Zaterdag 08/08/2020

'Stadsmuziek' in Kortrijk zet vrouwelijke muzikanten in de spotlights

Het Festival van Vlaanderen Kortrijk viert alweer de derde editie van Stadsmuziek, een parcours van miniconcertjes op verschillende locaties in de Kortrijkse binnenstad, met vrouwelijkheid als verbindend element.

De muzikale shopper kon proeven van een programma dat vocaal klassiek, geluidskunst, gregoriaans, volksmuziek en hedendaags klassiek aanbood, in makkelijk verteerbare porties van een halfuur. Leidraad doorheen zoveel muzikale diversiteit was het feit dat vertolkers, performers of componisten allen van het vrouwelijke geslacht waren. Behoorlijk wat gerenommeerde Belgische namen sierden de affiche, zoals die van componist Annelies Van Parys of pianiste Inge Spinette. Die laatste voorzag samen met sopraan Isa Lagarde in een veelzijdig vocaal programma, gaande van Mozart tot Kurt Weill.

Voelde Spinette, die werkt bij groot een instituut als De Munt en niet zelden ingeroepen wordt als begeleidster bij de Koningin Elisabethwedstrijd, zich niet wat onwennig met haar halfuurtje muziek, op een festival voor een weinig gespecialiseerd publiek? "Integendeel. Ik hou ervan om in alle mogelijke contexten te spelen. Ik heb al gespeeld tussen de toestellen in een fitnesszaal, bij een beeldhouwer in zijn atelier, bij mensen in de woonkamer. Ik speel piano maar soms ook pianoforte, ik begeleid repertoire maar evengoed cabaret. Ik pas in geen enkel vakje." (lacht)

Ook geluidskunstenaar Els Viaene beweegt zich niet in één enkel register. Viaene schept aan de hand van field records(geluidsopnames buiten de studio, EC) bevreemdende klankuniversums, die nu eens een plek krijgen in een installatie, dan weer in een concert of een compositie. Op Stadsmuziek bracht ze samen met celliste Claire Goldfarb het fascinerende concert Follow Me Inside Out. Links Viaene achter haar hoogtechnologische apparatuur, rechts Goldfarb achter de cello. Drie maanden lang volgde Viaene het bouwproces van een cello, de opnameapparatuur in de aanslag. "Ik heb een zwak voor 'getextureerde klanken', klanken die voortkomen uit het bewerken van materialen. De klank van hout bijvoorbeeld boeit me, ze is zo veel warmer dan die van metaal. Met Claire wilde ik onderzoeken welke klanken zich, naast de gekende celloklank, nog allemaal in dat instrument verschuilen. Het geluid van een cellokrul die geschaafd wordt, dat is prachtig." Op scène gaat dit 'geboortegeluid' van een cello, het geknisper en gekraak in ritmische loops, in duet met de volwassen klank van het instrument, delicaat bespeeld door Goldfarb.

Angel in de blik

Met de discussie over Vrouwendag nog vers in het geheugen dringt zich toch weer die vervelende vraag op: moet dat nu, zo'n all female-festival? Zijn we daar niet een beetje voorbij? Spinette, die al jaren een duo vormt met levenspartner en toppianist Jan Michiels, vindt van niet. "Het feit alleen al dat men die invalshoek kiest betekent dat het toch nog steeds nodig is", meent ze. "Musiceren op hoog niveau vergt emotioneel, fysiek en motorisch het uiterste van je. Het is voor veel vrouwelijke topmusici niet evident om een intens leven van oefenen, werken en reizen te combineren met een gezin." Bovendien schuilt er ook een angel in de blik van een overwegend mannelijke sector op vrouwelijke muzikanten. "Zonder dat te willen dramatiseren: ik merk in mijn samenleven met Jan dat ik toch nog vaak gezien word als 'de vrouw van'. Weet je, het zou gewoon fijn zijn mochten er in elk festival als vanzelf een paar vrouwelijke topmusici in het programma zitten. Zo'n festival als FEMINA kan daar een trigger voor zijn."

Na het slotconcert van de Noorse sopranen van Trio Mediaeval viel het doek over de derde Stadsmuziek. De acht concerten en twintig vrouwelijke artiesten brachten overigens opvallend veel mannen op de been. Geen wonder wellicht, met al dat vrouwelijk schoon op scène.

www.festivalkortrijk.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234