Dinsdag 19/01/2021

haven van Gent

"Stad Gent onderhandelde zeer slecht met Nederlanders" over havenfusie

► Links de Gentse haven, rechts die van Zeeland. De fusiegroep zou goed zijn voor 1 miljard euro omzetBeeld Wannes Nimmegeers

De fusie van de havens van Gent en Zeeland wekt beroering bij de burgervereniging Gent Wake Up. Maar burgemeester van Gent Daniël Termont bijt van zich af: "Ze zijn slecht geïnformeerd."

Gisterenavond stond op de Gentse gemeenteraad de goedkeuring van de fusie tussen het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports op de agenda. Een formaliteit, want het samengaan van de havens kan rekenen op een breed politiek draagvlak. Zowel meerderheid als oppositie lijken ervan overtuigd dat in dit geval de som meer is dan de delen. Ook bij de buren in Nederland is er een groot geloof in het fusieverhaal van de havens.

De Gentse haven en Zeeland Seaports - dat de havens van Terneuzen en Vlissingen omvat - rondden deze zomer hun huiswerk af over een grensoverschrijdende fusie. Het resultaat van zowat acht maanden werk werd neergeschreven op een zeshonderdtal pagina's. Het resultaat is een fusie op voet van gelijken. De aandeelhouders van de havens moeten hun zegen geven, maar daar zou in wezen geen hinder meer verwacht worden.

Het groen licht van Gent, met 48,5 procent de grootste aandeelhouder, is een symbool. Tegen 1 december zouden alle verschillende aandeelhouders hun fiat geven, op 8 december staat de officiële inhuldiging van het project op de agenda.

Onder één dak

Daarmee komen de havens van Terneuzen, Vlissingen en Gent onder één dak. Het fusiebedrijf wordt gewaardeerd op zo'n 1 miljard euro. Een onderzoek van consultant McKinsey moet aantonen dat de overslag, omzet en werkgelegenheid bij de gecombineerde haven 15 procent sneller kunnen groeien dan als de havens zelfstandig blijven. "Samen zijn we dus sterker dan als we alleen voortdoen", zegt bevoegd schepen Matthias De Clercq (Open Vld). "Met deze fusie spelen we in de Champions League."

Maar het huiswerk wordt gecontesteerd door de burgerbeweging Gent Wake Up. Die beweging, opgericht door onder meer Glenn Bouckaert, oud-lid van de Piratenpartij, Hervé Schrans, ondernemer en voormalig regeringscommissaris, en aannemer Steven Everaert, oud-partijsecretaris van Lijst Dedecker, vormt een soort schaduwkabinet. Zij houden alle beslissingen van het Gentse bestuur kritisch tegen het licht. "De havenfusie is logisch vanuit een strategisch standpunt, maar Gent heeft het financieel zeer slecht onderhandeld met de Nederlanders", klinkt het.

Beeld Hollandse Hoogte / Siebe Swart luchtfotografie

Het voornaamste bezwaar luidt dat Gent in de fusiegroep eigenlijk een groter belang zou moeten hebben. De twee bedrijven hebben, zoals gebruikelijk in dergelijke dossiers, afzonderlijk waardetaxaties laten uitvoeren. "Ja, er zat verschil op de absolute cijfers, maar niet in de waarderingsverhoudingen", zegt gedelegeerd bestuurder Daan Schalck. "Zo kwamen we uit bij fiftyfifty, wat politiek en economisch belangrijk is voor de werking," zegt Schalck.

Schuldenlast

Een ander heikel thema is de huidige schuldenlast die Zeeland Seaports meesleurt. Zo'n 400 miljoen euro. "De fusiegroep is zelfbedruipend en lost de historische Nederlandse schuld af. Daar zal Gent noch de Gentse belastingbetaler iets van merken", repliceert Schalck. "We mikken op een omzet van 90 miljoen euro per jaar."

Tot slot is er ook ophef over de sanering van de vervuilde site van de failliete fosforfabriek Thermphos in Vlissingen. Volgens de burgerbeweging is de milieuclaim in het verhaal een grote onbekende factor. En bijgevolg een gedegen financiële strop om de nek. De Nederlandse regering stelde ex-PvdA-voorzitter Diederik Samsom aan, en uit zijn rapport moet blijken dat de sanering 83 miljoen euro zou kosten. Sommige bronnen spraken eerder van 170 miljoen euro. Daan Schalck: "Vergeet niet dat de sanering inmiddels al enkele maanden loopt en we dus een goed beeld krijgen."

Overigens, zegt Schalck, staat in het akkoord dat de Belgische aandeelhouders worden gecompenseerd als de sanering meer kost dan 83 miljoen euro. "Die compensatie verloopt via een superdividend, dat in tegenstelling tot wat de burgerbeweging beweert, niet kan botsen op een Nederlands veto. Ik vind het spijtig dat ze met verkeerde informatie dit economisch positief dossier negatief bejegent."

Ook burgemeester Daniël Termont noemt de opmerkingen van Gent Wake Up, onterecht. "Ze zijn slecht geïnformeerd en op al hun opmerkingen is er een sluitend antwoord", bijt de burgemeester van zich af.

De Haven van Gent:

►De derde grootste Belgische haven, na Antwerpen en Zeebrugge.

► Ruim 300 bedrijven

► De haven heeft een totale oppervlakte van 4.648 hectare

► Toegevoegde waarde: 3,8 miljard euro

Zeeland Seaports:

► De haven van Zeeland is een samenwerking tussen de haven van Terneuzen en de haven van Vlissingen.

► Ruim 200 bedrijven

► De haven heeft een totale oppervlakte van 4.400 hectare

►Toegevoegde waarde: 2,9 miljard euro

De voornaamste bezwaren van Gent Wake Up:

► Zeeland Seaports draagt een schuldenlast van 400 miljoen euro. De nieuwe holding neemt deze schulden over, dit is 48 procent ten laste van Gent.

► De waardebepaling van beide havens is niet correct verlopen. Men is vertrokken van een politiek standpunt dat het een fusie onder gelijken moet zijn (50/50) terwijl op basis van gebruikelijke parameters Gent recht zou hebben op minstens 65 procent.

► Milieuexperten raamden de milieuclaim op Zeeland Seaports op 170 miljoen euro. Deze claims zijn juridisch en financieel onvoldoende afgedekt.

► De beginselen op de openbaarheid van bestuur worden overtreden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234