Woensdag 25/11/2020

Sprookjesopera met rock-'n-rollgehalte

Voor theaterhuis Het Paleis maakte sopraan Judith Vindevogel twee jaar geleden de muziekvoorstelling Prinses Turandot. Die opmerkelijke productie krijgt nu een staartje met een luister-cd en prentenboek.

Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, die Turandot, en bepaald man-onvriendelijk. Prinsen staan in de rij om met haar te trouwen. Maar daarvoor moeten ze wel eerst drie raadsels oplossen. Wie erin slaagt, huwt Turandot. "Raadt hij ze niet, dan hakt zij als straf, en zonder pardon, zijn kop eraf." Zo staat er, en zo vergaat het ook vele van haar aanbidders.

Prinses Turandot gaat terug op een Perzisch sprookje, dat dateert uit de twaalfde eeuw. Ooit diende het als basis voor de onafgewerkte, beroemde opera van Giacomo Puccini. Maar sopraan Vindevogel was creatief en eigenzinnig genoeg om van dit oude verhaal een nieuwe, gedurfde versie te maken.

Haar keuze voor dit toch wel morbide gegeven lijkt op het eerst gezicht vreemd: we maken kennis met een genadeloze 'femme fatale', een seriemoordenares die er plezier in schept om haar kandidaat-echtgenoten een kopje kleiner te maken. Veel duiding krijg je niet, op een paar regels na misschien ("Prinsen houden alleen maar van vechten. Prinsen willen alleen maar de baas spelen. Prinsen doen prinsessen pijn!") Is Turandot op wraak uit, of simpelweg frigide? Wil en kan ze zich enkel binden op haar eigen onhaalbare voorwaarden? Vindevogel waagt zich gelukkig niet te veel aan halfslachtige psychologisering, ze respecteert de wetten van het sprookje, waarin het onderbewuste wordt uitvergroot en sterke beelden ons confronteren met emoties als vernietigingsdrang, verlangen, angst. En in die zin is het perfect te begrijpen dat ze Turandot kiest, want opera drijft op dat soortlarger than life-codes.

Van schlagers tot aria's

Nu is deze luisterd-cd gelukkig veel meer dan een zogenaamde 'kennismaking met het opera-medium', zoals we dit soort projecten soms al te educatief plegen te classificeren. En in dit geval ook onrecht aandoen, want Vindevogel en haar medewerkers hebben uit heel veel stijlen en genres geput: van Napolitaanse schlagers tot liederen van Brahms, van een operette van Franz Lehar tot aria's van Mozart, van een vocalise van Villa-Lobos tot een Italiaanse versie van 'Tonight' uit West Side Story. Eclectisch en postmodern? Misschien, maar het werkt! De zangers en muzikanten trekken een breed register open en weten zo behalve verrassen ook de spanningsboog mooi strak te houden, en meer nog, te ontroeren. Daarin onderscheidt dit muzikaal doorwrochte werkstuk zich van zoveel andere luister-cd's: de muziek zelf stuwt vaak de actie, creëert sfeer of vertolkt de complexiteit van innerlijke, soms tegengestelde gevoelens. En is dus veel meer dan louter brave illustratie bij een straffe vertelling.

Vindevogel kon daarvoor een beroep doen op de getalenteerde stemmen van de sopraan Anna Maistriau en van de Italiaanse tenor Lorenzo Carola, die het in sommige aria's wel een beetje moeilijk krijgt. Maar waar het hem wat ontbreekt aan technische perfectie maakt hij dat goed met bezieling en overtuigingskracht.

Overtuigen doen ook de 78-jarige actrice Julienne De Bruyn als vertelster, en muzikale duizendpoot Rudi Genbrugge die vlot uit de voeten kan met mandoline, marimba of synthesizer. Het samenspel tussen de vier protagonisten zorgt soms voor dramatisch en muzikaal vuurwerk, met als hoogtepunten een Nina Hagenachtige versie van een Mozartaria en een bekend, meeslepend lied uit Puccini's Turandot. Het enige streepje Puccini dat te horen valt overigens.

Indringende beelden

Het prentenboek daarentegen valt nogal mager uit. Aan illustrator Ingrid Godon zal het niet liggen: haar tekeningen, met veel rood en zwart, stralen iets archetypisch en mysterieus uit. En zelfs de meest lugubere passages geeft ze een speelse, humoristische touch mee: tussen de talloze afgehakte prinsenhoofden ontdek je ook een kikker, Zorro, en een profiel dat verdacht veel op Mozart lijkt. Het probleem ligt bij de dramaturgie en het ritme van het verhaal an sich: de nadruk ligt al te zeer op het sensationele van de wreedheden, en gaat voorbij aan de gestage transformatie van Turandot enerzijds, en de taal- en klankspelletjes anderzijds. Het boekje zelf is niet echt meer dan een ondersteunend document.

Draai dus vooral die volumeknop open van uw cd-speler, werp nu en dan een steelse blik op de indringende beelden van Godon, en (her)ontdek samen met uw kroost de bezwerende kracht van zang en muziek.

Van 16 tot 24 maart is de voorstelling Prinses Turandot mee te maken in de Munt in Brussel. Voor iedereen vanaf 5 jaar. www.demunt.be

Prinses Turandot, Judith Vindevogel, Lannoo, 4+, 36 p., (boek + cd) 19,95 euro.

De tekeningen van Ingrid Godon stralen iets archetypisch en mysterieus uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234