Donderdag 21/10/2021

Sprookjes in een nieuw jasje

De dertig mooiste verhalen van de sprookjesverteller(5+)

Dat Thé Tjong-Khing meesterlijk vertelt met beelden, was al langer bekend. Hij kreeg onlangs nog de prestigieuze Max Velthuijsprijs voor zijn complete oeuvre. Dat hij ook nog goed met woorden overweg kan, blijkt uit zijn sprankelende sprookjes. In deze verzameling werden dertig verhalen gekozen uit twee eerder verschenen bundels. Op vraag van zijn kleinzoon die het Grimm-, Andersen- en Perraultidioom wat moeilijk verteerbaar vond, ging de illustrator bekende en minder bekende sprookjes vereenvoudigen. En dat deed hij met verve, in een stijl zonder franjes én zonder een tuttig neerbuigend toontje. Als een rasechte sprookjesverteller spreekt hij zijn lezer nu en dan aan en voegt hij er soms wat geestigs aan toe. Je hoort hem haast voorlezen. En dan zijn er nog de heerlijke prenten. Elk sprookje begint met een grappige miniatuur en krijgt er zwierige en tegelijk uitgepuurde plaatjes bij in groot of klein formaat. Soms mysterieus en somber, en dan weer wervelend en lichtvoetig, en altijd perfect passend bij de vertelling. Een ideaal (voor)leesboek voor beginnende sprookjesontdekkers.

Roodkapje was een toffe meid. Stoere sprookjes om te rappen + cd (7+)

Luchtig en eigentijds klinken de sprookjesbewerkingen van Marjet Huiberts. Dat laat de titel, Roodkapje was een toffe meid, meteen al vermoeden. Ze hervertelde zeven bekende sprookjes op raprijm en gaf ze een modern toontje mee. De kern van elk verhaal bleef overeind, maar het slot is altijd weer verrassend. De heldinnen zijn hier geen makke lammetjes. Trouwen met hun bevrijder of met de prins op het witte paard, ho maar! Roodkapje legt het aan met de Turk die haar uit de buik van de wolf haalde; Assepoester valt niet op mannen: “Ik vertrek met de fee naar een villa in Spanje”; de prins krijgt - “helaas pindakaas” - het nakijken in Doornroosje: een kaper op de kust landde gewoon met zijn heli op het dak van het kasteel, terwijl de hoogheid zich uitsloverig een weg hakte door de rozenstruiken. Ook het taalgebruik werd gerestyled tot regelrechte straattaal. Chillende wolven, een relaxt Roodkapje, “leuke donderstralen”, die Hans en Grietje, “doeg, doeg”... Het mag allemaal veel weg hebben van een veredeld kampvuurnummertje, op het eerste gezicht. En toch: de meeslepende ritmische vertelstijl, de grappige en professionele illustraties van Wendy Panders vol subtiele details, de rebustekeningen in de tekst én de bijbehorende cd waarop reggaezanger Benaïssa Linger de sprookjes rapt maken er een vrolijke boel van. Alleszins een originele initiatie!

Het geheime dagboek van Klein Duimpje (10+)

Het geheime dagboek van Klein Duimpje is op zijn minst een bijzondere adaptatie van het sprookje van Charles Perrault. Dag na dag brengt Klein Duimpje verslag uit over de tijd van het ‘Grote Gebrek’. Hij introduceert eerst zijn familie: zijn zes broers, van Barnabus, de oudste, tot de tweeling Basilio en Beau; stiefmoeder Popette (“die wel stief is, maar niet lief”) met haar korset vol rare geheimen; zijn vader die, niet opgewassen tegen zijn verschrikkelijk vrouwmens, het officiële Certificaat tot Achterlating voor altijd van kinderen klein en groot zowel slim als idioot ondertekent. Philippe Lechermeier volgde getrouw de highlights van het sprookje: knagende honger, kiezelsteentjes en broodkruimels, de kinderverslindende reus met de onvermijdelijke zevenmijlslaarzen... Daaromheen spon hij een ingewikkeld web van nieuwe personages en gebeurtenissen en dikte hij de gruwel flink aan. Maar hij hield het geniaal grappig en absurd. De allesverslindende Meester Makkeman, de stinkende Jacques de Slak en de Afgekorte Man, de mooie Miraballe Maribold, de schurkige Dappere Douwe, het zijn stuk voor stuk onvergetelijke groteske figuren. Ook de ontsnappingstocht naar het dorp van belofte, Biggenpoot-grand-cru, is een meesterlijke toevoeging. De dagboeknotities wemelen van de lijstjes en knipsels: opsommingen van beloftes van de broers, de Vrolijke Vreugdes en de Erge Ellendes, de ‘Slechte Kanten van Popette’ en nog veel meer. En dan zijn er ook de pakkende beschouwingen over het Grote Gebrek, het gemis van de moeder, en de dromen over holle magen en lekker eten. Elke bladzijde verrast door steeds nieuwsoortige tekstfragmenten. De spitsvondige vormgeving en de vaak adembenemende illustraties van de Franse Rébecca Dautremer zijn al even overweldigend. De illustratrice wisselt haar hoofdzakelijk roodkleurige en royale gouachetekeningen af met priegelige schemaatjes, grafische vondsten en collages. Ze speelt constant met bevreemdende perspectieven en composities. Nu eens dromerig en onwezenlijk, dan weer grotesk en surrealistisch. Er valt eindeloos veel te lezen en te zien in dit dikke dagboek van een springlevend Duimpje. En de ingenieuze vertaling van Edward van de Vendel, tot in de krabbels in de kleinste illustratieve details toe, maakt het helemaal een ‘tour de force’.

Assepoester (8+)

“Prentenboeken zijn de eerste musea die een mens bezoekt”, zegt de Praagse illustratrice Kveta Pacovska. Haar prachtige boeken nodigen dan ook uit tot een kennismaking met hedendaagse kunstvormen. Ze werd wereldberoemd met haar abstracte, kleurige illustraties en haar uitgekiende boekarchitectuur. In 1992 kreeg ze terecht de Hans Christian Andersenprijs voor haar hele oeuvre. In haar tekeningen en collages wint de verbeelding het steevast van de werkelijkheid. Geen wonder dat sprookjes wel vaker een inspiratiebron zijn voor haar werk. Haar nieuwe Assepoesterbewerking is heel bijzonder. Ook hier speelt ze met geometrische vormen, helle kleurvlakken, knip- en plakwerk en raadselachtige figuren. Op de rode cover staat een stevig dameslaarsje met veelkleurige uitgeknipte cirkels afgebeeld. Daarmee zijn de toon en de rode draad gezet. Schoenen, harten, klokken en het cijfer 12 - op rode of zwarte achtergronden - kom je in alle variaties tegen. Ze zijn hoe dan ook de basiselementen van het Assepoesterverhaal. Het bal wordt gesuggereerd op een pagina waarop snippers in alle toonaarden luchtig rondfladderen. Op grote abstracte vlakken raad je gezichten, emoties en personages. Niet meteen toegankelijk voor jonge kinderen, maar een feest voor het oog voor wie goed wil kijken, en een hoogst originele interpretatie van een bekend sprookje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234