Woensdag 01/04/2020

Video

Staatssecretaris Tommelein maakt snel werk van berging Flinterstar

Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open Vld) gaat snel werk maken van de berging van de Flinterstar. Dat belooft hij nu het er naar uitziet dat rederij Flinter afstand zal doen van het gezonken vrachtschip.

Op dit moment zijn er duikinspecties bezig rond het schip om een plan van aanpak op te maken om zo snel mogelijk de olie uit de gezonken Flinterstar te pompen. Het pompen zal minstens vijf tot zes dagen duren, maar de werken kunnen ook twee weken duren.

Ondertussen bereidt staatssecretaris Tommelein al volop de berging voor. "Op dit moment wachten we tot er sprake is van "abandoned ship". Dat wil zeggen dat de eigenaar afstand doet van het schip en de Belgische overheid, als oeverland, moet instaan voor de berging. Ik ben al gesprekken gestart met alle betrokken diensten, maar ook met Vlaanderen en dan in het bijzonder met Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse havens. Ook met Nederland en Rijkswaterstaat zijn we aan het spreken, voor het uitwisselen van expertise", aldus Tommelein.

Tommelein wil zo snel mogelijk een argumentenpakket opmaken om voor te leggen aan de federale regering. Als zij groen licht geven, kan er een oproep gelanceerd en een bestek opgemaakt en budget gezocht worden. Hij wil vooral aantonen dat het schip momenteel de economische belangen voor de Vlaamse en Nederlandse havens in het gedrang brengt, gezien het net aan de havengeul ligt. "Het menselijke aspect was prioritair, daarna hebben we de milieuproblematiek aangepakt maar ook het economische aspect wordt vanaf nu belangrijk. Het gaat toch om de drukst bevaren route ter wereld", aldus Tommelein.

Dure berging

De staatssecretaris geeft toe dat de berging veel geld zal kosten. "Het geld recupereren wordt een juridisch verhaal. Het zal ons hoe dan ook geld kosten." Alles hangt af van de resultaten van het onderzoek die nog even zullen uitblijven. "Maar we moeten nu reageren, zeker nu de wintermaanden op komst zijn."

Inmiddels verzandt het achtersteven van het schip. De Flinterstar ligt nog stabiel, maar voor de veiligheid zullen preventief ankerpunten voorzien worden zodat het niet afglijdt in de havengeul. Er is ook een werkingsgebied ingesteld van 2,2 vierkante kilometer. Daar geldt een snelheidsbeperking en grote schepen mogen elkaar niet kruisen. Er is ook een no-gozone voor vissers en pleziervaarders. Er zal constant toegezien worden dat niemand het gebied binnendringt. Er is ook een no-flyzone.

De kans dat er nog olieklodders op de Vlaamse stranden terecht komen slinkt, al ligt Oostende vannacht nog in de gevarenzone. Ook Groot-Brittannië is ingelicht want de oostenwind duwt de olie naar hun stranden. Het zou wel gaan om kleine deeltjes. "De diesel verdampt, de olie zinkt", duidt Jacques Dhavé van MDK. Inmiddels is het Vlaams Instituut voor de Zee ingeschakeld om binnenkort in de buurt van het wrak bodemstalen te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234