Zaterdag 18/09/2021

Stad Gent bindt al beetje in en verlaagt enkele parkeertarieven

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Om tegemoet te komen aan verzuchtingen van horeca en handel in de Gentse binnenstad, en een aantal "irrationaliteiten" uit het parkeerplan te halen, wijzigt de stad Gent vanaf juli een aantal parkeertarieven in de binnenstad. Dat melden de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) en zijn collega bevoegd voor Middenstand Christophe Peeters (Open Vld).

"Het circulatieplan en parkeerplan zijn complexe systemen en het is vrij normaal dat je bij het invoeren moet zoeken naar een evenwicht, dat er op een aantal vlakken moet worden bijgestuurd," zegt schepen Watteeuw. "Op vele vlakken zijn er effecten, heel wat weggebruikers hebben letterlijk en figuurlijk veel ademruimte, er zijn ook andere activiteiten mogelijk, ook de woon- en leefkwaliteit in veel wijken is veel verbeterd. Maar we moeten absoluut oog hebben voor bekommernissen van horeca en handelaars."

Het Mobiliteitsbedrijf verlaagt de tarieven voor haar eigen parkings Sint-Pietersplein en Tolhuis. "De meeste parkings liggen in de rode zone en zijn goedkoper dan straatparkeren, de parkings Sint-Pietersplein en Tolhuis liggen in de oranje zone, met een andere tariefstructuur en eigenlijk was het daar op geen enkel moment (financieel) interessant om ondergronds te parkeren", zegt schepen Watteeuw (Groen). Overdag worden de tarieven voor de parkings Sint-Pietersplein en Tolhuis gehalveerd, tot vier uur parkeren. De verlaging is iets minder voor wie langer dan vier uur parkeert.

Daarnaast komt er één avondtarief voor alle parkings. "In de rode zone was het geen stimulans om ondergronds te parkeren, want de tarieven bovengronds waren dezelfde. In de oranje zone waren tarieven in ondergrondse parkings hoger dan bovengronds." De stad verlaagt het tarief vanaf 19 uur naar 1 euro per uur, voor vier en volgende uren wordt dat bedrag op 4 euro geplafonneerd. "Dat betekent dat het aantrekkelijker wordt om ondergronds te parkeren. Dat is ook goed voor bewoners, als bezoekers er meer toe komen om ondergronds te parkeren, verlaagt dat de parkeerdruk in de straten." Op koopzondagen tot slot wordt er één verlaagd zondagtarief ingevoerd.

Het Mobililiteitsbedrijf kreeg verder nog de opdracht om het vergunningsbeleid eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken. "Het is nu zo dat het systeem zowel voor ondernemers als handelaars complex is, maar ook in de verwerking van de vergunningen kunnen we hetzelfde vaststellen", zegt Watteeuw. Vanaf eind mei komt er ook een systeem van sms-parkeren.

"Gent is perfect bereikbaar, zeker voor mensen van buitenaf, nog altijd zoals het vroeger was," onderstreept de Gentse schepen van Middenstand Christophe Peeters (Open Vld), onder meer verwijzend naar ondergrondse parkings. De kern van het probleem ligt Peeters aan 'perceptie'. "Vooral in de rand rond Gent (Latem, De Pinte, Destelbergen, ...) zijn mensen bang gemaakt, hebben ze schrik gekregen, verkeren ze in de idee dat ze niet welkom zijn in Gent, het tegendeel is waar." De stad lanceert verschillende campagnes om het horeca- en winkelaanbod in de verf te zetten, onder andere met gratis openbaar vervoer voor alle koopzondagen tot medio 2019, de start van de nieuwe legislatuur. Peeters vindt de aanpassing een 'belangrijke stap en een heel belangrijk signaal'.

Unizo: "Stap in de goede richting"

Unizo-regiodirecteur Jos Vermeiren spreekt over een 'eerste stap in de goede richting'. "De afgelopen weken hebben we gemerkt dat er een perceptieprobleem is ontstaan over Gent, met als gevolg dat een aantal consumenten Gent tijdelijk links liet liggen, met rechtstreeks economische gevolgen. Het is belangrijk om dat signaal op te pikken en zo snel mogelijk een aantal vertrouwelijke maatregelen te creëren. De verhoogde parkeertarieven waren sowieso een item dat voor veel commotie zorgde en mee bijdroeg tot de negatieve perceptie. Het is een belangrijke bijsturing, maar we zullen blijven monitoren."

GMF: "Aanpassing komt te vroeg"

Voor het Gents MilieuFront (GMF) komt de aanpassing te vroeg. "Er is een tariefstudie besteld, waarom nu al aanpassen", vraagt Steven Geirnaert (GMF) zich af. "Bovendien is dit een puur economisch verhaal voor horeca en middenstand. Het lijkt alsof Gent niets meer is dan een shoppingcentrum voor de rand. Het lijkt alsof de omzet alleen afgezet kan worden tegenover de bereikbaarheid met de wagen, en dat is op geen enkel ogenblik te objectiveren." GMF merkt op dat uit buitenlands onderzoek blijkt dat fietsers meer uitgeven dan wagens, en suggereert de stad om dat ook voor Gent te onderzoeken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234