Donderdag 05/08/2021

NieuwsVaccinatie

‘Spuit mij vol’: infocampagne van Smartschool valt in slechte aarde

De slogan ‘Spuit mij vol’ viel niet bij alle ouders in goede aarde.  Beeld rv
De slogan ‘Spuit mij vol’ viel niet bij alle ouders in goede aarde.Beeld rv

Smartschool, een digitaal platform voor middelbare scholen, heeft besloten om een informatiecampagne over vaccins weg te halen. Een banner met de boodschap ‘Spuit mij vol’ vonden ouders toch wat ongepast.

Om jongeren goed te informeren over vaccins heeft Wat Wat – een samenwerkingsverband met meer dan tachtig organisaties dat in opdracht van de Vlaamse overheid wordt gecoördineerd door de jongerenwerking De Ambrassade – een campagne opgesteld. Op de site van ‘Ik ben daar’ kunnen jongeren filmpjes bekijken en info vinden over de vaccinatie tegen corona.

Wat Wat wilde ook publiciteit maken voor die campagne door ze te verspreiden via Smartschool. Vrijdag verscheen er dan ook een banner op het leerplatform met de boodschap ‘Spuit me vol’, die uiteraard verwees naar de vaccinatie. Maar die slogan was voor Smartschool een brug te ver.

“Afgelopen maandag hebben we de banner offline gehaald wegens opmerkingen van ouders”, zegt Sergio Destino, woordvoerder van Smartschool. “Zij vonden het taalgebruik ongepast. Smartschool heeft een publiek van scholieren tussen de 12 en 18 jaar. Dus het publiek is inderdaad vrij jong.”

Technopolis

De infocampagne, die ook in samenwerking met Technopolis is gemaakt, werd vorige week gelanceerd. Wat Wat wil er vooral betrouwbare informatie mee aanleveren en riep ook de hulp in van experts als biostatisticus Geert Molenberghs (UHasselt/UAntwerpen) en Corinne Vandermeulen, hoofd vaccinologie aan de KU Leuven.

Normaal gesproken worden jongeren pas gevaccineerd als de volwassenen een prik hebben gekregen. Maar sinds vorige week kunnen 16- en 17-jarigen zich ook inschrijven op de QVAX-reservelijst. Tot nog toe is enkel het Pfizer-vaccin goedgekeurd bij min-18-jarigen.

Op sociale media werd ook een gerucht verspreid dat de campagne van Smartschool werd gehaald na een stroom van klachten door antivaxxers. Maar dat gerucht klopt dus niet. De campagne gaat ook gewoon door, zo is er ook nog bij De Ambrassade te horen.

“Onze campagne richt zich eigenlijk vooral op 16- tot 24-jarigen”, legt woordvoerder Jory Maeyaert uit. “De bedoeling is dus vooral om jongeren te informeren zodat ze een bewuste keuze kunnen maken over vaccins. De campagne zal dus voorlopig niet meer zichtbaar zijn op Smartschool, maar verder verandert er niets aan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234