Vrijdag 20/05/2022

Sputteren wordt spetteren

rock

sambafunkster jorge ben jor bouwt een feestje in het psk

Met Jorge Ben Jor stond zondagavond in Brussel een van de grootste sterren uit de Braziliaanse popmuziek op het podium. De 63-jarige artiest is het voornaamste exponent van de sambafunk en in zijn vier decennia omspannende carrière heeft hij al meer hits gescoord dan David Bowie en Bruce Springsteen samen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

In Brazilië lokken zijn optredens nog altijd tienduizenden toeschouwers: veel van zijn nummers uit de jaren zestig en zeventig zijn immers tot ware volksliederen uitgegroeid en als geen ander slaagt Jorge Ben Jor erin zijn aanstekelijke smeltkroesmuziek voortdurend aan de tijdgeest aan te passen. De zanger combineert de samba, bossanova, maracatu, macumba en baião waar hij mee opgroeide, met ingrediënten uit rock, funk, disco, afropop en rhythm & blues. Zijn woordkeus, zijn ongewone frasering, zijn onnavolgbare gitaarstijl: bij Ben Jor staat alles ten dienste van het ritme en de groove. Toch blijven zijn liedjes altijd melodieus en makkelijk meezingbaar.

In Brussel liet Jorge Ben Jor zich assisteren door zijn zevenkoppige Banda Do Zé Pretinho, die ook op zijn recente livedubbelaar Acústico het mooie weer maakt. Van het unplugged-concert dat het toegangskaartje beloofde, kwam weinig in huis. Geen nood, de artiest heeft een prima livereputatie, maar dit keer liet het publiek het afweten. De concurrentie van de festivals en de hoge toegangsprijs (tussen de 25 en 45 euro) zullen daar wellicht niet vreemd aan zijn geweest. Openers 'Jorge de Capadócia' en 'Roberto, Corta Essa', maakten meteen duidelijk dat Ben Jor nog altijd een uitstekende gitarist is. Ook zijn muzikanten (twee percussionisten, een drummer, bassist, toetsenman en een stel hitsige blazers) wisten van wanten. Maar hoewel na vijf minuten al de eerste danslustigen werden gesignaleerd, hoorden we de groep aanvankelijk meer sputteren dan spetteren. De geluidsweergave was niet echt je dat en bovendien konden we ons niet van de indruk ontdoen dat Jorge Ben Jor met zijn gedachten elders vertoefde. Pas toen de band, na 'Santa Clara Clareou', via een aanstekelijke percussiesolo zijn sambawortels opdolf en met kort aangebonden sax- en trombone-interventies de geest van James Brown en Sly Stone wakker riep, kwam er leven in de brouwerij. Het voor de gelegenheid op een ska-beat geplante 'País Tropical'/'Spyro Gyro' beukte dermate tegen heupen en middenrif aan dat het publiek als een man rechtveerde en het pluche verder liet voor wat het was.

Jorge Ben Jor verwerkt zijn klassiekers tegenwoordig ook in medleys. De ontspannen funk van 'Caramba!... Galileu da Galiléia', het onweerstaanbare 'Ponta de Lança Africano' en springerige deunen als 'Por Causa de você', 'Chove, Chuva' of 'Filho Maravilha', ze klonken een voor een alsof ze uit een tropische jukebox kwamen gespat. Tijdens de bissen werden de toeschouwers getrakteerd op wiegende reggae, met rock geïnjecteerde bosssanova en, uiteraard, op onsterfelijke hits als 'Mas, Que Nada' en het ooit door Rod Stewart geplagieerde 'Taj Mahal'. Maar op dat moment stond het podium al vol met mooie dansende vrouwen die door de percussionist uit de zaal waren gehengeld. Zo slaagde de Alquimista Tropical er dan toch nog in een wat mak begonnen concert in een feestelijke gebeurtenis om te buigen. Jammer dat Jorge Ben Jor dit jaar niet op Couleur Café was uitgenodigd. Daar zou zijn doortocht ongetwijfeld meer vonken hebben opgeleverd.

WIE: Jorge Ben Jor & Banda Do Zé Pretinho. WAAR EN WANNEER: Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, zondag 6 juli. ONS OORDEEL: Na een rommelig en weinig spetterend begin vonden Jorge Ben Jor en zijn gevolg uiteindelijk dan toch de juiste toon. Het resultaat was warme, springerige smeltkroesmuziek waarbij stilzittten onmogelijk werd.

Een voor een spatten de klassiekers uit een tropische jukebox

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234