Zondag 27/09/2020

Mobiliteit

Stad Gent geeft subsidies aan scholen die inzetten op duurzame mobiliteit

Filip Watteuw, Schepen van mobiliteit, wil scholen de mogelijkheid geven om extra kleinschallige initiatieven te nemenBeeld BELGA

Stad Gent wil scholen extra geld geven om ouders en leerlingen te overtuigen om met de fiets naar de les te komen. "Zoiets kan een verschil maken. Op voorwaarde dat kinderen veilig en makkelijk met de fiets naar school kunnen."

Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kinderen met de fiets naar school gaan? Die vraag houdt steeds meer stadsbesturen bezig, nu het protest tegen luchtvervuiling aan de schoolpoort toeneemt. Stad Gent wil nu extra geld geven aan de scholen, 500 tot 1.500 euro, om duurzame mobiliteit te stimuleren. Scholen die de handen in elkaar slaan en met minstens drie een mobiliteitsproject uitwerken, zullen zelfs tot 6.000 euro kunnen krijgen. 

"We willen de scholen de mogelijkheid geven om extra kleinschalige initiatieven te nemen", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Een fietspool opzetten met ouders, extra rijlessen geven, fietsherstellers laten langs komen... We laten hen daar vrij in." Toch is de som niet helemaal vrijblijvend. Wie erop intekent kan onverwacht een scholenconsulent over de vloer krijgen. Die controleert dan of het geld daadwerkelijk juist is besteed. 

Directeur Bart Avaere van De Wonderfluit in Sint-Amandsberg is alvast enthousiast. "Ik vind het wel een fijn plan. Ik kan al meteen dingen bedenken die we met dat geld zouden kunnen doen. Een fietsenvloot organiseren bijvoorbeeld, zodat kinderen in groep naar school kunnen fietsen. Of rijlessen voor de ouders. We merken namelijk dat nogal wat ouders niet zo fietsvaardig zijn."

Gewoonten

Hij schat dat zo'n dertig procent van zijn leerlingen vandaag nog met de auto komen. "Zij geven aan dat de veiligheid aan de schoolpoort de reden is om toch met de auto te komen", zegt Devaere. Ook dit jaar vonden in Gent meermaals ongevallen plaats met fietsende schoolkinderen. "Willen we dus iedereen overtuigen om de auto thuis te laten, dan zal er dus nog veel meer moeten gebeuren. Met kleine initiatieven alleen red je het niet."

Iets wat Watteeuw erkent. "Dit is iets éxtra. Deze subsidie staat naast alle andere inspanningen die wij doen om fietsen en stappen veiliger te maken: het circulatieplan, extra fietsbruggen of tunnels of de screening van de schoolomgeving."

Vraag is of pakweg een fietspool of rijlessen voor ouders daadwerkelijk voor minder auto's zorgt aan de schoolpoort. Onderzoek naar het verplaatsgedrag in Vlaanderen (2016-2017) heeft aangetoond dat het merendeel van de 6- tot 12-jarigen nog steeds met de auto naar school worden gebracht. Het goede nieuws is wel dat het aantal fietsers naar school is gestegen de voorbije jaren, van 17 procent tot iets meer dan 22 procent.  "Mensen overtuigen is altijd erg moeilijk", zegt Stef Willems, woordvoerder van het VIAS Instituut. "Zeker als het gaat om verplaatingsgedrag. We vallen gemakkelijk terug in gewoonten."

Die gewoonten doorbreken, vraagt volgens hem heel wat overredingskracht en sterke stimulansen. "Een goede fietsinfrastructuur en een makkelijke, veilige route naar de bestemming zijn daarbij van belang", zegt Willems. "Overwegingen zoals ‘het is goed voor het milieu of voor je gezondheid’, spelen minder een rol dan de zaken die fietsen ‘gemakkelijker’ maken dan de auto nemen."

Beloning

Toch kunnen ook beloningssystemen iets opleveren. In Bonheiden hebben alle schoolkinderen een chip in hun fiets, die controleert of ze die daadwerkelijk hebben gebruikt om naar school te gaan. Elk rit levert 'dukaten' op, wat op het einde van het jaar omgezet kan worden in bonnetjes voor de kermis. Op die manier wist de stad het aantal fietsende leerlingen te doen stijgen van 12 tot maar liefst 60 procent. 

"Zoiets kan in Gent misschien ook werken", zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. "Let wel, zo'n initiatieven lonen enkel als aan de randvoorwaarden is voldaan. Gelukkig heeft Gent hier de voorbije jaren echt werk van gemaakt. Zijn er nog pijnpunten? Ja, maar er is ook heel veel aangepakt. Net daardoor kunnen zo'n kleinschalige acties een verschil maken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234