maken in de eigen programmering, dat doet KVS/de bottelarij natuurlijk al langer. Onlangs kreeg het Brusselse stadstheater voor die consequente keuze nog de Thersites-prijs van de vakvereniging voor theatercritici. Dit jaar wordt ter gelegenheid van veertig jaar migratie van Marokko naar België opnieuw een Maghrebijns Halqa-festival georganiseerd, waarop Gembloux in première zal gaan. Thema van deze coproductie met de vzw Smoners van Ben Hamidou is het verhaal van Noord-Afrikaanse tirailleurs die tijdens de Tweede Wereldoorlog stierven aan de zijde van de geallieerden. In de nieuwe schouwburg zal dit soort van ondersteuning aan multiculturele artiesten en gezelschappen (als Les Glandeurs de la Galafronie en het Afrikaanse Green Light) zelfs geïntegreerd worden in de reguliere programmering.

De terugkeer naar de Lakensestraat wordt trouwens vooral een artistieke uitdaging, nu de aanslepende problemen inzake de financiering van de KVS-activiteiten dankzij een ultiem akkoord tussen de drie subsidiërende overheden eindelijk van de baan zijn. Maar zal het stadsgezelschap de confrontatie met de grote zaal aankunnen? Aan artistieke schaalvergroting wordt dit seizoen in elk geval hard gewerkt, met vooral Diplodocus Deks (tekst Tom Lanoye, regie Domien Van der Meiren) en Lysistrata (tekst Aristophanes, regie Theu Boermans). Naast deze unieke coproducties met respectievelijk het Publiekstheater en de Theatercompagnie uit Amsterdam is ook seizoensopener De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat een poging tot verrijking van buitenaf. De Boon-bewerking wordt geregisseerd door Bart Van Nuffelen en Johan Petit van het Martha!Tentatief uit Antwerpen.

Eigenlijk blijft alleen het Toneelhuis, dat dit seizoen 150 jaar KNS viert, grotendeels zweren bij de eigen huisregisseurs. Jan Decorte tekent voor de Oresteia-bewerking O Death en voor Voorstelling achter slot, een uniek buitenhuisproject in de Antwerpse gevangenis. Luk Perceval ensceneert Tsjechovs Oom Vanja en Shakespeares Macbeth, terwijl broer Stefan Peer Gynt van Ibsen voor zijn rekening neemt. Veel klassiek repertoire dus, gebracht door de traditionele garde. Gelukkig wordt er in het Toneelhuis toch voldoende beseft dat je daar ook iets tegenover moet zetten om als stadstheater vitaal te blijven en de toekomst te verzekeren. In afwachting van wat veelkunstenaar Wayn Traub volgend seizoen zal brengen, worden dit seizoen met het jonge Olympique Dramatique en het hypertechnologische Crew vzw van Eric Joris twee interessante nieuwe gastgezelschappen binnengehaald, voor respectievelijk De Jossen (tekst Tom Lanoye) en Crash (tekst Peter Verhelst). Nieuwe tekstschrijverij van eigen Nederlandstalige bodem vormt verder ook de basis van Mood on the Go (van Jeroen Olyslaegers, regie Jasper Brandis) en Tim van Athene (van Gerardjan Rijnders, die zelf regisseert).

Bij elk van de stadstheaters zie je dus een volgehouden poging om de ingezette groei naar de structuur van een open huis ook dit seizoen verder te ontwikkelen. Op papier slagen ze er alle drie in hun taak om het repertoire te moderniseren op een interessante manier te verzoenen met hun verantwoordelijkheid om boeiende jonge tendensen mee te ondersteunen en tegelijk het culturele uithangbord van hun stedelijke omgeving te zijn. Opvallend is ook dat er in Gent, in Brussel en in Antwerpen volop ingezet wordt op de Vlaamse dramaturgie. Benieuwd of het er straks op de podia even goed zal uitzien als in de programmaboekjes wordt beloofd.

Volwassenentheater

Gesubsidieerd

Volgens minister Van Grembergen zijn er te veel theaters. Er moet dus samengewerkt worden. Die boodschap hebben de stadstheaters goed begrepen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234